Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett hÃ¥l pÃ¥ 200+ meter, funkar en 16kW inverter?  (läst 1945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett hål på 200+ meter, funkar en 16kW inverter?
« skrivet: 17 januari 2022, 22:42:10 »
Hej!

Ska byta ut värmesystemet som idag är en LVVP Nibe 8kW som går på lånad tid i dagsläget. Sedan vi flyttade till huset har alla sagt att det inte går att borra bergvärme på min tomt pga en tunnel, tills jag själv för några veckor sedan plockade upp kartor och började fråga runt. Visade sig att ett hörn på baksidan av tomten var utanför tunnelzonen och nu är jag i full fart med att kolla runt efter offerter.

Pga att det bara är en mindre del av tomten som går att borra på, och grannarna runtom har bergvärme, så är det ett borrhål som gäller för att klara både 20m till grannarnas borrhål och om jag börjar vinkla hålet alltför mycket så hamnar jag utanför min tomt.

Dagens LVVP är underdimensionerad helt klart, en 12kW kanske är mer "rätt". Men jag vill gärna hoppa upp till en 16kW pump för att undvika eltillskott så långt det bara går, ni ser ju vad som händer med dagens elpriser.

Frågor:

- Om jag borrar 230-250m vilket jag antar är ett hyfsat max på ett borrhål, skulle en 4-16kW inverter från IVT eller Nibe kunna funka till detta hål?

- Kollektorslangens längd är något jag läst om, är det applicerbart i detta fall eller har det hänt lite med pumparna? Säg att det är en 10-12m till pannrummet från borrhålet, det blir då lite under 500m kollektorslang. Är det något som IVT/Nibe stödjer med dagens pumpar?

Förutsättningar:

Stockholmsregionen, berget är hårt. Eftersom jag inte är geolog vet jag inte exakt vad det är, men sprängare brukar klaga i våra trakter.
Max en meter till berg, men sannolikt 15 meter till grundvatten om jag tittar på de andras hål runtomkring

Huset:
Energideklaration: 74W/m2, 200kvm fördelat på 2 våningar + källare. Tillbyggt med 50kvm välisolerat garage. Ska skapa 40kvm till boyta genom att lyfta taket på oisolerad vind.
Vid -15 grader ute så ser jag framledningstemperaturer på kanske 48 grader för att hålla huset till 20-21 grader.
Vattenburen värme, golvvärme på 75% av ytan på första planet och golvvärme i badrum på översta planet. Golvvärme i betongplatta i garaget.


« Senast ändrad: 17 januari 2022, 22:44:46 av JockeHX »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ett hål på 200+ meter, funkar en 16kW inverter?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2022, 22:59:48 »
Har du bara utrymme att borra 1 hål ?
Isåfall är det bara Borra 320 m
Välj en 50 kollektor. Det blir lite dyrare.
Det går åt mer Brine och slangen är dyrare per m
Men det är inga problem.
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett hål på 200+ meter, funkar en 16kW inverter?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2022, 23:14:49 »
Har du bara utrymme att borra 1 hål ?
Isåfall är det bara Borra 320 m
Välj en 50 kollektor. Det blir lite dyrare.
Det går åt mer Brine och slangen är dyrare per m
Men det är inga problem.

320m och 50mm kollektor låter ju onekligen som att det kommer bli rätt dyrt. Platsen jag tänkte skulle borras på är lite otillgänglig också så om de kommer med någon form av extremrigg så kanske det blir problem med det med.

Men om du känner till borrare som har verktygen för detta får du gärna tipsa mig om dem :)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ett hål på 200+ meter, funkar en 16kW inverter?
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2022, 07:54:51 »
Här är en länk till grabbar som
Grejar att borra djupt .

https://www.bssab.com/
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Ett hål på 200+ meter, funkar en 16kW inverter?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2022, 16:09:55 »
Hej!

Ska byta ut värmesystemet som idag är en LVVP Nibe 8kW som går på lånad tid i dagsläget. Sedan vi flyttade till huset har alla sagt att det inte går att borra bergvärme på min tomt pga en tunnel, tills jag själv för några veckor sedan plockade upp kartor och började fråga runt. Visade sig att ett hörn på baksidan av tomten var utanför tunnelzonen och nu är jag i full fart med att kolla runt efter offerter.

Pga att det bara är en mindre del av tomten som går att borra på, och grannarna runtom har bergvärme, så är det ett borrhål som gäller för att klara både 20m till grannarnas borrhål och om jag börjar vinkla hålet alltför mycket så hamnar jag utanför min tomt.

Dagens LVVP är underdimensionerad helt klart, en 12kW kanske är mer "rätt". Men jag vill gärna hoppa upp till en 16kW pump för att undvika eltillskott så långt det bara går, ni ser ju vad som händer med dagens elpriser.

Frågor:

- Om jag borrar 230-250m vilket jag antar är ett hyfsat max på ett borrhål, skulle en 4-16kW inverter från IVT eller Nibe kunna funka till detta hål?

- Kollektorslangens längd är något jag läst om, är det applicerbart i detta fall eller har det hänt lite med pumparna? Säg att det är en 10-12m till pannrummet från borrhålet, det blir då lite under 500m kollektorslang. Är det något som IVT/Nibe stödjer med dagens pumpar?

Förutsättningar:

Stockholmsregionen, berget är hårt. Eftersom jag inte är geolog vet jag inte exakt vad det är, men sprängare brukar klaga i våra trakter.
Max en meter till berg, men sannolikt 15 meter till grundvatten om jag tittar på de andras hål runtomkring

Huset:
Energideklaration: 74W/m2, 200kvm fördelat på 2 våningar + källare. Tillbyggt med 50kvm välisolerat garage. Ska skapa 40kvm till boyta genom att lyfta taket på oisolerad vind.
Vid -15 grader ute så ser jag framledningstemperaturer på kanske 48 grader för att hålla huset till 20-21 grader.
Vattenburen värme, golvvärme på 75% av ytan på första planet och golvvärme i badrum på översta planet. Golvvärme i betongplatta i garaget.

Jag tittade också på vilket djup grannarna hade sitt grundvatten och det var egentligen helt galet eftersom jag ligger närmare tunneln, jag vet ju inte vilken sorts tunnel du har under marken men är det avloppstunnel som i mitt fall, men räkna med att grundvattnet ligger i nivå med tunneln. Mina grannar vars borra ligger 40 meter ifrån mig har 2.5 meter till grundvattnet och jag hade 37 meter.
Jag borrade 250 meter och har 50mm kollektorslang, idag hade jag valt att borra 300 meter istället.
Vi fick borra med nöd och näppe eftersom jag lÃ¥g precis utanför tunnelzonen, det finns flera zonindelningar och rasar tunneln sÃ¥ skulle jag ha fÃ¥tt betala reparationen av tunneln. 

Mina borrare borrade med lågt tryck och tjockare stänger för att få ett rakt hål förbi tunnelns djup, efter 70 meter satte dom på vanliga stänger och full fart.
https://sormlandsbrunnsborrning.se/
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett hål på 200+ meter, funkar en 16kW inverter?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2022, 08:20:33 »
Jag tittade också på vilket djup grannarna hade sitt grundvatten och det var egentligen helt galet eftersom jag ligger närmare tunneln, jag vet ju inte vilken sorts tunnel du har under marken men är det avloppstunnel som i mitt fall, men räkna med att grundvattnet ligger i nivå med tunneln. Mina grannar vars borra ligger 40 meter ifrån mig har 2.5 meter till grundvattnet och jag hade 37 meter.
Jag borrade 250 meter och har 50mm kollektorslang, idag hade jag valt att borra 300 meter istället.
Vi fick borra med nöd och näppe eftersom jag lÃ¥g precis utanför tunnelzonen, det finns flera zonindelningar och rasar tunneln sÃ¥ skulle jag ha fÃ¥tt betala reparationen av tunneln. 

Mina borrare borrade med lågt tryck och tjockare stänger för att få ett rakt hål förbi tunnelns djup, efter 70 meter satte dom på vanliga stänger och full fart.
https://sormlandsbrunnsborrning.se/

I mitt fall bor jag relativt nära havet och grundvattennivån på omkringliggande hus om jag kollar på SGU-kartan över borrhål verkar stämma överens med havsvattennivån. Tunneln ifråga är en utloppstunnel där det skickas ut renat vatten i havet från ett vattenreningsverk.

Onekligen kommer det bli nervöst om/när borrning sätter igång, borrar de ner i tunneln så är det bokstavligen en massa pengar i sjön. Har iofs inte hört talas om att jag blir skyldig att stå för igenfyllning/lagning av hålet.

Borrar jag utanför tunnelzonen borde det vara god marginal till tunneln, samtidigt säger reningsverket att när de skapade tunnlarna pÃ¥ 60-talet sÃ¥ gjorde de ingen riktig lägesbestämning sÃ¥ de vet bara pÃ¥ ett ungefär var de gÃ¥r...  dontknow

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett hål på 200+ meter, funkar en 16kW inverter?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2022, 11:00:21 »
Rent varmt vatten ut i havet frÃ¥n tunneln, finns mÃ¥nga  m3 värme att nyttja , kanske ha som grundvatten-VP , skämt Ã¥tsido , men en tanke. tror inte att det godkänns. Klart vet ingen sÃ¥  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!