Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT nordic inverter vibrerar som en markvibrator  (läst 3994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _Eriksson_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
IVT nordic inverter vibrerar som en markvibrator
« skrivet: 13 februari 2010, 15:10:02 »
FAKTA

IVT Nordic converter.
Inhandlades efter råd och rön stora test vintern 2004/2005 till ett pris av 24995 kr.

PROBLEMET
Utedelen sitter på en trävägg, vilket fram tills nu inte har vållat några störande ljud att tala om.

Nu vibrerar hela utedelen och får hela väggen med sig.
Vibrationerna går ut i väggen och får flera rum att bli obeboliga. Både på husets över- och undervåning.

VIDTAGNA ÅTGÄRDER
Då hela utedelen, inklusive själva fläktbladen var isbelagda lät jag på inrådan av tillverkaren frosta av den med varmvatten och en kupévärmare.
Jag har även dragit på alla element i huset och låtit pumpen kyla. För att få varmluft i utedelen och på så vis få bort all is.

VIBRATIONERNA KVARSTÃ…R
Hela utedelen skakar.
Två intressanta iaktagelser
* Mellan utedelen och konsolerna sitter det inte några dämpare. Jag har uppmärksamma att många andra verkar ha det. Miss från installatören? Eller är det helt enkelt så att vissa modeller (IVT nordic inverter) inte ska behöva utrustas med sådana?

* När jag stänger av pumpen så försvinner vibrationerna direkt. Dvs. innan fläktbladen har slutat rotera. Jag drar därför slutsatsen att så snart strömmen bryts så stannar motorn/kompressorn eller vad det nu kan vara och där sitter också felet. Min lilla tekniska kunskap säger mig att en kompressor är något som kan vibrera. Kan det vara några dämpare till den som har frusit sönder?

FRÃ…GA
* Vad kan det bero på?
* Vad kan jag själv göra?

Vänliga hälsningar,
Johan Eriksson

Utloggad uniport

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: IVT nordic inverter vibrerar som en markvibrator
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2010, 17:15:41 »
Jag hade väldiga vibrationer på min panasonic ett tag, det visade sig att ett gummimellanlägg var trasigt,
så har du ej isbildning runt konsolerna som kan vibrationer i hela huset ,då är det nog så att några gummikuddar gör susen.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT nordic inverter vibrerar som en markvibrator
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2010, 18:16:37 »
Hi Eriksson
Du har troligen kvar en iskaka under kompressorn, så den kopplar direkt mot kåpan på utedelan, avisa ännu mer under kompressorn, så att isen försvinner, kolla vågrätheten på pumpen (den ska helst ligga 2-4 mm högre på kompressorsidan, så man säkert undviker is under kompressorn)
Sen ska självklart utedelen monteras med gummidämpare mot konsolerna, måste vara en "fusk" installation gällande detta

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad _Eriksson_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: IVT nordic inverter vibrerar som en markvibrator
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2010, 18:50:48 »
Hi Eriksson
Du har troligen kvar en iskaka under kompressorn, så den kopplar direkt mot kåpan på utedelan, avisa ännu mer under kompressorn, så att isen försvinner, kolla vågrätheten på pumpen (den ska helst ligga 2-4 mm högre på kompressorsidan, så man säkert undviker is under kompressorn)
Sen ska självklart utedelen monteras med gummidämpare mot konsolerna, måste vara en "fusk" installation gällande detta

Mvh
/Svante

Tack för svaret. Uniport ocksÃ¥! :)

Jag har avlägsnat en ENORM isklump under utedelen. Isklumpen hade kontakt med konsolerna pÃ¥ husvägg. Därför trodde jag att om jag avlägsnar den sÃ¥ ska det bli bättre. PYTSAN!  fiR: Nu finns det ingen is pÃ¥ den, inte under och inte i kontakt med konsolerna.

Jag kunde ge mig pÃ¥ att det var ett fuskjobb. Inte nog med det. Gubben kopplade strömmen fel sÃ¥ att strömbrytaren till lampan som lyser pÃ¥ uppfarten, även styr värmepumpen(!).  huvuddunk

Då ska jag ringa till återförsäljaren på måndag. Det ska väl inte spela någon roll att garantitiden har gått ut när de har installerat grejerna felaktigt?


Vänligen,
Johan Eriksson
« Senast ändrad: 13 februari 2010, 18:53:42 av _Eriksson_ »

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: IVT nordic inverter vibrerar som en markvibrator
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2010, 08:01:36 »
Tack för svaret. Uniport ocksÃ¥! :)

Jag har avlägsnat en ENORM isklump under utedelen. Isklumpen hade kontakt med konsolerna pÃ¥ husvägg. Därför trodde jag att om jag avlägsnar den sÃ¥ ska det bli bättre. PYTSAN!  fiR: Nu finns det ingen is pÃ¥ den, inte under och inte i kontakt med konsolerna.

Jag kunde ge mig pÃ¥ att det var ett fuskjobb. Inte nog med det. Gubben kopplade strömmen fel sÃ¥ att strömbrytaren till lampan som lyser pÃ¥ uppfarten, även styr värmepumpen(!).  huvuddunk

Då ska jag ringa till återförsäljaren på måndag. Det ska väl inte spela någon roll att garantitiden har gått ut när de har installerat grejerna felaktigt?


Vänligen,
Johan Eriksson

Du har haft pumpen i 2år men inte ringt in att dom kopplat pumpen fel etc förrän nu?!

Som Luring2 sa så tror jag att du har is runt/under kompressorn inne i utedelen, lös med locket och frontplåten och tina isen inne vid kompressor så får du den säkert tyst.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!