Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic XE9CKE - ökar syrehalten?  (läst 4486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Panasonic XE9CKE - ökar syrehalten?
« skrivet: 10 januari 2005, 22:15:10 »
Jag undrar om någon har någon erfarenhet av Panasonic XE9CKE. Enligt reklamen ska den öka syrehalten.

Fungerar detta? Är det något som man kommer att ha nytta av, eller är det bara ännu ett säljargument man måste fundera på?

/Johan N


Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Panasonic XE9CKE - ökar syrehalten?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2005, 22:44:03 »
Ökad syrehalt? Det finns en viss given mängd syre i luften och en möjlighet att producera mer syre är genom att ta det från vatten i en process där vätet frigörs. Vart tar då vätet vägen?

Möjligen skulle man kunna påverka balansen i luften genom att minska kvävehalten och då relativt sett få en ökad syrehalt. Men var tar då kvävet vägen?

Det lÃ¥ter för bra för att vara sant. Det skulle vara intressant att fÃ¥ höra en säljare gÃ¥ in djupare i ämnet.  AlltsÃ¥ skippa säljtugget och förklara i detalj kemiskt hur detta skall gÃ¥ till.
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Panasonic XE9CKE - ökar syrehalten?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2005, 23:59:54 »
Jag gissar att man utvinner syre ur uteluften (i utedelen) och pumpar in det. Verkar enklast. Tror jag sett i reklamen att man ser till att hålla 21% nivå. Nog bra om man har mycket "syreförbrukning" och dålig ventilation.

Har man som många av oss mekanisk ventilation så ser jag inte någon mening med den funktionen.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Panasonic XE9CKE - ökar syrehalten?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2005, 07:24:50 »
Jag gissar att man utvinner syre ur uteluften (i utedelen) och pumpar in det. Verkar enklast. Tror jag sett i reklamen att man ser till att hålla 21% nivå. Nog bra om man har mycket "syreförbrukning" och dålig ventilation.

Har man som många av oss mekanisk ventilation så ser jag inte någon mening med den funktionen.

Ja den har ett extra "rör" ut där den hämtar in syre från uteluften, blir säkert fin luft inne men kanske inte direkt värt prisökningen. Kanske det inte fungerar så bra i kalla Sverige heller.

http://www.citcop.se/produkter/luftluft/panasonic/syrepump/pdf/syre2.pdf

Utloggad Johan N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Re:Panasonic XE9CKE - ökar syrehalten?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2005, 13:18:38 »
Lysande med länken! Det förklarar hur det fungerar. Frågan är om man behöver det hemma i sitt hus.

Jag har ett hus byggt 1977, lagom bra isolerat. Det är en mekanisk fläkt som ska dra ut luften ur huset, och tilluften kommer lite här och där i springor och liknande. Jag har aldrig tidigare funderat på om syrehalten är låg, så jag lider nog inte av syrebrist. Tror ni att jag kommer att märka någon skillnad om jag köper denna pump? Det kostar ca 1000-2000 extra som jag förstått.

Kan det finnas några andra nackdelar? Om den tillför syreberikad luft utifrån borde väl detta göra att uppvärmningseffekten blir sämre (Denna luften är ju kallare än inneluften).

Antagligen kan det ge mer bekymmer med underhåll och eventuellt kortare livslängd? Kommentarer?

/Johan N

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Re:Panasonic XE9CKE - ökar syrehalten?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2005, 20:22:23 »
Metoden, membranseparation, används industriellt för att separera gaser sÃ¥ det fungerar rent tekniskt. Men i det här sammanhanget är det bondfÃ¥ngeri. SmÃ¥ variationer i luftens syrehalt spelar ingen roll för välbefinnandet. Det som man reagerar pÃ¥ när luften upplevs som dÃ¥lig är koldioxidhalten och lukter (egna och andras). Mot detta hjälper bara ventilation.  

För att apparaten skall fungera måste luften som går in i membranseparatorn komprimeras till några bars övertryck. Flödet av luft in i apparaten måste vara några gånger större än den mängd syreanrikad gas man får ut från den. Det går inte att överföra allt syre i den ingående luften till den syreanrikade luften då partialtrycket av syre i "avgaserna" måste vara högre än 0,3 bar absolut. I annat fall finns det ingen drivande kraft för diffusionen av syre genom membranet.

Detta tillsammans gör att om vill man ha ett flöde av syreanrikad luft som är ett par m3 per timme behövs en kompressor som drar uppemot 1 kW. Även med en så stor kompressor kommer syrehalten i luften inomhus bara att ändras med högst några tiondels procent då luftomsättningen i ett hus normalt är över 100 m3 per timme. Så små ändringar har man naturligt utan att märka det i och med att fukthalten varierar med temperaturen. Syrehalten i luften sommartid är lägre då fukthalt är högre.

Observera att det i databladet inte stÃ¥r nÃ¥got om flödet av anrikad luft. Det tycker jag tyder pÃ¥ att flödet  Ã¤r sÃ¥ lÃ¥gt att hade det angetts skulle de flesta inse att det tillsatsen var meningslös.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Johan N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Re:Panasonic XE9CKE - ökar syrehalten?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2005, 21:08:10 »
Tack för svaren! Nu är jag övertygad om att detta är onödigt. I morgon blir det till att beställa en "vanlig" pump.

/Johan N

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!