Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?  (läst 9576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Kommersiella intressen. När Rickard eller CarlN eller många andra presenterar sina beräkningar så är det Nibe programmet som visas upp. Jag arbetar på en firma som av en händelse har offererat en VP hos skogstomten. Vad tjänar jag på det. Antiningen får jag montera hos honom eller hos ngn annan. Jag kommer inte tjäna ngt på det. Och jag vet inte om jag kan kalla mig gömd då min address står i min profil. Jag fick inte ha mer info där för då fick jag skäll av Rickard. Men många andra här kan ha hela sina företag i profilerna.

Det du säger Ridax är ju självklara grejer. Jag sa bara att när vi närmar oss 60 grader i framledning sÃ¥ mÃ¥ste pumpen orka med det. 
Och nu har vi det här läget?????

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #16 skrivet: 09 maj 2010, 09:32:48 »
När sa jag att jag ska låta pumpen göra 70 grader????????????????
Tja...  följande utveckling tyder ju pÃ¥ det....

Citat från: VP ORAKLET
Jag skulle stoppa in VP även om jag behövde 75 grader. VP kommer ju göra det mesta av dessa.  Ã„ven om det inte blir optimalt.

Citat från: Ridax
För det tredje...  Du skulle stoppa in en VP även om det krävdes 75 grader fram.  Det betyder ju att en stor del av tiden när energibehovet är som störst, sÃ¥ kommer VPn inte att kunna producera energi till huset.  Den kommer att vara helt utslagen och kommer att gÃ¥ som elpanna.  Hur skoj är det?

Citat från: VP ORAKLET
Inte producera?  Suck  Ridax mÃ¥ste frÃ¥ga i all välmening.  Sysslar du med detta som arbete.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Delar av ditt inlägg kom inte fram sist, du skulle säga att ngt var bättre än vp  vad?
dessutom är jag röris inte systemutvecklare, jag googlar inte så bra
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 09:36:30 av VP ORAKLET »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #18 skrivet: 09 maj 2010, 09:38:57 »
Och jag vet inte om jag kan kalla mig gömd då min address står i min profil. Jag fick inte ha mer info där för då fick jag skäll av Rickard. Men många andra här kan ha hela sina företag i profilerna.
Din adress är inte synlig i din profil.  Oavsett sÃ¥ är du betydligt mer anonym än vad jag är.  Finns ingen anledning att börja tala om att jag gömmer mig bakom skärmen.  Dels är det irrelevant och dels är jag inte speciellt gömd.

Det du säger Ridax är ju självklara grejer. Jag sa bara att när vi närmar oss 60 grader i framledning sÃ¥ mÃ¥ste pumpen orka med det. 
Och nu har vi det här läget?????
Ja, men jag förstÃ¥r inte vad du menar med "sÃ¥ mÃ¥ste pumpen orka med det".  För att producera 60 grader sÃ¥ mÃ¥ste ju självklart pumpen vara gjord för att kunna producera 60 grader.  Precis som en bil som skall köra i 200 km/h mÃ¥ste vara gjord sÃ¥ att den kommer upp i den farten...  Det är liksom en självklarhet...

Men du skrev ju att det mÃ¥ste vara frÃ¥gan om en VP som täcker 100% av effektbehovet för att det skall bli aktuellt och det är inte sant.  En VP kan mycket väl producera 60 grader ut (och BEHÖVA producera 60 grader ut) trots att den bara täcker 75% av effektbehovet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Ni är för snabba  *roflmao* hinner bara börja pÃ¥ ettt inlägg sÃ¥ har ni kommit med hur mÃ¥nga inlägg som helst  *roflmao*
jag ska bara äta frukost sen ska vi se om vi kan reda ut en del frågor *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
Hej allihopa *vinkar* Alla har vi olika åsikter om hur saker funkar eller vad man kan göra rent teoretiskt för olika "speciallösningar" mer eller mindre avancerade för att bygga en bra fungerande anläggning. Utifrån min frågetställning så är jag främst ute efter en ganska standardbetonad installation och undrar hur den kommer att funka rent praktiskt i just min installation.

Nu är det mest frÃ¥gan om jag riskerar att fÃ¥ "strula" och Ã¥terställa larm eller komplettera/bygga om efterÃ¥t för att fÃ¥ den att funka rent praktiskt för mig som användare om jag väljer det ena alternativet (Thermia = angett 55grader) framför det andra (IVT = angett 65grader) beroende pÃ¥ att dom enligt faktabladen klarar av att jobba med olika max framledningstemperaturer. Om sen storleken pÃ¥ pumpen samt de offererade prisen är det mest ekonomiska eller optimala för mig och mitt hus är en liten annan frÃ¥geställning.  

Jag ska ocksÃ¥ ta frukost med familjen sÃ¥ hoppas jag pÃ¥ mÃ¥nga intressanta och uttömmande svar pÃ¥ min frÃ¥geställning angÃ¥ende min kommande anläggning när jag är tillbaka om en stund  Thumbsup
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 09:47:57 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Nej om den täcker 75 procent så orkar den inte upp till 60 utan spets.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #22 skrivet: 09 maj 2010, 09:48:37 »
Delar av ditt inlägg kom inte fram sist, du skulle säga att ngt var bättre än vp  vad?
dessutom är jag röris inte systemutvecklare, jag googlar inte så bra
Den avhuggna meningen som du sÃ¥g (som jag redigerade bort ganska snabbt) var bara ett skrivfel.  Jag formulerade om mig medan jag skrev och en del av den gamla formuleringen rÃ¥kade bli kvar av misstag.

Du tycks ju kunna Googla ganska bra...  Om det nu är sÃ¥ att nÃ¥gon inte kan googla sÃ¥ kan jag redovisa mina livsöden för den som är intresserad.

Systemutvecklare och har arbetat som datakonsult parallellt med jag i egen verksamhet sålt ett egenutvecklat program för fjärrstyrning av datorer mellan ca 1990-2000, använt av bl.a. Systembolagen, KappAhl, HM (eller var det Lindex Sc:,h ), HP Medical, IBM, Nortel, Nokia.

Efter 2000 gick successivt över mer och mer till hÃ¥rdvarukonstruktion.  Utvecklar/tillverkar numera mest hÃ¥rdvara (tillbehör) till iPod/iPhone (vilket iofs inbegriper lite programmering).  Säljer ocksÃ¥ som en separat liten del lite komponenter till andra som experimenterar med iPods samt säljer lite egenutvecklade tillbehör ocksÃ¥.

Har även utvecklat lite program och hårdvara till Dreambox (satellit-mottagare) och för Bang Olufsen system...

SÃ¥ja... är du nöjd nu?  Nu gömmer jag mig inte bakom skärmen längre.
« Senast ändrad: 09 maj 2010, 09:58:34 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #23 skrivet: 09 maj 2010, 10:08:15 »
Nej om den täcker 75 procent så orkar den inte upp till 60 utan spets.
Det är här du tänker fel.  Framledningstemperatur och effektbehov är inte strikt relaterade till varandra.  Anta att du (i extremfallet) har ett dÃ¥ligt isolerat hus med en enda radiator.  DÃ¥ kanske denna radiator kräver 300 grader i framledningstemperatur för att kunna hÃ¥lla huset varm.  Hade du istället haft golvvärme i hela huset, sÃ¥ hade det kanske bara krävts 30 grader ut i systemet.

Huset är detsamma, energibehovet och effektbehovet är också detsamma.

En värmepump hade inte haft några som helst problem att komma upp i 60 grader i framledning (under förutsättning att den överhuvudtaget klarar av att ge den temperaturen) men 60 grader hade ändå varit långt ifrån max effektbehov (vid 300 grader).

Nu har jag valt öeverdrivna extremfall bara för att Ã¥skÃ¥dliggöra att det inte är nÃ¥got direkt samband.  Naturligtvis är normalfallen mer "normala" sas...  ^-^
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Imponerande. Du och jag skulle nog kunna bygga fina VP anläggningar ihop :)

Angående 55 eller 65 grader fram så kan man skifta en pressostat i Thermia pumparna så att dem ger 65 grader oxå. Om man sen får 65 grader ut beror på om man justerar in det som kallas täta ut, och det gäller alla VP. Skogis kommer inte att få hålla på och återställa larm vare sig från Thermia eller IVT. Det ser installatören till. Thermia väljer att inte leverera sina pumpar med 65 grader fram eftersom verkningsgraden sjunker och slitaget ökar. Om man kör 65 grader med 407c så har man nog 120-130 grader i hetgas vilket inte kan anses särskilt bra. Det kan man justera in lite men det är det nog inte så många som gör. Vid 56 grader fram så har jag fått hetgas temp på 104 och då börjar det fresta på grejerna. Att sedan köra ännu högre är inte så bra.

Om Ridax hus kräver 10kw vid dut och vi stoppar in en 7,5kw vilket ger 75% av topp effekt behovet. Vid dut vill huset ha 60 grader. Då klara inte 7,5 kw att fixa det.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #25 skrivet: 09 maj 2010, 10:22:09 »
Nu är det mest frågan om jag riskerar att få "strula" och återställa larm eller komplettera/bygga om efteråt för att få den att funka rent praktiskt för mig som användare om jag väljer det ena alternativet (Thermia = angett 55grader) framför det andra (IVT = angett 65grader) beroende på att dom enligt faktabladen klarar av att jobba med olika max framledningstemperaturer.
Nu vet jag ingenting om varken Thermia eller IVT och huruvida du kan "hacka" Thermian att producera varmare vatten än standard (och i så fall hur det påverkar garantier och livslängd).

Men min rekommendation hade varit att OM du misstänker att din anläggning kräver varmare vatten ut än 55-60 grader, sÃ¥ skaffar du ocksÃ¥ en pump som klarar av det.  DÃ¥ fÃ¥r du betydligt mindre RISK för problem.  Annars riskerar du att kompressorn stannar pga hög retur och du kommer att köra som elpanna när huset kräver som mest energi (=inte skoj).

Jag vet inte vilken hemlig lösning som Thermia-installatören har på detta, men låt mig gissa att den inte är gratis och i vilket fall som helst så kommer du ju märka problemet mitt i vintern och hur skoj är det att modifiera systemet just då?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vad gäller att fixa högre framledning än så ,så är det inga problem. Men jag vill hålla några trix för mig själv ;)

Man behöver inte "hacka" programvaran för att fÃ¥ högre framledning. Man byter bara pressostat. 

VP:n kommer inte att bryta på högretur. Det fixar man ju till så att det inte sker. Och skulle det ske så är det ju mitt fel och jag som fixar det

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #27 skrivet: 09 maj 2010, 10:28:10 »
Om Ridax hus kräver 10kw vid dut och vi stoppar in en 7,5kw vilket ger 75% av topp effekt behovet. Vid dut vill huset ha 60 grader. Då klara inte 7,5 kw att fixa det.
Jo, men här har du ju helt rätt, men tyvärr är det ganska intetsägande.  Om mitt hus kräver 60 grader och 10kW vid dut och jag bara har 7,5kW sÃ¥ är det ju naturligt att jag inte kommer upp i 60 grader, för hade jag gjort det, sÃ¥ hade ju VPn klarat av uppvärmningen och alltsÃ¥ i själva verket varit en 10kW pump i förklädnad...

Men om du har ett hus som kräver 75 grader och 10kW så kommer ju en VP kunna producera 60 grader även om den inte klarar av att producera 75 grader och 100% effekttäckning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Skillnad pump som klarar 55 eller 65 i framledningstemperatur?
« Svar #28 skrivet: 09 maj 2010, 10:31:29 »
Man behöver inte "hacka" programvaran för att fÃ¥ högre framledning. Man byter bara pressostat. 
Nu syftade jag iofs med "hacka" inte direkt pÃ¥ programvaran utan mer allmänt om att modifiera pumpen, men det spelar ingen roll.  Är en sÃ¥dan modifiering av en Thermia-pump sanktionerad av Thermia och gäller garantier utan inskränkning?  Är en Thermia-pump modifierad pÃ¥ detta sätt likvärdig med en IVT pump som frÃ¥n början är "gjord" för 65 grader (med avseende pÃ¥ effektivitet och livslängd)?  Jag har ingen aning, sÃ¥ jag bara frÃ¥gar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Japp det går fint

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!