Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Torktumlare med värmepumps teknik  (läst 5217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Torktumlare med värmepumps teknik
« skrivet: 27 december 2010, 12:45:55 »
Står i begrepp att köpa ny torktumlare, Elgiganten har en drive på en Bosch tumlare med värmepump för 6.500:- Har någon erfarenhet av dessa?
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #1 skrivet: 27 december 2010, 14:53:11 »
Kondenstumlare?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #2 skrivet: 27 december 2010, 15:32:55 »
Ja, det är dom väl, med kompressor som både sköter värmning och kylning antar jag..
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #3 skrivet: 27 december 2010, 15:33:53 »
Läste lite om den för en tid sen och det verkar ju vara en lovande lösning. Frågan är bara hur mycket krångel som det kan bli på dessa om dom innehåller kompressor, köldmedel och hela kitet. Att få ett svar i butiken på hur det fungerade i detalj var omöjligt, lika svårt var det från Bosch

Känns ibland som gammal teknik är lönsammast i längden för hur många fel kan det bli på ett spett?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #4 skrivet: 28 december 2010, 10:45:39 »
Funktionen borde inte vara så svår? Fuktiga luften kyls av..och fukten kondenserar. Men tror ej de innehåller kompressor?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #5 skrivet: 28 december 2010, 11:20:36 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #6 skrivet: 28 december 2010, 12:25:25 »
Funktionen borde inte vara så svår? Fuktiga luften kyls av..och fukten kondenserar. Men tror ej de innehåller kompressor?

Just den modellen innehåller kompressor. Fördelen blir att energiförbrukningen minskar med ca 75%.
Problemet är att besparingen i kronor blir ganska liten (2:- per tumling) så frågan är om den betalar igen sig under sin livstid jämfört med en kondenstumlare för halva priset...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #7 skrivet: 28 december 2010, 12:32:39 »
Ett bra sätt att torka tvätt på är en kraftig lufttork med fläkt i ett torkrum. Frugan (och hyresgäster) är överlycklig över den lösningen eftersom tvätten skonas då den får hänga. Min tork är hembyggd (värmepump såklart) men det finns kompetenta maskiner på marknaden att köpa. Det är inte så svårt att styra på luftfuktighet men annars funkar givetvis en timer.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #8 skrivet: 28 december 2010, 12:35:45 »
Jag skulle göra som du Toppis.  Saknar bara ett rum ::) *vinkar*

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #9 skrivet: 28 december 2010, 14:38:55 »
Nu är den beställd! Då har jag iallafall en värmepump mer än jag hade tidigare! Flest värmepumpar vinner!! ::)
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #10 skrivet: 28 december 2010, 15:18:33 »
Nu är den beställd! Då har jag iallafall en värmepump mer än jag hade tidigare! Flest värmepumpar vinner!! ::)

Har en avfuktare i tvättstugan får jag räkna den som värmepump ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #11 skrivet: 28 december 2010, 15:49:10 »
Att hänga kläder är inte helt lyckat, iaf om man inte gör det utomhus där det blåser mycket.
Det är viktigt att kläderna får röra på sig under torkningen för att undvika att fibrerna hakar i varandra o plagget känns stelt. när man sedan böjer plagget så knäcks massa fibrer o på så sätt så sliter man ut kläderna i förskott.

Däremot kan en kraftig fläkt som får kläderna att fladdra ihop med en luftavfuktare fungera bra.

Men f...n va drygt o hänga tvätt när man bara kan slänga in den i tumlarn.


Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #12 skrivet: 28 december 2010, 15:52:45 »
Att hänga kläder är inte helt lyckat, iaf om man inte gör det utomhus där det blåser mycket.
Det är viktigt att kläderna får röra på sig under torkningen för att undvika att fibrerna hakar i varandra o plagget känns stelt. när man sedan böjer plagget så knäcks massa fibrer o på så sätt så sliter man ut kläderna i förskott.

Däremot kan en kraftig fläkt som får kläderna att fladdra ihop med en luftavfuktare fungera bra.

Men f...n va drygt o hänga tvätt när man bara kan slänga in den i tumlarn.

Prova lägg ett rött plagg bland vittvätten sÃ¥ slipper du förmodligen hänga tvätt i framtiden.. sÃ¥ gjorde jag  tomte::
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Gunvald

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Torktumlare med värmepumps teknik
« Svar #13 skrivet: 28 december 2010, 18:40:37 »
Hej alla, vi har en torktumlare med värmepumpsteknologi, en E-lux. En nackdel är att ljudet är väldigt högt när kompressorn går, vi var tvungna att sätta in en dörr till tvättstugan >:(. Funderar på att ringa e-lux och fråga om den ska låta så mycket.
Det ingick 5års garanti så jag tror vi tjänar på den (kör ca 1-2 maskiner om dagen)
/Gunvald
1 1/2 plansvilla utanför Halmstad, 80kvm bottenvåning, 117kvm tot, Årsförbrukn tot 13000kwh. Precis börjat mäta Polar 1 Ras10. Ska börja mäta vvb oxå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!