Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög tryckrörstemperatur!  (läst 11250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #15 skrivet: 02 december 2012, 21:08:16 »
Öpnade upp expansionsventilen 1/4 varv då sjönk temperaturen från 127 till 106 °C.
Så får det vara tills det blir riktig kontroll. tummenupp
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #16 skrivet: 16 december 2012, 10:17:56 »
Det var expansionsventilen som var fel inställd.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #17 skrivet: 16 december 2012, 16:04:15 »
Du kanske skall ha lite koll på denna framåt våren när det är lite varmare så att du inte får överfylld evaporator och vätska sugs in i kompressorn - klart obra om det händer och det kan bli dyrt om kompressorn skadas av detta.

Har en smula svårt att tänka mig att den är justerad fel från början och problem kanske beror på att exp-ventilen är sliten (kan bli om du har/haft mycket bubblor i kondensatet under lång tid och nålen vibrerat av bubbelströmmen) och kanske fått kanter som den fastnar på, ibland...

du vet säkert hur vattenkranen kan hosta om man fått luft i vatteledningarna efter en reparation - det är inte så mycket annorlunda för en expansionsventil om den matas med bubblig kondensat

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #18 skrivet: 16 december 2012, 18:31:59 »
Jag tror faktiskt den har varit fel justerad från början, det har alltid varit väldigt hög tryckrörstemp. och den har alltid stoppat när den gjort varmvatten utan att konrolera värmebehov.
Men då trodde jag det skulle va så.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #19 skrivet: 16 december 2012, 20:08:59 »
Citera
Edit: ca 4-5 sekunder tar det, sedan tänds "Låg". Jag förstår det som att det är lågtrycks-pressostaten som slår till.
Min fråga är bara varför kompressorn ändå fortsätter att gå, vad är egentligen vitsen med lågtryckspressostaten...?
Det beror på att "Hög hetgastemperatur" och "Driftpressostat öppen" är samma signal på Thermia, så tror vp att den är klar med varmvatten. Lilla fyrkanten i hörnet tänds. Normalt är då att vp växlar över till värme och trycket sjunker och vp tuffar på som inget hänt. Men i ditt fall ligger den höga hetgastemperaturen kvar efter den växlat över och bryter därav kompressorn.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!