Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu fÃ¥r Nocrian börja visa vad den gÃ¥r för  (läst 10465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« skrivet: 11 januari 2007, 22:47:27 »
Vi snackar kallgrader nu. Hurv!! -24,5 ºC .... Nocrian är inställd pÃ¥ 23 grader och jag har 20,5 grader längst bort i huset (frÃ¥n pumpen). Inte jättevarmt i huset men tempen sjunker än... sÃ¥ jag fÃ¥r väl se om jag mÃ¥ste knäppa upp en grad till pÃ¥ pumpen. Roligt att se iaf att den mäktar med att värma huset utan problem, än sÃ¥ länge.  :)

Men jag ska INTE ut och kolla elmätaren imorgon... huvva den här konstiga vintern har varit bra för ekonomin.

// Camilla
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2007, 00:28:45 »
Jadu Camilla jag tror nog att det måste bli riktigt kallt ute innan Nocrian inte pallar med att värma ert hus för enligt mig så har ni gjort helt rätt med att ha överdimensionerat värmepumpen och det är mest med tanke på att ni bor i Norrland där det krävs MKT effekt.

Sen så tycker jag att er placering av innerdelen blev optimal för ert hus vilket oxå medverkar till att ni är nöjda med pumpen och dess prestanda.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2007, 00:39:44 »
Jadu Camilla jag tror nog att det måste bli riktigt kallt ute innan Nocrian inte pallar med att värma ert hus för enligt mig så har ni gjort helt rätt med att ha överdimensionerat värmepumpen och det är mest med tanke på att ni bor i Norrland där det krävs MKT effekt.

Sen så tycker jag att er placering av innerdelen blev optimal för ert hus vilket oxå medverkar till att ni är nöjda med pumpen och dess prestanda.


//Krister   *vinkar*

Sant men man vill ju inte skryta allt för mycket.  ;D

Nä men det verkar lovande. Känns dumt Ã¥ ropa hej redan nu, dÃ¥ man inte haft den mer än nÃ¥n mÃ¥nad. Men jag hoppas verkligen att jag slipper starta igÃ¥ng elementen nÃ¥ mer. Och -25 verkar dÃ¥ inte vara nÃ¥gra problem sÃ¥ det är ju lovande. Nä nu ska jag krypa till kojs och lyssna pÃ¥ mysmullrandet i bakgrunden som vyssjar sÃ¥ skönt till sömns.  :D

// Camilla
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2007, 00:41:21 »
Jadu Camilla jag tror nog att det måste bli riktigt kallt ute innan Nocrian inte pallar med att värma ert hus för enligt mig så har ni gjort helt rätt med att ha överdimensionerat värmepumpen och det är mest med tanke på att ni bor i Norrland där det krävs MKT effekt.

Sen så tycker jag att er placering av innerdelen blev optimal för ert hus vilket oxå medverkar till att ni är nöjda med pumpen och dess prestanda.


//Krister   *vinkar*

-25. Finns det på kartan i sverige? Bor ni på nordpolen eller?

Sant men man vill ju inte skryta allt för mycket.  ;D

Nä men det verkar lovande. Känns dumt Ã¥ ropa hej redan nu, dÃ¥ man inte haft den mer än nÃ¥n mÃ¥nad. Men jag hoppas verkligen att jag slipper starta igÃ¥ng elementen nÃ¥ mer. Och -25 verkar dÃ¥ inte vara nÃ¥gra problem sÃ¥ det är ju lovande. Nä nu ska jag krypa till kojs och lyssna pÃ¥ mysmullrandet i bakgrunden som vyssjar sÃ¥ skönt till sömns.  :D

// Camilla

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2007, 08:42:32 »

-25. Finns det på kartan i sverige? Bor ni på nordpolen eller?

Ja det kan man ju tro... :) Men det räcker tydligen med västerbottens inland för våran del. Sen att vi bor i ett riktigt kallhål gör ju inte saken bättre. Mina föräldrar som bor 3 gator bort har det oftast 3 grader varmare...

// Camilla

Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2007, 08:48:04 »
Det tar nÃ¥gra dagar med kallt väder innan kylan slÃ¥r in fullt i huset, ett dygn är för lite för att du skall kunna ropa hej!  ;)

Men du kommer säkert inte att behöva starta så många element även om du kan komma att behöva starta något eller några.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2007, 08:57:25 »
-26 Har inte kunnat börja jobba än,firmabilen startar ej måste ladda batteriet det visade sig sitta i en låda under golvet(givetvis igenfrysen)en typisk ingenjörlösning (suck) men man får väl sänka förväntningarna det är ju bara en opel ingen Fujitsu :-\

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2007, 09:58:39 »
-26 Har inte kunnat börja jobba än,firmabilen startar ej måste ladda batteriet det visade sig sitta i en låda under golvet(givetvis igenfrysen)en typisk ingenjörlösning (suck) men man får väl sänka förväntningarna det är ju bara en opel ingen Fujitsu :-\

Hur var det med "smygreklam" egentligen...  ;) ;) ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2007, 10:06:33 »
Fan å idag är det ju blia.... bara -16 grader och jag som hade tänkt att testa mäta och kolla lite med Nocrian...... men får väl vänta tills ikväll då det kanske blivit lite kallare ute så det är någon ide.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2007, 10:10:21 »
Du är slipad du Rickard dig går det inte lura >:D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2007, 10:13:03 »
-26 Har inte kunnat börja jobba än,firmabilen startar ej måste ladda batteriet det visade sig sitta i en låda under golvet(givetvis igenfrysen)en typisk ingenjörlösning (suck) men man får väl sänka förväntningarna det är ju bara en opel ingen Fujitsu :-\

Inte visste jag att Fujitsu tillverkar bilar Ã¥xÃ¥  :o ::) :)

mvh humlan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2007, 10:48:10 »
Det var som attan!!!

Nu skulle Northkingen, Jockefors, och FansyL kunna åka riktigt ståndsmässigt...!!!

Trevlig helg till alla!
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2007, 10:57:14 »
Det var som attan!!!

Nu skulle Northkingen, Jockefors, och FansyL kunna åka riktigt ståndsmässigt...!!!

Trevlig helg till alla!
Micra



Haha Jocke den gamla räven sätter sig nog inte i bilen såvida det inte står Chunlan i grillen..... *roflmao*



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Nu får Nocrian börja visa vad den går för
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2007, 11:10:30 »
http://www.fujitsu.com/emea/services/industries/automotive/microelectronics/

Hörrö rickard, dom där fujitsi killarna var nÃ¥got photoshopade Hur skall man kunna lita pÃ¥ dem  (helt luddiga i kanterna ju) ;)

Ibland bara älskar jag uttrycket "Cooperative bullshit"  8)
« Senast ändrad: 12 januari 2007, 11:12:41 av Duracell »
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!