Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.  (läst 23134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #90 skrivet: 23 november 2016, 05:24:45 »
Jag vet inte hur många start och stopp som förekom under de 2h, va i garaget och spacklade =)

Pumpen kör ju aldrig långa intervaller, är det kallt i VV-beredaren (med växelv inkopplad) kan den kanske köra en ~10min intervall för att sedan starta om efter ett ~20min stopp. När varmvattnet börjar bli varmt (gått från ex 40 till 50 °C enligt TEMPERATURER) blir intervallet väldigt kort, kanske 2min per körning och växelventilen växlar till Värmeproduktion på slutet av körningen med 20min intervall, så det skickas ut en mindre mängd uppvärmt vatten i elementsystemet som cirkuleras runt.

Jag har aldrig rensat själva pump-cirksystemet efter sil på eventuella partiklar, kan den ha ackumulerats partiklar på bottenröret i pumpen? Silen var väldigt tät när jag rensade den, övriga elementsystemet är rensat flertalet gånger...
Anledningen varför du får korta körningar är att den löser på hysteresen och som du har beskrivit flera gånger att din FL-ligger över 60 °C och normalt vid värmekörningar med den kurvan och rum-värdet ska du inte kunna komma upp i mer än 55-57 °C.Lika med varmvattenkörningar ska den inte passera över 60 °C utan bara med hjälp av EL-patron.Att det skulle vara stopp i bottenröret tror jag inte men helt klart så påverkas ditt flöde negativt av dålig cirkulation sedan om det beror på växelventilen eller luft i beredaren.Om det skulle vara fel på styrningen som du är inne på skulle det inte spela någon roll i vilket läge växelventilen står i öppen/stängd för den ska inte passera över 60 °C i något av fallen.Enda läget växelventilen står fel är om den är felmonterad så den ställer sig halft öppen/stängd och då blir cirkulationen negativ.Annars kan det vara att den har fått fnatt att den vill köra legionella körning och därför kommer du upp i 60 °C men med kompressorn går det inte med din maskin och du skulle se om patron gick igång.
Kan du inte testa att när den gör varmvatten lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om den spottar och fräser?
Du skulle kunna göra rent silen en gång för att se om den har samlat på sig skit igen.Har du hittat VARMVATTEN start i servicemenyn?Tryck vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder kommer du in i service menyn och VARMVATTEN start ser du vad starten är ställd på och inom parentes aktuellt värde.
« Senast ändrad: 23 november 2016, 05:48:32 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anledningen varför du får korta körningar är att den löser på hysteresen och som du har beskrivit flera gånger att din FL-ligger över 60 °C och normalt vid värmekörningar med den kurvan och rum-värdet ska du inte kunna komma upp i mer än 55-57 °C.Lika med varmvattenkörningar ska den inte passera över 60 °C utan bara med hjälp av EL-patron.Att det skulle vara stopp i bottenröret tror jag inte men helt klart så påverkas ditt flöde negativt av dålig cirkulation sedan om det beror på växelventilen eller luft i beredaren.Om det skulle vara fel på styrningen som du är inne på skulle det inte spela någon roll i vilket läge växelventilen står i öppen/stängd för den ska inte passera över 60 °C i något av fallen.Enda läget växelventilen står fel är om den är felmonterad så den ställer sig halft öppen/stängd och då blir cirkulationen negativ.Annars kan det vara att den har fått fnatt att den vill köra legionella körning och därför kommer du upp i 60 °C men med kompressorn går det inte med din maskin och du skulle se om patron gick igång.
Kan du inte testa att när den gör varmvatten lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om den spottar och fräser?
Du skulle kunna göra rent silen en gång för att se om den har samlat på sig skit igen.Har du hittat VARMVATTEN start i servicemenyn?Tryck vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder kommer du in i service menyn och VARMVATTEN start ser du vad starten är ställd på och inom parentes aktuellt värde.

Ja du kan va något på spåret där med servicegivaren, förstod först nu vilka värden du menade i servicemenyn.
Det värdet inom parentes pÃ¥ ServiceMeny - VarmVatten  stÃ¥r konstant pÃ¥ 42 för mig.

Den andra värdet i ServiceMeny - VarmVatten är mer rörligt, ex efter ett bad i morse gick den tempen ned till 16°C, medans VV temp var 38°C. Jag satte i sladden ca 07.00 och inställning Auto.  När jag kom hem pÃ¥ lunch vid 12.00 var VV temp var 53°C medans ServiceMeny - VarmVatten visade 41°C.  Är det inte lite märkligt med 12 graders temp diff i tanken när ingen rört varmvattnet?

Visar Service-givaren för låg temperatur? Förklarar väl ändå inte varför ingen värme blir producerad eller fokuserar pumpen konstant att få tempen över 42 på servicegivaren och negligerar värmebehovet?
« Senast ändrad: 29 november 2016, 15:27:17 av JohanBerglund »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det som styr värmen i huset är ingen givare utan gradminuterna, blir skillnaden mellan framlednings ärvärdet och börvärdet (värdet inom parentes)  för stort (om tex inte pumpen kan göra sig av med värmen via elementen) stannar pumpen pÃ¥ hysteris (ett värde som kan ändras mellan 0 och 15 i servicemenyn)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det som styr värmen i huset är ingen givare utan gradminuterna, blir skillnaden mellan framlednings ärvärdet och börvärdet (värdet inom parentes)  för stort (om tex inte pumpen kan göra sig av med värmen via elementen) stannar pumpen pÃ¥ hysteris (ett värde som kan ändras mellan 0 och 15 i servicemenyn)
I mitt fall går ju FL temp upp som regel snabbt då den alltid ställer sig i VV-läge vid normalstart, tills den bryter och växelventilen ställer sig i värmeläge det allra sista i processen och kanske ca producerar 5l varmvatten som skickas ut i elementen som cirkuleras och värmer upp nästan inget i det stora elementsystemet.
Börvärdet styrs av styrdatorn och värmebehovsberäkningen utifrån kurvan & temperaturerna?

Har ställt upp hysterersen så sett, till 15 men aldrig monitorerat börvärdet..

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #94 skrivet: 30 november 2016, 04:15:00 »
Ja du kan va något på spåret där med servicegivaren, förstod först nu vilka värden du menade i servicemenyn.
Det värdet inom parentes pÃ¥ ServiceMeny - VarmVatten  stÃ¥r konstant pÃ¥ 42 för mig.

Den andra värdet i ServiceMeny - VarmVatten är mer rörligt, ex efter ett bad i morse gick den tempen ned till 16°C, medans VV temp var 38°C. Jag satte i sladden ca 07.00 och inställning Auto.  När jag kom hem pÃ¥ lunch vid 12.00 var VV temp var 53°C medans ServiceMeny - VarmVatten visade 41°C.  Är det inte lite märkligt med 12 graders temp diff i tanken när ingen rört varmvattnet?

Visar Service-givaren för låg temperatur? Förklarar väl ändå inte varför ingen värme blir producerad eller fokuserar pumpen konstant att få tempen över 42 på servicegivaren och negligerar värmebehovet?
Servicemenyn är tillför att ändra inställningar och det fasta värdet 42 är din starttemperatur i botten pÃ¥ din varmvattensberedare och den ändras inte om du inte själv ändrar värdet.Det värdet  är aktuellt värde är den temperaturen som är i botten pÃ¥ varmvattensberedaren och det beror pÃ¥ skiktningen att den vill att det varma vattnet ska skikta uppÃ¥t när tappning av varmvatten sker.Det som hände för dig när temperaturen sjönk ner till 16 °C och den börjar tillverka varmvatten är att den hinner inte med att tillverka full värme i beredaren pÃ¥ den tiden utan den växlar över till värme i 20 minuter för att sedan köra en ny varmvattensberedning och den kommer hÃ¥lla pÃ¥ sÃ¥ tills den passerar över din starttemperatur och det spelar ingen roll vilket värmebehov du har eftersom den prioriterar varmvatten före värme och det är helt normalt.Att TEMPERATUREN 53 °C som visar din temperatur i TOPPEN pÃ¥ din beredare och i BOTTEN visar 41 °C är inget konstigt eftersom den inte är klar med varmvattentillverkningen (42 °C) utan tänk pÃ¥ det här med tiden 20 minuter värme 20 minuter varmvatten.Det är viktigt att det inte finns luft i slingan när den gör varmvatten för annars fungerar inte skiktningen i beredaren och det blir samma effekt om du har luft i en radiator och den är kall men luftar du sÃ¥ kommer cirkulationen igÃ¥ng och radiatorn blir varm.
« Senast ändrad: 30 november 2016, 04:37:38 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #95 skrivet: 30 november 2016, 04:46:43 »
I mitt fall går ju FL temp upp som regel snabbt då den alltid ställer sig i VV-läge vid normalstart, tills den bryter och växelventilen ställer sig i värmeläge det allra sista i processen och kanske ca producerar 5l varmvatten som skickas ut i elementen som cirkuleras och värmer upp nästan inget i det stora elementsystemet.
Börvärdet styrs av styrdatorn och värmebehovsberäkningen utifrån kurvan & temperaturerna?

Har ställt upp hysterersen så sett, till 15 men aldrig monitorerat börvärdet..
När du skriver normalstart är det vid auto och växelventilen inkopplad Sc:,hOm temperaturen i botten på beredaren visar under 42 °C så kommer den starta varmvattentillverkningen och är normalt.Börvärdet styrs av din utomhusgivaren(styrdatorn) och din inomhustemperatur av din kurva.
« Senast ändrad: 30 november 2016, 05:00:57 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hem igen på lunch till hunden, efter morgonens dusch satt sladden i växelventilen så varmvatten skulle produceras.
Sänkte igÃ¥r värdet pÃ¥ VV start  pÃ¥ service menyn, till 40 (frÃ¥n 42)
Huset var helt plötsligt mer ljummet på elementen...
Iakttog en start där pumpen producerade VÄRME direkt i ca 5min för att i slutet på cykeln köra en kort sekvens VV (VV med53°C enligt Temperaturer, 42°C enligt servicegivare input) Växlade vid stopp tillbaks till värmeläge.
Framledningen nådde kanske 53°C under Värmecykeln och returen betydligt lägre. Höjdes fort när den växla till VV.
Integralen var på 317 när starten påbörjades & 0 vid avslut.
Finns det hopp alltså.?

Under lunchen hörde (kompressorn hörs ju ganska bra utan framkåpa) jag ca 3-4 start & stopp (var ute med hunden en sväng så man är ju inte 100% säker)

Är detta Normalt på en timme?

 

Utloggad JohanBerglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #97 skrivet: 14 september 2017, 11:45:57 »
Uppdatering,
Efter många suck och stön, felsökningar och prat med lokala IVT-installatören, förstod jag att slangarna inne i pumpen vanligtvis går tätt. Hade inte kollat dem. Och j-klar vad täta de var!
Gjorde ren båda slangarna och nu går pumpen som en klocka!

Lurade mig själv lite innan då jag öppnade dräneringsventilen längst ned bakom kompressorn och tyckte det rann bra med vatten, vilket det tydligen inte gjorde.

Det han på installatören sa var att vid värmeproduktion och cirk.pump på högsta ska max differens mellan fram & returledning vara 4 grader. och det var det ju inte, innan pumpen bröt.

Intressant att man här faktiskt fick reda på en Thermia fördel, då thermian min har korta slangar, på de IVTer de hade detta problem är det 3m slang som igentäpts och de byte ut kompletta slangpaket med värmeväxlare, låter otroligt dyrt!

Min slangrens var inte många minuters jobb.
 

Utloggad Lassiter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat TWS 8 - Pulserande framledning/returtemp.
« Svar #98 skrivet: 20 februari 2022, 14:02:57 »
Uppdatering,
Efter många suck och stön, felsökningar och prat med lokala IVT-installatören, förstod jag att slangarna inne i pumpen vanligtvis går tätt. Hade inte kollat dem. Och j-klar vad täta de var!
Gjorde ren båda slangarna och nu går pumpen som en klocka!

Lurade mig själv lite innan då jag öppnade dräneringsventilen längst ned bakom kompressorn och tyckte det rann bra med vatten, vilket det tydligen inte gjorde.

Det han på installatören sa var att vid värmeproduktion och cirk.pump på högsta ska max differens mellan fram & returledning vara 4 grader. och det var det ju inte, innan pumpen bröt.

Intressant att man här faktiskt fick reda på en Thermia fördel, då thermian min har korta slangar, på de IVTer de hade detta problem är det 3m slang som igentäpts och de byte ut kompletta slangpaket med värmeväxlare, låter otroligt dyrt!

Min slangrens var inte många minuters jobb.

Är detta ett känd fel på dessa Thermias modeller att slangarna blir igensatta?
Antar att man då bör även spola växlaren.
Vissa äldre IVT har ju typfel att slangarna blir igensatta men Thermia är ja osäker någon som vet mer?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nej det är inget känt fel med igensatta slangar hos Thermia dom har en annan typ av "slangar". Dock kan plattvärmeväxlaren med tiden sättas igen mer eller mindre så att renspola den kan vara en god ide´. Jag spolade min då VP var ca 14 år och jag började att få lite "konstiga" värden på fram och retur på värmen. Efter spolningen fungerar allt som nytt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!