Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CZ EX50 larmar om högt gastryck  (läst 475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LillMyran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CZ EX50 larmar om högt gastryck
« skrivet: 18 november 2023, 14:43:07 »
Hej,

Jag har letat efter liknande trådar om högt gastryck-larm men inte hittat något, så jag startar en ny tråd.

Vi har bott vårt hus i drygt fem år nu, och i början fungerade vår värmepump bra. Vi har haft låg elförbrukning, runt 7500-8500 kWh per år (hushållsel och uppvärmning). Nu sedan något drygt år tillbaka så larmar värmepumpen stup i kvarten för framförallt högt gastryck, även om det var "lågtryck 2" som började. Har vid tre eller fyra tillfällen haft en servicetekniker och kyltekniker här för att titta på pumpen. De har först fyllt på med gas i samband med lågtryck-larmet, med resultatet att pumpen larmar för högt gastryck istället. Ytterligare besök, sänkt gasmängd, och byte av någon komponent, men problemet återkommer och den larmar oftare nu när det börjar bli kallare. De flesta grannarna på gatan som har likadana hus och värmepumpar verkar ha liknande problem utan att ha lyckats få ordning på det.

Förutsättningarna är som följer:
Frånluftsvärmepumpen är en CZ EX50, hög modell. Hus på 144 kvm, byggt 2014. Golvvärme på nedervåning och badrum ÖV, radiatorer i övrigt på ÖV. Solfångare som hjälper till med värme och varmvattenuppvärmning (dock händer ju inte så mycket vid denna årstiden..) LK fördelarshunt för golvvärmen och rumstermostater i rum där golvvärmen finns. Alla radiatorer är fullt öppna. Uppvärmningskurva 4 och fläktläge "sakta" inställt på pumpen.

Har just nu inställt 21,5 grader som temp på själva värmepumpen och mellan 21 och 22 i de olika rummen. Inget problem med tempen, även om badrummet på öv känns lite svalare än vad det borde.

Kan alla larm bero på någon knepig inställning för uppvärmningen?
Finns det någon som känner till någon bra servicetekniker som kan CZ i södra Sthlmsområdet (utöver Huddinge maskinservice som jag redan haft här ett antal ggr)?

Vänliga hälsningar
Martin



Utloggad LillMyran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CZ EX50 larmar om högt gastryck
« Svar #1 skrivet: 18 november 2023, 15:09:34 »
Tillägg, under tiden jag skrev ovanstående dök ett nytt larm upp om givarfel. "Förångare in TE6 givarfel". Visar -99 grader när man går in i avancerade inställningar och läser av givarna.

Nu undrar man ju förstås om detta är ett följdfel av alla larm om högt gastryck eller om det på något sätt hänger ihop i alla fall. Hur som helst så blir det nog ett samtal till Comfortzone eller Huddinge maskinservice på måndag, om nu inte någon hinner komma in med något tips om annan servicetekniker.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CZ EX50 larmar om högt gastryck
« Svar #2 skrivet: 19 november 2023, 13:19:35 »
Kanske liknade problem som beskrivs här även om det är en CE50

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=81613.0
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad LillMyran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CZ EX50 larmar om högt gastryck
« Svar #3 skrivet: 19 november 2023, 19:34:58 »
Kanske liknade problem som beskrivs här även om det är en CE50

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=81613.0


Tack för tips!
Den tråden gäller ju dock en äldre variant, och ett annat larm. Den länkade felsökningsguiden i tråden du hänvisar till gäller ju för CE -modellen. Jag har tittat i motsvarande felsökningsguide för EX-modellen (en guide daterad 2018-10-23), som visserligen nämner liknande tänkbara orsaker för "högt gastryck" och "övertemp hetgas". Tänkbara orsaker som nämns i båda guiderna är:
- lågt cirkulationsflöde/luft i systemet (låter konstigt tycker jag, alla termostater är öppna fullt på radiatorerna och golvvärmen har jag inte rört utöver en mindre ökning av flödet till badrum öv)
- varmvattentanken är inte fylld/givaren TE24 är inte fixerad i vvtanken
- kabelbrott i larmkretsen (kolla samtliga kablar, kontaktdon och flatstiftkontakter.
- hög köldmediemängd

Min tanke är att det är troligare med någon slags kabelbrott/glappkontakt i larmkretsen. Köldmediemängden är ju nyligen kontrollerad av kyltekniker och inget läckage har kunnat hittas.

När det gäller dålig cirkulation - jag har inte rört någon inställning eller kikat på cirkulationspumpen, men den kanske kan tappa "kräm" med tiden? Radiatorerna har jag luftat utan att ha upptäckt någon luft i systemet, däremot har jag inte luftat golvvärmen på de fem år vi bott här. Bör man göra sådant med någon slags jämna mellanrum? Kan högtryckslarmet bero på luft i golvvärmen? Jag tycker att det låter långsökt.

Många tankar och funderingar från min sida. Tacksam för alla tips och idéer, även om det som sagt blir kontakt med Comfortzone eller någon av deras tekniker i morgon mtp det andra larmet...

/Martin

Utloggad LillMyran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CZ EX50 larmar om högt gastryck
« Svar #4 skrivet: 30 november 2023, 12:28:51 »
Uppdatering för eventuella nyfikna.

Vågar knappt nämna det, men nu firar vi två dygn utan larm, efter besök från Wikströms rör och lite justerade inställningar och en ny givare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!