Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 juli 2022, 18:44:29 »

Den delen av året invertern har för hög min effekt så den jobbar som en on/off vp har man det eller om man stryper bort flöde och effektbehov med termostater.
Skrivet av: Karre
« skrivet: 04 juli 2022, 12:56:23 »

Men har man nytta av större totalt volym även med inverterpump?
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 02 juli 2022, 07:56:14 »

Kan du förklara lite mer om korsade rör under tanken?

Resten låter som så som jag har det, funkar funt! Men har inte mycket att välja på heller just nu. Knäppfunktionen och lite andra luft/vatten-relaterade symtom saknar jag lösning för dock.

Det jag menar är att tex VP vid 4-rör inkoppling är på högra sidan uppe och nere, och slinga på vänstra sida. Dom undre har jag då satt tvärt om i kors, det med 3-vägs och t-kors på retur fick jag inte att funka nått vidare, samt mer krångligt när man mäter på returen.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 juli 2022, 00:48:53 »

att jag korsade rören under tanken (4-rör) samt så har jag satt ett t-kors utanför tanken på inkommande, detta gör att man kan leda ut vatten från pumpen direkt på slingan utan att det ska ner i tanken först samt att pump alltid får kallaste vatten i retur.
Kan du förklara lite mer om korsade rör under tanken?

Resten låter som så som jag har det, funkar funt! Men har inte mycket att välja på heller just nu. Knäppfunktionen och lite andra luft/vatten-relaterade symtom saknar jag lösning för dock.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 01 juli 2022, 18:42:50 »

Det är normalt ingen jätte skillnad på det vp gör och det som går ut på slingan men några tiondels grader skiljer det nog alla fall hos mig men svårt att mäta exakt för det blir ju en vis fördröjning också.

Jag vet inte men på mitt system så tappade jag c:a 3 grader mot vad VP gav, men min specialare så är det minimalt så som det du skriver. Kanske att det kan ha med mitt högre flöde att göra då VP vill ha 1,4 m3/h, kan tänka mig att en mindre panna med lägre flöde i samma arbetstank rör om betydligt mindre och funkar bättre?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 juli 2022, 17:57:57 »

Det är normalt ingen jätte skillnad på det vp gör och det som går ut på slingan men några tiondels grader skiljer det nog alla fall hos mig men svårt att mäta exakt för det blir ju en vis fördröjning också.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 01 juli 2022, 14:51:44 »

Det där är faktiskt ingen dum idé, man får då inte nån temperaturutjämning efter en VV-laddning men man får alla övriga fördelar med arbetstank + bästa temperaturstyrningen.  tummenupp

Kul om denna inkoppling kan bidraga till nytta för andra.  En annan tanke var att det blir bättre om element får det VP ger än att det ska blanda sig onödigt i tanken och på så sätt får jag ut värmen direkt som kan avges i rummet istället för att tappa onödiga grader i tanken.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 juli 2022, 14:33:28 »


Hittade på en egen lösning för det problem med omrörning i tank samt tempförlust på stigaren. Min lösning med 100l arbetstank blev att jag korsade rören under tanken (4-rör) samt så har jag satt ett t-kors utanför tanken på inkommande, detta gör att man kan leda ut vatten från pumpen direkt på slingan utan att det ska ner i tanken först samt att pump alltid får kallaste vatten i retur. Det verkar som att 100l räcker bra trotts att jag stryper bort hela övervåning med termostater vilket är mer än 50% av volym då jag har större element uppe än nere.

Kör tryckstyrt på slingan så den brukar pendla mellan 0,8-1,4 m3/h och pumpen ligger på 1,4m3/h Värmer 300kvm. 2-rör system, mäter på retur, snart 20 år gammal IVT E11.

Jag har provat alla möjliga inkopplingar enligt guider här men lösning ovan funkar konstigt nog klart bäst på min anläggning.

Det där är faktiskt ingen dum idé, man får då inte nån temperaturutjämning efter en VV-laddning men man får alla övriga fördelar med arbetstank + bästa temperaturstyrningen.  tummenupp
Skrivet av: Karre
« skrivet: 01 juli 2022, 10:17:33 »

Syftet är inte främst att spara pengar. Vill ha smartare system/bättre.

Men jag har inte alls funderat på hur den ska kopplas in. Det hoppas jag min röris har en idé på. Men om det är så krångligt kanske jag måste utbilda mig själv i det.

Det är suterräng hus och övervåning har solinstrålning. Så övervåning stryps bort av termostater ganska ofta.

Men även med inverterpump (när nu det blir) så är det väl bättre med lite mer volym?

Skrivet av: nisse175
« skrivet: 01 juli 2022, 09:58:45 »

Om du vill kunna styra med termostater så behöver du minst 200 liter arbetstank, men man kan förlora på gungorna det man vinner på karusellen.
Ofta så får man en omrörning i tanken så att stigaren från tanken håller lite lägre temp än VB-Fram på värmepumpen.
Man kan koppla tanken med 3 anslutningar där returen kopplas med ett T mot botten av tanken för att motverka detta, men om man inte balanserar flödet så blir det en något sämre verkningsgrad på värmepumpen.
Så detta med en tank är oftast mer en komfortgrej snarare än en spargrej, man sparar inte så mycket med en tank, och lägger man till kostnaden för installationen så är det troligen en ekonomisk förlust många år framåt i vilket fall.

Så handlar det om att spara pengar, strunta i det hela.


Hittade på en egen lösning för det problem med omrörning i tank samt tempförlust på stigaren. Min lösning med 100l arbetstank blev att jag korsade rören under tanken (4-rör) samt så har jag satt ett t-kors utanför tanken på inkommande, detta gör att man kan leda ut vatten från pumpen direkt på slingan utan att det ska ner i tanken först samt att pump alltid får kallaste vatten i retur. Det verkar som att 100l räcker bra trotts att jag stryper bort hela övervåning med termostater vilket är mer än 50% av volym då jag har större element uppe än nere.

Kör tryckstyrt på slingan så den brukar pendla mellan 0,8-1,4 m3/h och pumpen ligger på 1,4m3/h Värmer 300kvm. 2-rör system, mäter på retur, snart 20 år gammal IVT E11.

Jag har provat alla möjliga inkopplingar enligt guider här men lösning ovan funkar konstigt nog klart bäst på min anläggning.

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 30 juni 2022, 23:35:16 »

Jag har 8 starter i snitt per dag/år inkl varmvatten.

Jag hade inte gjort någonting på en så pass gammal pump, kommer förmodligen kosta mer än det smakar eftersom du redan nu vet vad du ska installera sen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 juni 2022, 22:17:15 »

Om du vill kunna styra med termostater så behöver du minst 200 liter arbetstank, men man kan förlora på gungorna det man vinner på karusellen.
Ofta så får man en omrörning i tanken så att stigaren från tanken håller lite lägre temp än VB-Fram på värmepumpen.
Man kan koppla tanken med 3 anslutningar där returen kopplas med ett T mot botten av tanken för att motverka detta, men om man inte balanserar flödet så blir det en något sämre verkningsgrad på värmepumpen.
Så detta med en tank är oftast mer en komfortgrej snarare än en spargrej, man sparar inte så mycket med en tank, och lägger man till kostnaden för installationen så är det troligen en ekonomisk förlust många år framåt i vilket fall.

Så handlar det om att spara pengar, strunta i det hela.
Skrivet av: Karre
« skrivet: 30 juni 2022, 13:02:19 »

Jag har en Nibe F1225 8kw. On/off.
Enrörssystem med fyra slingor
Total volym radiatorslinga är ca 100 liter. Men vill kunna stänga vissa slingor beroende på pris och behov.
Pumpen installerades 2009 utan arbetstank. Då var det ca 70 liter och stopp i en slinga.
Innan jag började föra protokoll 2021 så hade den i snitt 28 starter per dygn på 12 år. 19 min drift per start. Detta inklusive varmvatten. Pumpen går cirka 3 400 timmar per år. Men vi använder värmen mer effektivt än tidigare ägare för de har spetsat med värme i ftx och el golvvärme.

Jag vill alltså ha en arbetstank för att jämna ut framledningen och ev klara mig utan nån pristopp då jag har timpris. Så ev blir det wifi termostater eller ngenic efter arbetstanken är på plats. Men behöver absolut inte värme källaren när det är högt pris. Men vid rimligt elpris gör jag gärna det.

Ska jag ha en 100 litare, två 100 litare eller en på 200 liter?

Kanske rasar pumpen om något år, eller så går den 10 till. Vem vet. Men nästa gång lär det bli frekvensstyrd även om det inte är något fel på on/off bara den jobbar mot rätt volym.

Vad hade ni gjort?

Tack på förhand!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!