Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smart styrning av solenergi.  (läst 1559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smart styrning av solenergi.
« skrivet: 30 juni 2022, 20:56:30 »
Hej,

Håller på och plockar in offerter för en solcellsanläggning.

Idealt skulle jag vilja ha ett system med batterier där jag kan styra laddning och urladdning. Detta för att i stora drag kunna sälja överskottet på dagen när spotpriset är högt och ladda batteriet på natten vid de tillfällen elen är väldigt billig. Tanken är sen att använda batterierna morgon och kväll när priset är högt men jag inte har någon egen produktion.

Exakt när och hur sälj/förbrukning/inköp av energin sker kommer styras av med hjälp av home assistant och relevanta parametrar. Har spotpriset och prognostiserad produktion bland annat att förhålla mig till. På sikt kommer det även komma in en elbil i ekvationen varpå man även kan labba med laddningsnivå baserat på behov, produktion och spotpris.

Försöker nu få grepp på vilka växelriktare som är lämpliga för att få detta görbart. Har varit i kontakt med Ferroamp och de har egentligen allt jag söker där man genom MQTT kan styra om batterierna ska gå på "auto", ladda eller ladda ur. Det går även att specificera via MQTT hur många Watt som skall laddad eller laddas ur. Del av funktionaliteten går även att få genom schemaläggning (med spotpris) i deras app med om mina egna trollkonster skulle balla ur.

Nackdelen är dock att Ferroampen är rätt dyr i jämförelse.

Har även tittat lite på Fronius nya generation av växelriktare, dock får jag ingen klarhet i hur mycket det går att styra. Känslan jag får av dem är att deras ekosystem mer går ut på att ha så hög andel egennyttjande av producerad energi som möjligt snarare än att få lönsamhet i systemet så snart som möjligt. Har dock inte lyckas komma i kontakt med företaget och solcellsfirmorna jag varit i kontakt med ser mest ut som frågetecken, de är mer redo att prata omkull gemene man än en nörd.

Hur de andra forutom Ferroamp (Fronius, Huawei, GoodWe m.fl.) funkar i det avseende jag eftersöker har jag ingen aning och och vänder mig därför hit.

Är det någon som brottats med dessa tankar innan, eller har ni någon input i ämnet?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Smart styrning av solenergi.
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2022, 21:25:11 »
Jag har beställt en anläggning....trots att jag egentligen inte är intresserad av att sänka mina elkostnader.

Att bli nördig och kolla på försäljning, spotpriser, etc....är inget för mig.

Jag vill använda den gratisenergi som solen ger och samtidigt vara en del av omställningen i samhället.

Om jag sparar 10, 20 eller 30.000-/år är inte lika intressant

Kalkylen som försäljaren har lämnat i offerten med 17% avkastning/år....tror jag inte på.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rackarnsunge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart styrning av solenergi.
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2022, 09:16:50 »
Jag har beställt en anläggning....trots att jag egentligen inte är intresserad av att sänka mina elkostnader.

Att bli nördig och kolla på försäljning, spotpriser, etc....är inget för mig.

Jag vill använda den gratisenergi som solen ger och samtidigt vara en del av omställningen i samhället.

Om jag sparar 10, 20 eller 30.000-/år är inte lika intressant

Kalkylen som försäljaren har lämnat i offerten med 17% avkastning/år....tror jag inte på.....

Kul med anläggningen!

Det låter skönt att inte behöva bry sig om att inte sänka sina elkostnader när priserna är som de är!

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smart styrning av solenergi.
« Svar #3 skrivet: 10 september 2022, 12:11:12 »
Batterier i kombination med solceller verkar superintressanta. Att Ladda batteriera när det kostar 0,60kr per 1kWh och sälja eller använd själv  när det kostar 6,50.
« Senast ändrad: 10 september 2022, 12:20:47 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smart styrning av solenergi.
« Svar #4 skrivet: 10 september 2022, 12:30:39 »
Jag ser att det våras för hybrida Inverter solceller med power bank. Är det 50% bidrag för batterierna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!