Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hej Min frÃ¥ga gäller IVT Nordic inverter modell 12 fr-n luft/luft.  (läst 1283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej Min fråga gäller IVT Nordic inverter modell 12 fr-n luft/luft. Har läst att ivertertekniken skall öka livslängden genom kompressorn arbetar hela tiden med olika varvtal. Min pump startar och stannar hela tiden (utedelen), kan det vara något fel? Vid varje start och stopp porlar och sörplar det ganska högljutt (innedelen), fel? Mvh Anders
Det är svårt att säga säkert på vad dina täta start och stopp beror på, men det troligaste är att ditt hus har så litet värmebehov att den lägsta effekt som din värmepump kan ge ändå är för hög.

Din värmepump ger som minst ca 1 kW värme, och på vår och höst är det ganska troligt att det är för mycket för att kompressorn hela tiden skall kunna tillåtas att gå.

För att kontrollera funktionen kan du för en stund (typ 1 timme) dra upp börvärdet till max och se vad som händer, normalt skall då inblåsningstemperaturen bli hög (kanske ca 40-50 ºC) och kompressorn i utedelen skall gå kontinuerligt.

Att det porlar och sörplar beror på att trycket (ca 30 bars tryck) mellan värmepumpens utedel och innedel utjämnas när kompressorn stannar och köldmediat i samband med det kan ge ifrån sig den typen av ljud.

Naturligtvis kan dina "problem" även bero på att det är något fel på värmepumpen, men jag tvivlar på det, gör en fullfartstest och kolla sedan hur den går, det riktiga facit får du dock först när det blir riktigt kallt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!