Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 57300 kr i böter  (läst 5789 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: 57300 kr i böter
« Svar #45 skrivet: 08 mars 2024, 05:37:05 »
Nej, falskmärkta produkter kanske, men billiga…
Lysrörsarmaturerna från Ahlsell 100€/st (kundpris)
Lyftdörren en av de större tillverkarna i Finland…
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #46 skrivet: 08 mars 2024, 07:25:16 »
Jag är inte emot att det finns lagar och regler förstås, men som ni såg i ett av mina tidigare inlägg så radas de ju på varandra i en aldrig sinande ström, vilket gör det nästan omöjligt att göra rätt även om man vill.
Jag nästan svär på att inte ens ni som arbetat med de där frågorna kan vara helt säkra på att ni gjort rätt.
Som tur är granskas dessa certifikat, märkningar och godkännanden - eller produkterna i sig - sällan.
Det är väl därför vi överhuvudtaget kan köpa saker i Europa fortfarande.
Skulle man verkligen följa upp alla lagar, regler och föreskrifter så skulle typ 80% (killgissar) få plockas bort från marknaden.
Med EU skulle man ju kunna förenkla saker och ting, men istället radar man regler på lagar, och föreskrifter på regler, och sedan nationella krav ovanpå det i en salig röra.
Det är sjukt, varken mer eller mindre, och det är i princip omöjligt att följa alla regler.

Det är så sjukt att t.o.m myndigheter som är satta att granska och kontrollera efterlevnaden har slutat svara på frågor om vad som gäller, de bara hänvisar till att gäng lagar, regler, förordningar och nationella särbestämmelser och så får man själv tolka det man lyckas få fram.
INTE ENS DE kan ge ett rakt svar på en enkel fråga som t.ex.
"Behövs säkerhetsbrytare på fast installerad utrustning" (Som t.ex. en luftvärmepump)
Det resulterar bara i en handfull hänvisningar till olika lagtexter som inte går tolka för de slutar i en aldrig sinande ström av hänvisningar till andra lagar och regler.
Den som vill kan väl själv prova ställa en enkel fråga till elsäkerhetsverket.
Lycka till.

Allt verkar vara upp till tolkning, och det gör att myndigheterna kan tolka saker och ting precis som de vill, och som vanlig företagare har man inte en chans att få rätt, tvärt om riskerar man ännu fler och hårdare kontroller om man sätter sig upp mot statsmakten, och man kan snart vara historia.
Det är bara att böja huvudet bakåt och svälja skiten.
Är du företagare och tycker att jag klagar, vänta bara tills skiten träffar fläkten hos just dig.

Samma sak med arbetsmiljöverket, en bekant åt mig jobbar med att montera baracker på byggarbetsplatser, han var uppe på en barack för att skotta fram öglan så kan kunde spänna fast sig med säkerhetslinan när de körde förbi.
430 000 kr i böter för att han inte var fastspänd när kan skottade fram fästöglan som var under snön.
Så har det blivit numera, och det finns inget att göra.
Här skulle jag vilja komma med ett kraftuttryck, men jag låter det vara.

Med detta sagt, när vi testade Loggern första gången fick vi gå tillbaks och börja om, tror det tillkom några tiotal komponenter för att den skulle uppfylla kraven, bland annat fick Ethernetkontakten bytas ut för att den störde för mycket. (EMC) och ett gäng komponenter adderas för skydd mot transienter (åska).
Speciellt transientskyddet tror jag gagnat våra kunder väl, det är ytterst få loggrar som skadats av åska, möjligen en handfull så vitt jag vet sedan starten 2008.
Om jag inte minns fel skulle alla plintar och displayen tåla urladdningar på upp till 20 eller 30 000 volt med en viss strömstyrka.
Det gjorde inte våra första prototyper, om jag säger så...
« Senast ändrad: 08 mars 2024, 07:35:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: 57300 kr i böter
« Svar #47 skrivet: 08 mars 2024, 08:10:20 »
Vad är definitionen av att tåla tro? En ingång som har en funktion att gå så rakt in som möjligt till mikrokontrollern, tycker det är helt ok om en analog givaringång skjuter chipet. Men antar det är att det inte får börja brinna i lådan av testet?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #48 skrivet: 08 mars 2024, 08:17:49 »
Jag är inte emot att det finns lagar och regler förstås, men som ni såg i ett av mina tidigare inlägg så radas de ju på varandra i en aldrig sinande ström, vilket gör det nästan omöjligt att göra rätt även om man vill.
Jag nästan svär på att inte ens ni som arbetat med de där frågorna kan vara helt säkra på att ni gjort rätt.
Som tur är granskas dessa certifikat, märkningar och godkännanden - eller produkterna i sig - sällan.
Det är väl därför vi överhuvudtaget kan köpa saker i Europa fortfarande.
Skulle man verkligen följa upp alla lagar, regler och föreskrifter så skulle typ 80% (killgissar) få plockas bort från marknaden.
Med EU skulle man ju kunna förenkla saker och ting, men istället radar man regler på lagar, och föreskrifter på regler, och sedan nationella krav ovanpå det i en salig röra.
Det är sjukt, varken mer eller mindre, och det är i princip omöjligt att följa alla regler.

Det är så sjukt att t.o.m myndigheter som är satta att granska och kontrollera efterlevnaden har slutat svara på frågor om vad som gäller, de bara hänvisar till att gäng lagar, regler, förordningar och nationella särbestämmelser och så får man själv tolka det man lyckas få fram.
INTE ENS DE kan ge ett rakt svar på en enkel fråga som t.ex.
"Behövs säkerhetsbrytare på fast installerad utrustning" (Som t.ex. en luftvärmepump)
Det resulterar bara i en handfull hänvisningar till olika lagtexter som inte går tolka för de slutar i en aldrig sinande ström av hänvisningar till andra lagar och regler.
Den som vill kan väl själv prova ställa en enkel fråga till elsäkerhetsverket.
Lycka till.

Allt verkar vara upp till tolkning, och det gör att myndigheterna kan tolka saker och ting precis som de vill, och som vanlig företagare har man inte en chans att få rätt, tvärt om riskerar man ännu fler och hårdare kontroller om man sätter sig upp mot statsmakten, och man kan snart vara historia.
Det är bara att böja huvudet bakåt och svälja skiten.
Är du företagare och tycker att jag klagar, vänta bara tills skiten träffar fläkten hos just dig.

Samma sak med arbetsmiljöverket, en bekant åt mig jobbar med att montera baracker på byggarbetsplatser, han var uppe på en barack för att skotta fram öglan så kan kunde spänna fast sig med säkerhetslinan när de körde förbi.
430 000 kr i böter för att han inte var fastspänd när kan skottade fram fästöglan som var under snön.
Så har det blivit numera, och det finns inget att göra.
Här skulle jag vilja komma med ett kraftuttryck, men jag låter det vara.

Med detta sagt, när vi testade Loggern första gången fick vi gå tillbaks och börja om, tror det tillkom några tiotal komponenter för att den skulle uppfylla kraven, bland annat fick Ethernetkontakten bytas ut för att den störde för mycket. (EMC) och ett gäng komponenter adderas för skydd mot transienter (åska).
Speciellt transientskyddet tror jag gagnat våra kunder väl, det är ytterst få loggrar som skadats av åska, möjligen en handfull så vitt jag vet sedan starten 2008.
Om jag inte minns fel skulle alla plintar och displayen tåla urladdningar på upp till 20 eller 30 000 volt med en viss strömstyrka.
Det gjorde inte våra första prototyper, om jag säger så...
Att stå på taket nära kanten av en byggbarack och skotta snö är nog inte riktigt säkert så förstår varför dom reagerar. Vore det hemma hos mig hade jag gjort likadant men inte när jag var ute på jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #49 skrivet: 08 mars 2024, 09:08:19 »
Det är svårt att fästa sig på taket när öglorna är under snön.
Först måste snön bort.
Hur hade du gjort?
Nu har jag ingen aning om vad som är stipulerat, kanske ska man bygga ställning runt hela baracken så att man inte kan ramla ned medan man skottar fram fästöglorna.
I så fall är reglerna än en gång idiotiska.

Det är därför ställningsbyggarna ofta hellre skottar fram fästöglorna än bygger ställning.
De ska ju ändå klättra för att kunna bygga ställningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #50 skrivet: 08 mars 2024, 09:12:41 »
Vad är definitionen av att tåla tro? En ingång som har en funktion att gå så rakt in som möjligt till mikrokontrollern, tycker det är helt ok om en analog givaringång skjuter chipet. Men antar det är att det inte får börja brinna i lådan av testet?

Som jag tolkade testerna så skulle funktionen vara OK efter testerna.
För att undvika "Problemet" kan man kapsla in terminalerna med ett lock, men vi ville ju ha dem lätt tillgängliga, så då fick de lov att tåla den spänningen.
För att displayen skulle hålla fick vi sätta en tunn plastfilm framför.
På köpet fick vi praktiskt taget, så vitt jag vet, alla plintar kortslutningssäkra, också bra för kunderna.
Vi har otroligt få reklamationer på loggrarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #51 skrivet: 08 mars 2024, 09:43:24 »
En annan anekdot.
En elektriker i en skylift som sträckte sig ut lite för mycket (Enligt arbetsmiljöverket) för att nå en kabel.
430 000 i böter.
En bedömningsfråga, troligen höll inte elektrikern med.

Vad är det för system vi byggt upp?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #52 skrivet: 08 mars 2024, 14:21:32 »
"Regler är till för att följas"
är en av de dummaste saker man ska säga.
Reglerna ska vara till för folkets bästa.
Liksom tjänstemännen som upprätthåller dom.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: 57300 kr i böter
« Svar #53 skrivet: 08 mars 2024, 14:28:22 »
Vi hade SP som kontrollorgan. Dvs nuvarande Rise.  De granskade alla dokument och även produkter samt produktion. De kom på oanmälda besök.

Vi var två på våran firma som fick göra prov som SP skulle godkänna.


Vid stickprovskontroller så fick man poäng för varje avvikelse, och om man inte uppfyller kraven,  då kan de kräva att CE märkning dras in och även produkter man märkt ska återkallas.

Man kontrollerar hela kedjan med dokument till färdig produkt.

« Senast ändrad: 08 mars 2024, 15:34:08 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: 57300 kr i böter
« Svar #54 skrivet: 08 mars 2024, 15:32:57 »
Jag tycker det sjukaste med alla böter är att dom hamnar hos dom som utfärdar bötesbeloppet, det gör att hjälpa till och underlätta för företagen minskar då deras intäkter skulle minska, dessa pengar hamnar slutligen som lön eller bonus till en chef.

Om det var så att bötesbeloppen hamnade hos fotbollsklubben Bajen så skulle alla myndigheter hjälpa företagen istället för att göra en välgärning med att dela ut böter som tillfaller denna underbara klubb. Nja, alla böter borde gå till vård skola och omsorg så svenska folket fick ta del av böterna.

Ang skylift så slog liften ifrån när jag var på 5:e våningen för överlast, vinkeln gjorde att den inte klarade mer med den vikten, behövde 70cm till för annars hade firman fått hyra in en annan skylift. Jag klättrade över räcket och ställde mig på utsidan av ett fönsterluft med fötterna på fönsterblecket för att ta bort vikten ur korgen, körde upp liften 70cm till innan jag klättrade in i korgen igen.  Det var det sista på ett ganska stort arbetsobjekt och sen var det fredag. Hade jag ramlat ner så hade den filmen/foton visats på alla fackkurser och alla hade tyckt att jag var en idiot som fick sätta livet till för att firman skulle spara in några kronor. Hade firman fått böter så hade jag blivit halshuggen av chefen, nu sa han istället att ett sånt objekt skulle man ha varje år. 

Var på en fiaskokurs som finansierades med EU pengar, där vi skulle bredda och effektivisera våra arbetsområden som ex börja erbjuda våra kunder att gå ut med hunden, vattna blommor, finstäda eller laga mat. Typ alla deltagare började asgarva.

Jobbade vi utvändigt vid bostäder så skulle vi inte åka iväg för toalettbesök utan vi skulle ringa på hos ex fru Svensson och fråga om vi kunde få låna hennes toalett för vi behövde skita. En annan sak var att om man är klar kl 14.00 en fredag så skulle man inte åka hem utan åka till firman istället för att städa. :-))
Det blir väll sådana kurser om någon hittepå konsult ska leka hantverkare, hela syftet med kursen var nog enbart för att komma åt EU bidraget.

Som jag alltid säger bort med alla bidrag, det förstör bl.a människor till att bli syltryggar och bidragstjyvar.

Vet ett fall där en hantverkarlärling blev uppsagd på felaktiga grunder, facket drev ärendet till arbetsdomstolen och där dom vann, lillkillen fick 1/3 del av beloppet och facket tog 2/3 delar. Vi har ju redan avlönat dessa herrar genom fackföreningsavgiften.

Herregud vad mycket skit jag skrev. Sc:,h

Själv tycker jag att det borde utfärdats ett vite istället så företagen fick chansen att åtgärda saker inom ett visst datum, det är att hjälpa och inte stjälpa företag.



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #55 skrivet: 08 mars 2024, 16:25:52 »
Det är svårt att fästa sig på taket när öglorna är under snön.
Först måste snön bort.
Hur hade du gjort?
Nu har jag ingen aning om vad som är stipulerat, kanske ska man bygga ställning runt hela baracken så att man inte kan ramla ned medan man skottar fram fästöglorna.
I så fall är reglerna än en gång idiotiska.

Det är därför ställningsbyggarna ofta hellre skottar fram fästöglorna än bygger ställning.
De ska ju ändå klättra för att kunna bygga ställningen.
Hur jag hade gjort spelar ingen roll för hade troligtvis genat och gjort fel men dom borde tex endera tagit korg på en traktor eller tex en skylift vilket naturligtvis låter löjligt men glöm inte bort att bygg branschen drabbas av många olyckor varje år många gånger för att nån ska göra nått enkelt som tex hoppa över selen för dom skulle ju bara skotta bort lite snö först.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2966
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: 57300 kr i böter
« Svar #56 skrivet: 08 mars 2024, 17:48:32 »
Hur jag hade gjort spelar ingen roll för hade troligtvis genat och gjort fel men dom borde tex endera tagit korg på en traktor eller tex en skylift vilket naturligtvis låter löjligt men glöm inte bort att bygg branschen drabbas av många olyckor varje år många gånger för att nån ska göra nått enkelt som tex hoppa över selen för dom skulle ju bara skotta bort lite snö först.
Får man stå i korg med traktor? Använder man en truck måste korgen vara besiktigad med trucken, annars  knUp

Funderade med arbetsgivaren idag om detta med fall och troligen buras han in om jag står högre än golvet…

Hur kan man sträcka sig för långt ur en lift? Ska man inte vara fastspänd i liften, så man ”borde” ju inte falla ner?

Regler är till för att försäkringsbolagen ska ha någon att skylla på och som tar ekonomiska smällen?!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: 57300 kr i böter
« Svar #57 skrivet: 08 mars 2024, 18:28:13 »
"Regler är till för att följas"
är en av de dummaste saker man ska säga.
Reglerna ska vara till för folkets bästa.
Liksom tjänstemännen som upprätthåller dom.

Om dem inte ska följas vem ska avgöra vilka regler man inte ska följa  ::)

Annars är din kommentar såklart korrekt men många här ser bara sin sida och inte konsumentens sida.

Självklart ska onödiga regler bort men det måste ske på kontrollerat sätt annars har vi anarki.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #58 skrivet: 08 mars 2024, 19:17:06 »
Får man stå i korg med traktor? Använder man en truck måste korgen vara besiktigad med trucken, annars  knUp

Funderade med arbetsgivaren idag om detta med fall och troligen buras han in om jag står högre än golvet…

Hur kan man sträcka sig för långt ur en lift? Ska man inte vara fastspänd i liften, så man ”borde” ju inte falla ner?

Regler är till för att försäkringsbolagen ska ha någon att skylla på och som tar ekonomiska smällen?!
Klart man får stå i korg i traktor men naturligtvis besiktade grejer och ingen hjullastare utan slangbrottsventiler och sånt som behövs men utan de fixar man inte besikning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #59 skrivet: 08 mars 2024, 22:00:46 »
Om dem inte ska följas vem ska avgöra vilka regler man inte ska följa  ::)

Annars är din kommentar såklart korrekt men många här ser bara sin sida och inte konsumentens sida.

Självklart ska onödiga regler bort men det måste ske på kontrollerat sätt annars har vi anarki.
En dator behöver regler för att fungera.
Människor kommer långt med sunt förnuft, kreativitet och en gnutta mänsklighet.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!