Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten frÃ¥n EcoHeat med bergvärme  (läst 25003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #30 skrivet: 04 november 2010, 11:17:14 »
Så ni menar att en VVB är mycket effektivare att värma vatten än CTC Ecoheat. Om Elpatron kopplas bort så får VVB VV från pannan på ca 45 grader (min VP jobbar nu mellan 40 till 55 grader). Det skulle betyda att VVB måste höja temp från 45 till 60 och hålla 60.

Jag pratade med CTC om just detta, dom menade att det ger en bättre total effektivitet att låta pannan få upp VV temp till 55 och låta sedan VVB hålla 60. Så frågan är om man vill få ut 55 grader VV konstant från VP, då måste kompressorn jobba mellan 55 till 60 grader, helst högre. Frågan är om den totala Elförbrukningen inkl VVB då verkligen bli lägre, har någon testat det?

Det spelar väl ingen roll om du låter pannans elpatron eller beredarens elpatron höja temperaturen. Skillnaden är ju att om elpatronen i pannan gör jobbet så gör ju pumpen mindre nytta.
Det är ju bara att testa en vecka i sänder och se vad det blir för resultat.
//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad devoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat 7.5 bergvärme, VVB 110 liter Thermia
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #31 skrivet: 04 november 2010, 14:23:20 »
Jag tror att jag ligger rätt nära optimal inställning för bergvärme.
Jag har sänkt Elpannan till 50 grader, VP kvar på 55 samt VVB på 60. Total Elförbrukning bör nu hamna på 540 kwh pannan + 60 för VVB = 600 kwh per månad totalt.

Utloggad devoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat 7.5 bergvärme, VVB 110 liter Thermia
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #32 skrivet: 04 november 2010, 14:40:16 »
vi kör ju också med en el- VVB. jag har valt att köra kompresson mot värmesystemet. inga 55g körningar.
vvb går mellan 60-68g. i vårt fall så drar vvb 2-4kWh/dygn. (enligt logg medel 2,6kWh senaste 30dygnen)
då värmer ecoheat VV till 35-40g.

Jag är lite förvånad att din VVB drar så lite trots att den höjer vattnet ca 20 grader. Är den på 60-liter? Min är 110 så den måste ju dra mer.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #33 skrivet: 04 november 2010, 15:51:15 »
vi kör ju också med en el- VVB. jag har valt att köra kompresson mot värmesystemet. inga 55g körningar.
vvb går mellan 60-68g. i vårt fall så drar vvb 2-4kWh/dygn. (enligt logg medel 2,6kWh senaste 30dygnen)
då värmer ecoheat VV till 35-40g.

Jag är lite förvånad att din VVB drar så lite trots att den höjer vattnet ca 20 grader. Är den på 60-liter? Min är 110 så den måste ju dra mer.

ja det tycker jag också.. dessutom så drar ju vp mindre efter som jag kör mot så låga temperaturer som möjligt.
så enligt mina uträkningar så sänker eller +-0, vi våran förbrukning med el-VVB på 60liter. inte mycket men lite lägre blir den.
innan installation av vvb, körde jag bara med kompressorn ingen el-patron.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #34 skrivet: 04 november 2010, 19:14:28 »
Du och jag Kullabacken har liknande erfarenhet och idéer. Vi har en 100 l vvb uppe vid badrummet. Vv direkt man öppnar kran (badrummet ligger 15 m från pannan). Förbrukningen har ökat marginellt eller inte alls.
Det väcker tanken att kanske det kanske inte är en så lysande idé att göra 55-65 gradigt vv som IVY/Nibe/Thermia et al vill få oss att tro?
Smurfen har halvvägs rätt; det gÃ¥r visst att fÃ¥ mycket vv med CTC men utan elpatron uppstÃ¥r det 'situationer' vissa  tider pÃ¥ Ã¥ret dÃ¥ det kan bli ont om varmvatten. Och med elpatron vill den gÃ¥ in onödigt mycket, vilket försämrar COP. Detta ligger i konstruktionen, inte i styren. Otillräcklig volym, otillräcklig skiktning.
Återstår att använda "xtra vv" funktion. Men detta innebär en komfortnedsättning. Känslan av att alltid ha obegränsat med vv regardless är en del av komforten.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #35 skrivet: 04 november 2010, 20:19:08 »
Du och jag Kullabacken har liknande erfarenhet och idéer. Vi har en 100 l vvb uppe vid badrummet. Vv direkt man öppnar kran (badrummet ligger 15 m från pannan). Förbrukningen har ökat marginellt eller inte alls.
Det väcker tanken att kanske det kanske inte är en så lysande idé att göra 55-65 gradigt vv som IVY/Nibe/Thermia et al vill få oss att tro?
Smurfen har halvvägs rätt; det gÃ¥r visst att fÃ¥ mycket vv med CTC men utan elpatron uppstÃ¥r det 'situationer' vissa  tider pÃ¥ Ã¥ret dÃ¥ det kan bli ont om varmvatten. Och med elpatron vill den gÃ¥ in onödigt mycket, vilket försämrar COP. Detta ligger i konstruktionen, inte i styren. Otillräcklig volym, otillräcklig skiktning.
Återstår att använda "xtra vv" funktion. Men detta innebär en komfortnedsättning. Känslan av att alltid ha obegränsat med vv regardless är en del av komforten.

Ja det är dags för ctc att komma med nÃ¥t som slÃ¥r de andra knUp Större volym med växelventil för vv samt en shuntstyrning som tillÃ¥ter en viss temp under samt över börvärde sÃ¥ dom fÃ¥r ordning pÃ¥ start stopp samt en kompressor som fixar 65  ºC dÃ¥ skulle jag köpt en Thumbsup jag är en av dom som backade pga vv problemen
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #36 skrivet: 04 november 2010, 20:33:46 »
Du och jag Kullabacken har liknande erfarenhet och idéer. Vi har en 100 l vvb uppe vid badrummet. Vv direkt man öppnar kran (badrummet ligger 15 m från pannan). Förbrukningen har ökat marginellt eller inte alls.
Det väcker tanken att kanske det kanske inte är en så lysande idé att göra 55-65 gradigt vv som IVY/Nibe/Thermia et al vill få oss att tro?
Smurfen har halvvägs rätt; det gÃ¥r visst att fÃ¥ mycket vv med CTC men utan elpatron uppstÃ¥r det 'situationer' vissa  tider pÃ¥ Ã¥ret dÃ¥ det kan bli ont om varmvatten. Och med elpatron vill den gÃ¥ in onödigt mycket, vilket försämrar COP. Detta ligger i konstruktionen, inte i styren. Otillräcklig volym, otillräcklig skiktning.
Återstår att använda "xtra vv" funktion. Men detta innebär en komfortnedsättning. Känslan av att alltid ha obegränsat med vv regardless är en del av komforten.

Ja det är dags för ctc att komma med nÃ¥t som slÃ¥r de andra knUp Större volym med växelventil för vv samt en shuntstyrning som tillÃ¥ter en viss temp under samt över börvärde sÃ¥ dom fÃ¥r ordning pÃ¥ start stopp samt en kompressor som fixar 65  ºC dÃ¥ skulle jag köpt en Thumbsup jag är en av dom som backade pga vv problemen
CTC EcoZenith I 550
http://www.ctcvarme.se/web/misc/Helprodukter/CTC_-_varme/Ovriga_Produkter/CTC_EcoZenith/CTC_EcoZenith_I550-220.aspx
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #37 skrivet: 04 november 2010, 20:48:10 »
Du och jag Kullabacken har liknande erfarenhet och idéer. Vi har en 100 l vvb uppe vid badrummet. Vv direkt man öppnar kran (badrummet ligger 15 m från pannan). Förbrukningen har ökat marginellt eller inte alls.
Det väcker tanken att kanske det kanske inte är en så lysande idé att göra 55-65 gradigt vv som IVY/Nibe/Thermia et al vill få oss att tro?
Smurfen har halvvägs rätt; det gÃ¥r visst att fÃ¥ mycket vv med CTC men utan elpatron uppstÃ¥r det 'situationer' vissa  tider pÃ¥ Ã¥ret dÃ¥ det kan bli ont om varmvatten. Och med elpatron vill den gÃ¥ in onödigt mycket, vilket försämrar COP. Detta ligger i konstruktionen, inte i styren. Otillräcklig volym, otillräcklig skiktning.
Återstår att använda "xtra vv" funktion. Men detta innebär en komfortnedsättning. Känslan av att alltid ha obegränsat med vv regardless är en del av komforten.

Ja det är dags för ctc att komma med nÃ¥t som slÃ¥r de andra knUp Större volym med växelventil för vv samt en shuntstyrning som tillÃ¥ter en viss temp under samt över börvärde sÃ¥ dom fÃ¥r ordning pÃ¥ start stopp samt en kompressor som fixar 65  ºC dÃ¥ skulle jag köpt en Thumbsup jag är en av dom som backade pga vv problemen
CTC EcoZenith I 550
http://www.ctcvarme.se/web/misc/Helprodukter/CTC_-_varme/Ovriga_Produkter/CTC_EcoZenith/CTC_EcoZenith_I550-220.aspx


Är egentligen bara en vanlig acktank säkert bra men skrymande och priset drar iväg. Dom får komma med något bättre om dom ska impa på mej *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #38 skrivet: 04 november 2010, 20:56:53 »

Är egentligen bara en vanlig acktank säkert bra men skrymande och priset drar iväg. Dom får komma med något bättre om dom ska impa på mej *roflmao*

en vanlig acktank  hÃ¥ller jag inte riktigt med om... men att det är lite onödigt högt pris och att den är skrymmande hÃ¥ller jag med om.
men i princip är det vad du efterfrågar. stor volym och växelventil för VV. och ett allsidigt styr. tror den är grym.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #39 skrivet: 04 november 2010, 20:59:53 »
Man fÃ¥r väl samma funktion med en ecopart samt ecologic en acktank  och ett par växelventiler ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #40 skrivet: 04 november 2010, 21:07:16 »
Man fÃ¥r väl samma funktion med en ecopart samt ecologic en acktank  och ett par växelventiler ;D

nej du fÃ¥r nog läsa liet mer  om eco zenith i550 :,v(. styren är betydligt mer avancerat, och tanken är inte som en vanlig acktank.
om man har nytta av det mer avancerade styrsystemet är kanske tveksamt.
« Senast ändrad: 04 november 2010, 21:15:47 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #41 skrivet: 04 november 2010, 21:29:25 »
Man fÃ¥r väl samma funktion med en ecopart samt ecologic en acktank  och ett par växelventiler ;D

nej du fÃ¥r nog läsa liet mer  om eco zenith i550 :,v(. styren är betydligt mer avancerat, och tanken är inte som en vanlig acktank.
om man har nytta av det mer avancerade styrsystemet är kanske tveksamt.
Okej ska läsa pÃ¥ mer  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #42 skrivet: 04 november 2010, 22:03:17 »
Gjorde en snabbkoll egentligen är det inte så stor skillnad mot en kvs500 med solslinga satt en skikt plåt i ecozenith men det lär skikta sej bra utan också har inte sett en acktank som inte skicktat sig. Det var nånting med vv cirkulation som var speciellt. Styren verkade det gå att koppla mycket till men i en vanlig villa räcker en ecologic till bra. vill man docka in en vedpanna så behöver inte styren veta om det. Men det är klart att en ecozenith kan mer men priset är ju helt fel kollade på gdsvvs priset låg på 42500 och då verkade inte växelventilerna ingå hamnar nog på 80000 med vp sänk priset till 60000 så är det en killer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per skåne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #43 skrivet: 06 november 2010, 16:37:39 »
Kulla backen  Tack


Det hjälpte med att sätta ja nu har det blivit varmvatten utan el .Jag har diffen 7 grader 15 minuter startfördröjning vet ej om det behövs,nu har jag ca 35  starter pÃ¥ ett dygn
är det för mycket eller, vi har ca 6 plusgrader ute 21,5 inne dra ca 22kvh per dygn tycker inte det är mycket eller? Jag har 500 meter slinga men diffen på brinen vill ligga på 5 grader fast pumpen går på 3 an kanske lite luft kvar svårt att bli av med.Annars skit nöjd men jag är sånn jag vill inte bara köpa och sen är det bra jag vill veta hur det fungerar och hur man ställer inn så att det går optimalt.För alla montörer iallafall här nere bara monterar och sen kör på grundinställningarna sen tack och adjö. Man vill ju ha lite ekonomi i det också.Så vi har själv monterat ,det e ju det som man lär sig av,har bara haft kunskap om pellets innan nu börjar jag lära mig lite om hur detta fungerar.Detta forum är toppen för här är många KUNNIGA eller?
Villa 1plans med källare i skåne 180 kvm totalt
Nibe 2120 320 innedel mont 20170810

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten från EcoHeat med bergvärme
« Svar #44 skrivet: 06 november 2010, 22:38:20 »
Kollade lite till såg att det inte är en skiktplåt tydligen är tanken delad. Men undrar över en sak stog på hemsidan att tanken kunde välja det för tillfället billigaste energislaget men hittade ingen styrning för det typ lv till -10 sedan pellets när det blir kallare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!