Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare  (läst 6304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik M

  • Gäst
Fredrik M
Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« skrivet: 01 januari 2020, 15:26:54 »
Jag fick en ny Nibe F370 frånluftsvärmepump installerad för ett par månader sedan och har börjat få en del problem. Vi går mot slutskedet av en omfattande ombyggnad av vårt hus och har lagt in golvvärme i hela huset och byggt ett nytt ventilationssystem som vi har kopplat till vår F370. De sista dagarna har jordfelsbrytaren stängt av upprepade gånger. Det började i helgen med en avstängning per natt, sedan i förmiddags stänger den av efter fem till tio minuter. Jag felsökte och genom att stänga av alla automatsäkringar och sätta på en säkring/grupp i taget. När all el förutom F370:an är avstängd bryter jordfelsbrytaren, när F370 är avstängd och all övrig el är på fungerar det. Så jag tror att jag har funnit orsaken...

Jordfelsbrytaren är dimensionerad för 40 A och jag tror att vi har 16 A till värmepumpen. Det är dock aldrig säkringen till pumpen som slår av utan jordfelsbrytaren till hela huset. Jag funderar på hur jag kan gå vidare med felsökning eller om det är något i inställningarna som kan justeras? Jag prövade att stänga av tillsatsvärmen, men jordfelsbrytaren bröt strömmen ändå.

Kan det vara idé att köra pumpen i nöddriftläget för att få värme och varmvatten?

Nibe beskriver om hur garantin fungerar där jag som konsument ska kontakta installatören för garanti och felsökning. Tyvärr har vi en konflikt med installatören och han kommer nog inte att svara om jag ringer imorgon  >:(. Jag tar gärna emot tips om hur en sÃ¥dan situation löses.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2020, 15:47:56 »
Har du bara en jfb på hela anläggningen?

Om man kör jfb på pumpen är det väl vanligt att köra en egen bara till den.

Sen räknar man milliampere på brytaren i första hand. 30 eller 300 beroende på vilket skydd man vill ha

Dumt om fukt i en skarvsladd ska släcka ner primära uppvärmningen i fastigheten.

Tjatigt att Ã¥ka iväg pÃ¥ en weekend och när man drar ur motorvärmarkabeln sÃ¥ märker man inte att jfb löser ur och man kommer hem och allt är kallt förutom i kyl och frys som är varm   ???
« Senast ändrad: 01 januari 2020, 15:51:45 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2020, 16:00:31 »
Precis, om man vill att pannan ska ha jordfelsbrytare så ska det vara en egen bara för den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2020, 16:31:23 »
Hej!
Bryter JFB om du ställer värmepumpen i reservläget (trekanten på strömbrytaren)?
I detta läge får du varmvatten och värmen får du handshunta genom att ställa om shunten i manuella läget (en liten skruv på shunten som ändras till en hand).
Sen finns fler ombud för nibe att kontakta, du får helt enkelt beskriva läget att installatören inte hjälper dig.

https://www.nibe.eu/sv-se/support/hitta-serviceombud
« Senast ändrad: 01 januari 2020, 16:33:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Fredrik M

  • Gäst
Fredrik M
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2020, 16:40:57 »
Nu har jag läst lite mer ordentligt i elcentralen: jordfelsbrytaren är för 30 mA och är för det mesta av elen i huset förutom kyl/frys,  belysning i badrum, uttag utomhus och garage/friggebod. Eftersom huset inte är färdigt ännu har jag ingen lista över vad olika spakar i elcentralen är för, men jag börjar lära mig sÃ¥ sakteliga. Elektrikern är tyvärr pÃ¥ lÃ¥ngsemester utomlands, men jag kanske ska ta en diskussion om vad som ska gÃ¥ pÃ¥ jordfelsbrytaren.

Jag testade också precis att slå över F370:an i nöddriftläget/reservläget, men när jag slog på säkringarna till värmepumpen stängde jordfelsbrytaren av omedelbart och jag fick inte ens de fem-tio minuters respit som jag fick i vanligt driftläge. Frågan om hur jordfelsbrytaren ska vara kopplad är ju trots allt inte den akuta frågan, brytaren verkar obönhörligen slås av till följd av något fel i min frånluftsvärmepump.

Tack Carl för länken, jag bor trots allt nära Göteborg så det finns flera olika företag att välja mellan om det är möjligt att få garantiservice av någon annan än från installatören.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2020, 16:56:01 »
Uttag utomhus och badrum etc. ska föregås av jordfelsbrytare. Försäkringsbolagen rekommenderar jordfelsbrytare till kyl och frys. Skulle den lösa ut får man en viss ersättning för förstörda matvaror.

Det behöver inte nödvändigtvis vara jordfel i frånluftsvärmepumpen utan det kan vara ett eller flera fel var som helst i huset där noll-ledare får kontakt med jord-ledare. Alltså alla säkringar av utom värmepumpen. När t.ex. kompressorn då startar drar den så mycket ström att felströmmen i anläggningen blir högre än vad som krävs för att jordfelsbrytaren ska lösa ut (kan räcka med 15 mA för att lösa ut). Oftast ett tidskrävande arbete för elektriker att felsöka med isolationsmätningar etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2020, 17:24:36 »
Kolla upp mer ang rekommenderad brytare till just din pump så inte en dyr servicegubbe kommer och konstaterar att felet inte är nibes.

I montörshandboken står det uttryckligen "OM" jfb finns så "BÖR" det vara en egen till bara pumpen...

Så man inte efter 2 dagars felsök säger att det är elektrikern fel som inte följt rekommendation.

Jag bestämde ihop med elektrikern att värmepumpen med tillhörande golvvärmefördelarstyrning aldrig får läggas på jfb. Likaså Lps pump för avloppet samt den dedikerade matningen till serverracket för all media inkl larm och kameraövervakning mm

Kyl och frys ligger på jfb.

Har dock övervakning så märker direkt om jfb skulle gå även om ingen är hemma.
« Senast ändrad: 01 januari 2020, 17:38:37 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Fredrik M

  • Gäst
Fredrik M
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2020, 19:07:05 »
Tack för era svar.

Kyl/frys, badrum, garage och utomhus eluttag ligger som ni skriver under separata jordfelsbrytare och påverkas inte av den jordfelsbrytare som stänger av värmepumpen och övrig el inne i huset.

Byggarn: tack för info, jag får se till att vi får en separat JFB till pumpen (eller ingen alls).

Josth: Jag testade att stänga av alla automatsäkringar och testa att slå på dem en i taget. Då bröt JFB när jag enbart hade på värmepumpen och all övrig el avslagen. Tolkar jag dig rätt att detta inte utesluter att felet ändå är någon annanstans om det finns kontakt jord och nolla? Bryter automatsäkringarna enbart fas?

Jag har nu fått värmepumpen att fungera under vissa förutsättningar. Beroende på inställning i driftläge händer nu följande:
1) Pumpen i reservläge: JFB stänger av direkt (1 s).
2) Pumpen normalt påslagen med driftläge auto (tillsats+värmepump): JFB stänger av efter c:a fem minuter.
3) Pumpen normalt påslagen med driftläge enbart värmepump (tillsats blockerad): JFB stänger av efter fem minuter.
4) Pumpen normalt påslagen med driftläge enbart tillsats: Fungerar!

Jag får nog inleda med att diskutera med elektrikern och störa honom under semestern (han är borta till slutet av januari) för att höra hur han tycker att vi ska gå vidare. Nu verkar det som om vi har värme och varmvatten i alla fall.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2020, 19:37:36 »
Jordfel kan vara riktigt luriga att lokalisera, och det är riktigt som Josth påpekar att övningen med säkringarna inte utesluter att problemet skulle kunna finnas någon helt annan stans än i värmepumpen. Även om säkringar är frånslagna är alla jordar och nollor fortfarande anslutna, och någon av dem kan vara orsaken.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2020, 20:45:36 »
Inget krav i Sverige på att isolationsmäta före man tar ibruk el?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2020, 21:32:58 »
Inget krav i Sverige på att isolationsmäta före man tar ibruk el?

Regelverket vågar jag inte sätta namn på men mitt bygglov kräver iallfall undertecknad isolationsmätning av behörig installatör för att få godkänt och få bo där...
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2020, 21:46:56 »
Regelverket vågar jag inte sätta namn på men mitt bygglov kräver iallfall undertecknad isolationsmätning av behörig installatör för att få godkänt och få bo där...
Likaså för mig när jag byggde till huset och hade fått bygglov. Inget godkännande utan intyg av behörig installatör/överordnad dito. Kan det vara PBL? (Plan o bygglagen)
Eljobb utan bygglov har inget sådant krav, men om jag förstått rätt så ska anläggningen alltid "meggas" = mäta motstånd mellan jord och nolla?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Fredrik M

  • Gäst
Fredrik M
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2020, 21:54:52 »
Vi har ett interimistiskt slutbesked för den del av huset som vi har flyttat in i, huset blir nog färdigt i sin helhet framåt mars. Som en del av underlaget för (del)slutbeskedet finns ett intyg från elektrikern som nu förvaras hos vår kontrollansvarig. Det är trots allt om- och tillbyggnad så kraven på kontroll kanske är lägre än vid nybyggnad. Jag får höra imorgon vilken typ av kontrollmätningar som har gjorts etc. Nu börjar i alla fall värmen att stiga igen i huset, men fortfarande tyvärr bara med tillsatsvärmen...

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2020, 05:47:11 »
Sätter en tia på att elpatron är trasig, är den slarvigt luftad och man kört elpatron med luft i systemet, så går den sönder.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Nibe F370 -löser ut jordfelsbrytare
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2020, 07:16:58 »

Jag har nu fått värmepumpen att fungera under vissa förutsättningar. Beroende på inställning i driftläge händer nu följande:
1) Pumpen i reservläge: JFB stänger av direkt (1 s).
2) Pumpen normalt påslagen med driftläge auto (tillsats+värmepump): JFB stänger av efter c:a fem minuter.
3) Pumpen normalt påslagen med driftläge enbart värmepump (tillsats blockerad): JFB stänger av efter fem minuter.
4) Pumpen normalt påslagen med driftläge enbart tillsats: Fungerar!



Nr 2 och 3 tyder på att kompressorn är inblandad, den spärras 5 minuter.
Detta förklarar dock inte varför läge 1 löser ut JFB.

Det kan vara 2 grejer som båda löser ut JFB, dels kompressorn och sen också nått av elementen i elpatron.
Elpatron består av flera element som kopplas in i olika kombinationer, i läge 1 kopplas alla in.
Läge 4 kommer då bara funka så länge som det felande elementet inte kopplas in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!