Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Laga Displaykort Diplomat  (läst 38464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Laga Displaykort Diplomat
« skrivet: 11 december 2012, 19:12:09 »
Hej!
Har en Diplomat 8 från 2004. Displayen havererade för några veckor sedan.
Skruvade loss displaykortet och lödade bort de två ytmonterade kondensatorena.
De ersattes med 67-228-05 från Elfa (2.33 kr/st), länk: www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-228-05
Se bilder på det färdiga fullt fungerande kortet.
Hoppas kanske detta kan hjälpa nÃ¥gon!  :)
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #1 skrivet: 12 december 2012, 13:51:28 »
Det finns annars ytmonterade elektrolytkondensatorer som passar direkt pÃ¥ kretskortet att köpa hos  t ex Elfa eller Farnell.
Ett gott råd är att om displaykortet har börjat krångla så är det lika bra att byta elektrolyterna även på styrkortet när man ändå håller på. Dock är det displaykortet som lägger av först när kondensatorerna börjar bli halvdåliga, eftersom det matas med halvvågslikriktad spänning. Styrkortet får helvågslikriktad spänning, de matas från var sin av de två små transformatorerna på styrkortet.
Köp kondensatorer med minst 105  °C tillÃ¥ten arbetstemperatur, det ökar chansen att de ska fÃ¥ dräglig livslängd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #2 skrivet: 12 december 2012, 15:29:09 »
Detta var väldigt bra information som kanske gäller även andramärken IVT, Bosch  Nibe  mm.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #3 skrivet: 12 december 2012, 20:43:05 »
Det finns annars ytmonterade elektrolytkondensatorer som passar direkt pÃ¥ kretskortet att köpa hos  t ex Elfa eller Farnell.
Ett gott råd är att om displaykortet har börjat krångla så är det lika bra att byta elektrolyterna även på styrkortet när man ändå håller på. Dock är det displaykortet som lägger av först när kondensatorerna börjar bli halvdåliga, eftersom det matas med halvvågslikriktad spänning. Styrkortet får helvågslikriktad spänning, de matas från var sin av de två små transformatorerna på styrkortet.
Köp kondensatorer med minst 105  °C tillÃ¥ten arbetstemperatur, det ökar chansen att de ska fÃ¥ dräglig livslängd.


Stämmer bra, tyckte mest att det var enklare att löda dit dessa även om det inte är så snyggt. :)
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #4 skrivet: 13 december 2012, 11:00:56 »
Min far har en Diplomat 8 med närmast oläslig display,är det bara att byta 2 kondensatorer för att få det att funka,inget fel på själva displayen alltså?
Hur får jag loss displayen,funkar pumpen normalt med borttagen display?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #5 skrivet: 13 december 2012, 11:22:57 »
Om det mot förmodan skulle vara fel på själva displayen så ser modulen ut att vara av standardtyp? Ungefär som den här alltså: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/lcd-displayer/lcd-display-p90217
Inte säkert att den jag länkade till är kompatibel, men Elfa, Farnell o.s.v.. har antagligen rätt modell i så fall.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #6 skrivet: 13 december 2012, 12:17:25 »
Min far har en Diplomat 8 med närmast oläslig display,är det bara att byta 2 kondensatorer för att få det att funka,inget fel på själva displayen alltså?
Hur får jag loss displayen,funkar pumpen normalt med borttagen display?

Prova med kondensatorenra först, jag lödde bort mina och mätte med en kapacitans mätare, den ena var ok (206 microF) och den andra var kass (varierade mellan 0-100 microF).
Pumpen går som vanligt utan kortet men du kan inte ändra inställningar eller driftläge.
Min display var för det mesta helt oläslig, ibland blinkade larmlampan, och inställningsknapparna funkade lite som de ville.
/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #7 skrivet: 17 december 2012, 10:31:39 »
Det kan vara lömskt att mäta på gamla elektrolytkondensatorer med en enkel kapacitansmätare (eller digitalmultimeter med kapacitansfunktion). Ofta får en åldrad kondensator stora förluster (den beter sig som en frisk kondensator i serie med ett motstånd) innan den börjar tappa kapacitans, och det upptäcker man aldrig med ett instrument som bara visar kapacitans. En del kapacitansmätare har dessutom egenheten att de visar för stor kapacitans om man mäter på en kondensator med stora förluster.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2013, 12:17:07 »
Det finns annars ytmonterade elektrolytkondensatorer som passar direkt pÃ¥ kretskortet att köpa hos  t ex Elfa eller Farnell.
Ett gott råd är att om displaykortet har börjat krångla så är det lika bra att byta elektrolyterna även på styrkortet när man ändå håller på. Dock är det displaykortet som lägger av först när kondensatorerna börjar bli halvdåliga, eftersom det matas med halvvågslikriktad spänning. Styrkortet får helvågslikriktad spänning, de matas från var sin av de två små transformatorerna på styrkortet.
Köp kondensatorer med minst 105  °C tillÃ¥ten arbetstemperatur, det ökar chansen att de ska fÃ¥ dräglig livslängd.
Gammal tråd får se om det funkar.
Om man byter både Displaykortet och Styrkortet kommer alla tider och data att raderas?
Funderar på detta eftersom jag kan få allt detta bytt på garantin, isåfall är det inte lönt att kladda med att fixa det själv.
Men om det nollas vill jag göra det själv för då blir väl mina data kvar antar jag.
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #9 skrivet: 30 juli 2013, 16:29:31 »
Jag ser ingen krets som lagrar data på displaykortet, så den uppgiften bör ligga på styrkortet i det här fallet.

Byts styrkortet oavsett vem som gör det så följer ju alla inställningar o.s.v.. med det så att säga.. Men gör du det själv så kanske det räcker med byte av enbart displayen, och datan blir kvar.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #10 skrivet: 30 juli 2013, 16:37:36 »
Jag ser ingen krets som lagrar data på displaykortet, så den uppgiften bör ligga på styrkortet i det här fallet.

Byts styrkortet oavsett vem som gör det så följer ju alla inställningar o.s.v.. med det så att säga.. Men gör du det själv så kanske det räcker med byte av enbart displayen, och datan blir kvar.
Det var som jag trodde då.
När jag kollade på byte sa Thermia till installatören att man inte kunde byta bara displaykortetet .
Så det lutar att jag testar med att byta kondingar på displaykortet och hoppas det hjälper.
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2013, 21:45:55 »
Det finns internt EEPROM i den microcontroller som sitter på displaykortet, så det är åtminstone teoretiskt möjligt att diverse inställningar lagras i den (även om det lika väl skulle kunna göras på styrkortet).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

HKOSTAMPE

  • Gäst
HKOSTAMPE
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #12 skrivet: 19 maj 2014, 21:14:00 »
Hej!
Har en Diplomat 8 från 2004. Displayen havererade för några veckor sedan.
Skruvade loss displaykortet och lödade bort de två ytmonterade kondensatorena.
De ersattes med 67-228-05 från Elfa (2.33 kr/st), länk: www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-228-05
Se bilder på det färdiga fullt fungerande kortet.
Hoppas kanske detta kan hjälpa nÃ¥gon!  :)

Displayen fixad   tummenupp tack för inlägget. Kostade 80:-

Lars-Erik Andersson

  • Gäst
Lars-Erik Andersson
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #13 skrivet: 10 september 2014, 12:21:17 »
 ::) Fick nyss de tvÃ¥ kondensatorerna utbytta pÃ¥ min 2005 TWS-8 pumps trasiga displaykort och nu fungerar displayen perfekt igen.... kostnad totalt för material och lödning 160 riksdaler plus mitt eget arbete :) All heder till er som gett tipset ; skulle kostat mig drygt 5000 kr enligt vÃ¥r lokale servicepartner Edekyl i Örebro (4000 för kort/display samt 1-2 timmars monteringstid)
Firman i Örebro som kan rekommenderas är Telecomsystem AB som gjorde löd jobbet proffsigt och  allmänt proffsiga inom sitt gebit !
Med vänlig hälsning
Lars-Erik

Conny C

  • Gäst
Conny C
SV: Laga Displaykort Diplomat
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2015, 20:48:59 »
Jag följde rådet i detta forum och nu funkar min displayen på min värmepump som om den var ny till den fantastiska kostnaden av 70kr.
Enligt min service firma skulle bytet kosta mellan 4-5 tusen.
Stort tack för att ni lägger ut råd som detta !

Med vänlig hälsning, Conny

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!