Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 42731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Elbil
« skrivet: 18 juni 2011, 21:48:10 »
Hej ..
har en fråga om man ska konvertera om en bil med vanlig motor till eelbil skulle det inte va Mycket lättare att se tilll att bilen man börjar bygga på har automatlåda av modärnare snitt typ tipotronic låda
det ska väl gå att docka fast elmotorn i ingående axeln på lådan å vara vrida på strömmen så växlar lådan

finns det möjlighet att ställa en modärn automat låda tex vid vilka varv den ska växla mm mm å finns det möjlighet att
köra lockup på nyare lådor..

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Elbil
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2011, 22:25:53 »
Har en eltruck växellåda?

Nej det har den inte så varför skall du ha växellåda där du förlorar energi på i en elbil?
Ingen biltillverkare vad jag vet har växellåda på sina elbilar eftersom de då går miste om regenererings kraften (laddning vid utförlöpor/bromsning)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2011, 22:35:03 »
1.växellåda behövs ej.
2. En vanlig växellåda kan ha svårt att hålla för elmotorns vridmoment.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2011, 01:27:44 »
Jag tycker att det smartaste verkar vara att integrera elmotorn som en del av fälgen, eller sittandes direkt på hjulaxeln, minst förluster såvida man inte kan hävda att en stor central motor, skulle vara effektivare och/eller billigare i drift i längden trots extra föluster i axlar, diffar et.c. El kablar är billigare och lättare än motsvarande mekanisk kraftfördelning.

Men motor vid varje hjul är det ju buslätt och reglera perfekt fyrhjulsdrift helt utan hjulspin.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbil
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2011, 09:20:03 »
har en arbetskamrat med en elbil. nej, han kommer sällan längre än 3-4 mil på en laddning. Han kör med blyceller. Bara batteripacket väger över 600kg. Så lägg ner om du inte har bättre batteri än vanliga blyceller. I uppförsbacke kan han hålla ca 45km/h, på platten 70-80. Bra batterier ar byra, billiga är totalt värdelösa.

Denna elbil har i dag efter några års ägande inte sparat honom en krona, då han bytt batteri två ggr, och reparerat laddningen flera ggr.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2011, 10:14:25 »
har en arbetskamrat med en elbil. nej, han kommer sällan längre än 3-4 mil på en laddning. Han kör med blyceller. Bara batteripacket väger över 600kg. Så lägg ner om du inte har bättre batteri än vanliga blyceller. I uppförsbacke kan han hålla ca 45km/h, på platten 70-80. Bra batterier ar byra, billiga är totalt värdelösa.

Denna elbil har i dag efter några års ägande inte sparat honom en krona, då han bytt batteri två ggr, och reparerat laddningen flera ggr.



Håller med, det går inte så bra att få vare sig vettiga prestanda eller annat med blybatterier.
Den som jag ser det första vettiga riktiga elbilen som Opel snart kommer med(i höst) har litiumjon batterier:
Voltec-teknik
Opel Ampera kan anslutas till ett vanligt 230 V eluttag i hemmet när den behöver laddas. Energin lagras i ett 16 kWh T-format litiumjonbatteripaket. Batteripaketet strömförsörjer den elektriska drivenheten, som presterar oklanderligt i fråga om fart och acceleration när den körs elektriskt i upp till 4-8 mil.

http://www.opel.se/fordon/future-models1/models/ampera.html
men då kostar den över 400 000..för en i övrigt standardbetonad bil..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Elbil
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2011, 10:24:51 »
Priserna kommer att sjunka.. När efterfrågan ökar, oljan är alldels för lätttillgänglig och billig än...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2011, 11:33:03 »
Priserna kommer att sjunka.. När efterfrågan ökar, oljan är alldels för lätttillgänglig och billig än...

Jag tror efterfrågan redan finns, men man har ännu inte lyckats ta fram en tillräckligt kostnadseffektiv lösning ännu.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2011, 12:00:36 »
Förutom kostnadsmässiga problem återstår även stor del i vår infrastruktur att supporta elbilar såsom parkering med laddstolpar.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2011, 12:05:55 »
Förutom kostnadsmässiga problem återstår även stor del i vår infrastruktur att supporta elbilar såsom parkering med laddstolpar.

Det fixar hybridbilarna tillsvidare.  ^-^

Rena elbilar för privat bruk kommer att ta tid

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2011, 12:08:09 »
Förutom kostnadsmässiga problem återstår även stor del i vår infrastruktur att supporta elbilar såsom parkering med laddstolpar.

Det är en hel del på gång när det gäller laddstolpar men det gäller nog storstäder än så länge:

http://www.metro.se/metro-teknik/fortum-laddar-med-100-elstolpar-i-stockholm/Objiee!23019/
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2011, 12:17:21 »
elstolpar...........ska bli kul o se hur dom
- löser debiteringen
- förhindrar stöld
- lägger prisnivån... 2-3kr/kwh kanske knUp

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2011, 12:21:05 »
Volvo V60 kommer med en laddhybrid som jag absolut kan tänka mig att köpa nästa år redan (kommer att gå på ren eldrift i ca 5 mil innan den 230hk stora dieselmotorn kickar in, går även att köra fyrhjulsdrivet med 300hk!).
Det kommer mycket inom detta område de närmsta 2 åren, vänta bara...
Tesla kommer med billigare modeller inom kort
Fisker kommer med en relativt dyr

Sedan är det väl självklart att man inte använder blybatterier hur har ni snöat in på det?

De batterier som används idag är litium-jon polymer förutom i Prius och liknande äldre konstruktioner.
Ackarna har 15-50kWh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #13 skrivet: 19 juni 2011, 12:22:02 »
elstolpar...........ska bli kul o se hur dom
- löser debiteringen
- förhindrar stöld
- lägger prisnivån... 2-3kr/kwh kanske knUp

Du verkar bara se problem...
GSM-sändare med kortläsare i bilen och NFC-kommunikation med stolpen så är det löst!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Elbil
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2011, 12:31:58 »
elstolpar...........ska bli kul o se hur dom
- löser debiteringen
- förhindrar stöld
- lägger prisnivån... 2-3kr/kwh kanske knUp

finns redan lösningar på det
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article259863.ece
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!