Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d för okunnig  (läst 1626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lantzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd för okunnig
« skrivet: 10 mars 2021, 17:00:48 »
Hej,
Har tagit över ett hus om 100kvm + 100kvm källare utanför Malmö. Huset ägdes tidigare av en man som mer eller mindre hade övergett det så har ingen aning om vad energiförbrukningen kan tänkas vara. Isolering i väggar och tak är bytt så jag gissar på att behovet av värme ska vara ganska normalt för ett hus i den storleken.

Det håller på att läggas in golvvärme i entreplan och tanken är att ha radiatorer i källaren. Det finns ingen varmvattenberedare i huset så detta måste också ingå.

Är det någon som har ett förslag på ett prisvärt alternativ? Jag tänkte gå på en Mitsubishi, men har insett att det kostar 12 000 för att få ett 2 zons kit så att man kan ha både golvvärme och radiatorer....

Ett tag funderade jag på att helt enkelt installera en luft/luft tillkällaren, men vet inte hur lämpligt detta är...

All input hade verkligen uppskattats!

/L

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd för okunnig
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2021, 17:37:12 »
Hej! Har du funderat på att bila upp betonggolvet i källaren, gräva ur och lägga golvvärme där också? Radiatorer går naturligtvis också men de får gärna vara överdimensionerade för att hålla nere framledningstemperaturen. Luftvärmepumpar fungerar mycket bra i södra Sverige och ett bra alternativ är NIBE S320 + F2120-12. Inte billigast dock. Gissar att effektbehovet i huset är drygt 8 kW vid DUT/DVUT och då blir det bara ytterst lite el-tillsats per år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lantzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd för okunnig
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2021, 19:00:23 »
Hej! Har du funderat på att bila upp betonggolvet i källaren, gräva ur och lägga golvvärme där också? Radiatorer går naturligtvis också men de får gärna vara överdimensionerade för att hålla nere framledningstemperaturen. Luftvärmepumpar fungerar mycket bra i södra Sverige och ett bra alternativ är NIBE S320 + F2120-12. Inte billigast dock. Gissar att effektbehovet i huset är drygt 8 kW vid DUT/DVUT och då blir det bara ytterst lite el-tillsats per år.

Ja, jag har funderat och lagt ner tanken... :)

Jag tycker det är märkligt att det ska kosta 12k för att kunna köra både golvvärme o radiatorer om jag väljer Mitsubishi.. Men det kanske är standard för alla tillverkare?

För 12k får jag (tror jag) en helt ok luft/luft exkl installation som jag skulle kunna använda till källaren...


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd för okunnig
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2021, 19:07:11 »
NIBE tillbehör shuntgrupp ECS 41 har ett rek. pris på 7125 kr. Men kanske det ingår delvis olika saker? För 12 tkr får man en budgetmodell av LLVP exkl. installation. Gäller att ha öppen planlösning i källaren för att det ska fungera då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VentilationsKonny

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd för okunnig
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2021, 06:22:17 »
Jag själv körde på 2st spacesaver på mitt 1:a plan. En i köket och en i hallen under garderoben. Tystgående och smidig fläkt som inte kostar mycket alls.
VARNING FÖR ANNONS
Köpte min härinne; https://ventbolaget.se/produkt/flaktkonvektorer/eveco-spacesaver-ss80/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!