Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10 Next
1
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme / SV: Läckage ventilen unionskoppling
« Senaste inlägg av 25fOCUS skrivet Idag kl. 22:34:56 »
Jepp blir bra det där och byta om annat ska göras, en inion med 40 mm anslutning mot pump och invändig gänga mot en koppling. 1: a april passerat nästa om ett par dagar, men inget skämt. Trevlig valborg på dig och hoppas du får elda.



.
2
Värmepumpar - Luft/luft / SV: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Senaste inlägg av Daniel Kl skrivet Idag kl. 22:13:39 »
Ok tack josht, det är en bra tanke. Är en kraftigare då typ 7kw eller? Om man sätter in en sån på den sidan och känner att den inte riktigt pallar med så man blir nöjd har man ju möjlighet att komplettera med en till inneenhet men då måste man från början förbereda med en kraftigare pump ute. Vet inte riktigt om det blir väldigt stor prisskillnad att säkra upp så. Är det 10-15’ extra så kan det ju kännas lite mycket när man inte vet om det kommer utnyttjas (dvs man blir nöjd med bara en större inneemhet)
3
Allmänt forum / SV: Dags för en ny spis/ugn
« Senaste inlägg av torbjorn_forsman skrivet Idag kl. 21:50:42 »
Varning för Bosch/Siemens spisar numera! De har många tekniska finesser men totala effekten är begränsad till bara ca 7,4 kW med det inkopplingssätt för elen vi använder i Sverige. Alla kokzoner i hällen drivs bara med en och samma fas! Sc:,h Cylinda har jag sett har riktiga 3-fas 10 - 11 kW spisar med induktionshäll om man söker efter det. Man behöver även kontrollera att nollan finns framdragen till spisen. Kanske har man en gammal 400 V -spis/elementspänning utan nolla och dagens spisar är nästan uteslutande 230 V 3N~.

Jag kan instämma i det problemet. Härom året blev jag inblandad när man hade köpt en ny Bosch spis, och fick problem med att huvudsäkringar gick hela tiden. Det visade sig till att börja med att spisen var enfasinkopplad. I inkommande plint på spisen gick det dock att separera så man kunde mata den med tre faser + nolla. Trodde jag.   Det visade sig som sagt att hela hällen låg på en fas, ugnen på en annan och bara klockan matas från den tredje fasen. Eftersom det där huset har 16 A huvudsäkringar och en gammal elpanna utan fungerande effektvakt, får de tills vidare hanka sig fram genom att stänga av panna och varmvattenberedare så snart det blir frågan om någon större matlagning.

Spisar av andra märken brukar åtminstone ha plattorna/hällen fördelade på två faser, i bästa fall alla tre.
4
Värmepumpar - Luft/luft / SV: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Senaste inlägg av Josth skrivet Idag kl. 20:58:04 »
Jag skulle satt en kraftig väggmodell i den stora gemensamma ytan och sedan två små eller möjligen en duo till de båda sovrummen. Då får man kyla tillräckligt snabbt på hela övervåningen för en, som jag tycker, rimlig kostnad. Viktigt också med bra persienner eller markiser för fönstren under dagarna.
5
Ok. 1970 var några år innan oljekrisen 1974 så husen var fortfarande ganska enkelt isolerade eftersom oljan var så billig på den tiden. Intressant att se ritningen även om jag inte lyckas följa den i alla dess delar. Men har installatörerna sagt radiatorerna ser okej ut så är det är säkert så. Finns det någon uppgift om t.ex. husets effektbehov på ritningen i något hörn/sida? Framledningstemperaturen vid LUT/DUT/DVUT ändras inte av att man byter till annan sorts panna men om man t.ex. tilläggs isolerar vinden, sänker innetemperaturen eller byter dörrar och fönster till 3-glas så klarar man sig med något lägre framledningstemperatur och det gör att verkningsgraden i värmepumpar blir bättre.

Som jag ser det bör en ny värmepump med dagens synsätt vara på 8 kW och gärna runt 150 m borrhål. Man får testa vad nuvarande borrhål klarar. Kanske går det att komplettera med en kortare slinga jordvärme i trädgården om kollektorn skulle visa sig vara något för kort?

Har den befintliga värmepumpen ett styrsystem med display där man kan utläsa t.ex. antalet kompressortimmar och el-tillsats?
6
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme / SV: Läckage ventilen unionskoppling
« Senaste inlägg av Micc skrivet Idag kl. 20:12:05 »
Ok, då testar jag den varianten. Det kan ju uppstå något annat också, i så fall får det bli avtappning och då kan jag ju byta kopplingen kanske.Tack för tipset! Men det kändes en liten aprilskämtvarning där...

Det är bara att vira runt med en röd trasmatta doppad i lavendel, stryk sedan på en gnutta svartkrut och håll upp en bit näver i luften. Avsluta med att säga tät, tätare tätast - och simsalabim så är det klart :)
7
Värmepumpar - Luft/luft / SV: Hjälp med kommande Luft-luft (AC) installation
« Senaste inlägg av Daniel Kl skrivet Idag kl. 19:59:55 »
Tack för era synpunkter.
Om jag skulle följa minsta motståndets lag och sätta en pump på varje kortsida med innedel på vägg så förstår jag att det kommer bli rätt mycket billigare. MEN det ska ju även vara så pass dimensionerat att det blir svalt när man vill det. Jag känner mig mycket osäker på om det räcker med 1st 4,3kw i den stora delen av bostadsytan (runt 70-80m2). På andra sidan av huset är
Det ju 2 st sovrum och så jag kan inte välja bara det ena av rummen.
Kan det inte vara så att jag behöver 2 st uteenheter som driver 2 inneenheter vardera?
8
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme / SV: Läckage ventilen unionskoppling
« Senaste inlägg av 25fOCUS skrivet Idag kl. 19:45:10 »
Nej ingen fake. ett par st runda gummipackningar eller gummimatta som täcker upp över ögat och en gummimatta 2 varv runt och klammer, bara att det kläms ordentligt över alla packningar, så brukar det bli tätt. Det kommer inte att täta sig med tiden, i bland när man öppnar dom, spåret längs med rören, kan det sluta läcka, men ingen garanti. Det går inte att fixa på annat sätt än byta hela kopplingen annars. Onödigt om det går att täta på annat vis, inget syns under, så något för ögat att bekymra sig för, finns inte.
9
Hej! Vilket år på 70-talet är huset byggt? Har du några bilder på radiatorsystemet inkl rör? Vilken framledningstemperatur krävs för att hålla 21 grader inne vid DUT/DVUT? Hur gammalt är FTX-aggregatet? Det låter som den befintliga bergvärmepumpen installerades på 90-talet då man dimensionerade väldigt lågt och inte borrade alls så djupt som man gör idag. Borrhålet verkar ju räcka till väldigt bra i nuläget men frågan är hur det blir med en 8 kW värmepump?

Tack för snabb återkoppling och bra frågor Josth!

Vilket år på 70-talet är huset byggt?
Huset är byggt 1970.

Har du några bilder på radiatorsystemet inklusive rör?
Installatörerna som besökt har nämnt att radiatorerna är av bra storlek. Här kan du se VVS-ritningen: https://imgur.com/a/8Y0ByIF

Vilken framledningstemperatur krävs för att hålla 21 grader inne vid DUT/DVUT?
Jag har dålig koll på vilken framledningstemperatur systemet nuvarande upprätthåller. Som du kan se från ritningen (ovan) hade huset tidigare en oljepanna, varvid framledningstemperaturen sannolikt var mycket högre. Numera tror jag att framledningstemperaturen ligger runt 55°C, även under de kallaste dagarna. Det är värt att nämna att vi brukar hålla en något lägre temperatur vintertid, cirka 19°C.

Hur gammalt är FTX-aggregatet?
FTX-aggregatet installerades i samband med att förra ägarna installerade bergvärmepumpen. Detta skedde 2006 enligt offerten, men enligt deras minne var det 2008. Vi köpte huset för några år sedan.

Borrhålet verkar ju räcka till väldigt bra i nuläget, men frågan är hur det blir med en 8 kW värmepump?
Detta är min oro. Som jag förstått det kan inte moderna bergvärmepumpar frysa borrhålen, eftersom de har frostvakter som hanterar detta. Men jag tänker mig att det inte är optimalt att installera en stor (hög effekt) bergvärmepump, som dessutom är mer effektiv för att utnyttja energibrunnen. Av den anledningen lutar det åt den på 6 kW i effekt. Men tar gärna en 'second opinion' på det  Sc:,h

Värt att tillägga är att den nuvarande bergvärmepumpen är på 5 kW (exkl. tillsatser/elpatron).
10
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme / SV: Snabba tempdippar i VVtank
« Senaste inlägg av Carl N skrivet Idag kl. 19:00:09 »
OK, missade att du hade SMO S40, då kan du köra laddpumpen intermittent.
Det ser ut som att dina problem har ett samband med att BT25 temperaturen går upp, efter det sjunker BT6 och sen BT7.

Tror att det helt enkelt är så att när den laddar upp undre delen över en viss temperatur så blir skiktningen (som beror på att kallare vatten är tycngre än varmare) instabil på grund av för liten tempdiff mellan övre och undre delen och då kommer omrörningen av undre delen att påverka övre delen.

Så frågan är varför du kör upp undre delen till 35 C över huvud taget?
Du borde så här års klara värmen i huset med max 30 C där?
Vad har du för temp inställd i meny 1.30.4 (lägsta framledningstemp)?
Vad har du för kurva i meny 1.30.1?


-Dragit ner hastigheten på laddpumpen till max 80% vid värmeladdning för att se om ett för starkt flöde pajar min lagring i tanken. Skulle vilja pröva lägre men VPn tillåter inte lägre än 80%.


Högsta tillåtna hastigheten i Auto är 80-100 %, du kan nog ställa den i manuellt läge och en fast hastighet i meny 7.1.2.4?
Sidor: [1] 2 ... 10 Next

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!