Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpt fel värmepump  (läst 681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad håkan nilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpt fel värmepump
« skrivet: 16 december 2022, 05:43:05 »
Hej
Jag var lycklig ägare till en Hitachi  Lvvp som fungerade felfritt i drygt 30 Ã¥r i kombination med 2 ackumulatortank och en vedpanna.
Hitachin fungerar men jag vill ändå byta till en ny pump och ber om offerter.
En ägare av ett mångårigt värmepumpsföretag tittar på min anläggning och jag bestämmer mej för att köpa en Daikin monobloc som enbart producerar varmvatten. Pumpen monteras enkelt och fungerar som den ska.
Men vintern kommer och jag vill övergå till vedpannan med tanke på elpriset och vämepumpens sämre verkningsgrad vid minusgrader.
Då visar det sig att om jag stannar värmepumpen så stannar också vattencirkulationen i systemet. Jag ringer säljaren och hans son upprepade ggr men dom ringer aldrig tillbaka pga hård arbetsbelastning.
Nu står jag med en vedpanna och två obrukbara ackumulatortank och en hög elräkning.
Jag känner mig lurad av en kunnig och erfaren man med mångårig erfarenhet av värmepumpsbranschen.
Vad kan jag göra????

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt fel värmepump
« Svar #1 skrivet: 16 december 2022, 07:47:18 »
Har lite svårt att förstå vad du menar med att den enbart producerar varmvatten, menar du tappvarmvatten eller värme till både värmesystem och tappvarmvatten.
Hur är det kopplat, och hur produceras tappvarmvatten?
Värmer monoblocken båda acktankarna eller bara den ena?

Vad förhindrar att vattnet i cirkulationen till utedelen inte fryser om pumpen stannar? (Glykol?)

Den radikala lösningen vore väl att koppla bort cirkpumpen från monoblockens styrning och sätta den på en skarvsladd tills vidare så att du har cirkulation i värmesystemet som vanligt?
Fast man tycker ju att det borde finnas någon inställning för "kontinuerlig drift" av cirkulationspumpen för värmesystemet då monoblock-värmepumpar inte sällan används just som du vill göra...

Vad är det som triggar monoblocken att gå, är det en rumsgivare, eller tappvarmvattengivare, eller både och?
Om det är en rumsgivare så låter du ju ändå konstigt att cirkulationspumpen för värmesystemet ska stanna om monoblocken stannar?

OBS: NU ser jag att du skriver att du stänger av värmepumpen...

Problemet kanske är att du stannar av värmepumpen, du ska nog låta den gå och bara elda så det blir så varmt att värmepumpen själv känner av att den inte behöver producera mer värme, då borde cirkpumpen kunna fortsätta att gå.
Min teori är alltså att styrningen uppfattar det som att du inte vill värma huset eftersom du stängt av anläggningen, och då ska cirkulationspumpen stanna också, enligt deras logik.

Det borde alltså gå bra att fortsätta "köra värmepumpen", den borde stanna av sig självt när vattnet eller rumstemperaturen blir "för hög" av ditt eldande.
Prova alltså slå på värmepumpen igen, om allt är korrekt gjort så borde du kunna elda när du vill, och då stänger värmepumpen av sig, och när du slutar elda så skall värmepumpen ta över och fortsätta hålla huset varmt.

Det där går säkert koppla på många olika sätt, men är det en erfaren installatör, och du har sagt att du vill kunna elda när det passar så borde de ha kopplat så att värmepumpen helt enkelt känner att du eldar och slutar producera värme.
Men allt beror ju på hur ni kommunicerat med varandra.

Vad behöver du göra för att kunna börja elda?
Behöver du öppna/stänga några ventiler manuellt?
« Senast ändrad: 16 december 2022, 07:59:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad håkan nilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpt fel värmepump
« Svar #2 skrivet: 16 december 2022, 09:58:24 »
Till Rickard
Tack för ditt långa svar.
När jag eldar med ved och vill elda upp ackumulatortankarna över 60 grader stannar Vp vid 55 grader.Vattnet mÃ¥ste ju passera VP som inte tÃ¥l mer än 60 grader vilket medför att vedpannan och ackutankarna är i stort  sett oanvändbara.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt fel värmepump
« Svar #3 skrivet: 16 december 2022, 10:01:06 »
Mmm, det var ju ett problem.
Då borde det i så fall behövas en intern krets för värmepumpen som är glykolfylld, som gör att värmepumpen kan stanna, cirkpumpen förtsätta gå, men man växlar över flödet på värmevattnet så det inte passerar värmepumpen.
Värmer monoblocken radiatorvattnet direkt eller går det via någon slinga eller mantel i tanken?
OM monoblocken kopplas på returledningen från radiatroerna så borde det aldrig gå över 60 grader om du inte shuntar ut varmare vatten än nödvändigt.
Hur styrs framledningstempen?
Har du en villaregulator och shunt eller?
« Senast ändrad: 16 december 2022, 10:03:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad håkan nilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpt fel värmepump
« Svar #4 skrivet: 16 december 2022, 10:24:08 »
Vp går direkt in acktankarna där också vvb sitter. Jag styr temperaturen i huset mha termostaterna på elementen och har en manuell sunt i källaren som jag stänger när huset bara behöver vv.
Det låter logiskt att returvattnet tillbaka till lvvp ska vara lägre än 60 grader vilket det också är. ( hittills) .Men om lvvp stannar så stannar också vattentransporten i värmesystemet och vedpannan kan koka. Tidigare hade jag en cirkulationspump vid tankarna som montören tog bort när den nya lvvp monterades.När det är typ minusgrader vill jag enbart vedelda och spara Vp och min plånbok.Det blir lite moment 22 över det hela.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpt fel värmepump
« Svar #5 skrivet: 16 december 2022, 12:55:14 »
Om det stämmer så bör du ändå ha en extern cirkpump, den i värmepumpen cirkulerar så vitt jag förstår bara mellan värmepump och acktankar, så då måste det finnas en extern cirkpump som du skulle kunna koppla in på stickpropp.
Värmepumpen borde så vitt jag kan förstå ha frysskyddsfunktioner som cirkulerar vattnet om det blir för kallt i ledningar eller värmepump.
Om du kunde göra en skiss på rörsystemet kanske jag eller någon annan kan hjälpa dig bättre?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!