Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ce 65 kompressorn startar inte automatiskt  (läst 673 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prenum2022

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ce 65 kompressorn startar inte automatiskt
« skrivet: 12 december 2022, 22:37:08 »
Hej!
Jag har en ComfortZone CE65 som har gått ganska bra. Just nu verkar den ha låst sig i ett läge där den gula lampan för kompressor blinkar som den gör vid avfrostning, men kompressorn startar inte igång.

Det verkar som att den skulle behöva en ”reset” eller omstart. CZ gör bara varmvatten just nu och ingen cirkulation om man inte tvingar den att göra det.
Inga tillskottselement går igång automatiskt, men funkar om man ställer dem i till läge.
Växelventilen funkar om man sköter den automatiskt och kompressorn går om man ställer ”kompressorstyrning” i läget Till, vilket avråds från.

Allt detta hände efter ett elfel i elcentralen som gjorde att CZ helt slutade att fungera och bara slog till jordfelbrytaren.

Några tankar om hur man kan lösa detta?

Jag har vänt mig till CZ men de är som vanligt inte villiga eller kunniga att svara på några frågor. De hänvisar till ÅF men i Stockholm är det dåligt med folk som kan något om CZ.

Just nu kör jag el-tillskott och kompressor och fläkt av för att hålla huset över 15 grader.

Någon som har några erfarenheter?

//Niklas

Utloggad Prenum2022

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ce 65 kompressorn startar inte automatiskt
« Svar #1 skrivet: 13 december 2022, 22:43:08 »
En uppdatering:
Växelventilen funkar som den ska, tillskottsvärmen verkar också fungera. Kompressorn startar inte när man slår igång CZ men i systeminställningarna kan man sätta den i läge ”Till” och då fungerar den på 75hz utan problem. Det står i manualen att man inte får köra den så, därför slår jag av den efter ca 5 min men den kan ändå inte starta själv i läge auto. I övrigt verkar pumpen fungera.

Några tips?

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ce 65 kompressorn startar inte automatiskt
« Svar #2 skrivet: 17 december 2022, 05:32:21 »
Vad har du för temperatur på luften? På andra enklare flvp så finns en minimumgräns på 18 grader, annars startar inte pumpen. Jag vet inte om det är så men våran blir kinkig om det diffar flera grader mellan inställd temp och vad den mäter.

Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Ce 65 kompressorn startar inte automatiskt
« Svar #3 skrivet: 24 december 2022, 21:46:46 »
Jag hade samma fel på min CE65. Det var styrkortet som var trasigt. Jag hade en värmepumpsförsäkring som trädde in och tog kostnaden tillsammans med hemförsäkringen. Annars hade det kostat närmare 20 000 kr.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad NiklasLK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ce 65 kompressorn startar inte automatiskt
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2024, 20:19:53 »
Hej,
Vet att ärendet är 1 år gammalt men chansar med en fråga.
Jag har en CE65 från 2010 som gått bra tills i december 2023.
Då löste det sig dock enkelt eftersom säkringen för elpatron löst ut och att det av någon anledning gjorde så att kompressorn larmade.
Nu har VPn gått en månad men senaste dagarna verkar det som jag har samma symptom som i denna tråd.
CE65 går automatiskt och kompressorn gör varmvatten som vanligt men den gör inte värme till huset.
- jag har dock sett att den gör det värme en enstaka gång
- växelventil kan styras via meny (står dock i auto)
- temperaturvärden som visas i display (huset frånluft och returtemperatur) är rimliga

Löste du ditt problem Niklas?

Mvh Lars 
Sävsjöträhus 1 3/4-plan. 195 m2 värms med Comfortzone CE65L sedan 2010 med 500l accumulatortank för varmvatten i garage via kulvert. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan.

Utloggad NiklasLK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ce 65 kompressorn startar inte automatiskt
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2024, 21:18:47 »
Tack-forumet :-)
När jag sökte vidare hittade jag följande.
---------------------------------------------
 SV: Livslängd hos Comfortzone?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2023, 06:57:55 »

    Citera

Vad har du för värde inställt på minsta retur?

Om det värdet är högre än vad returen är (högre än 22,10) så kommer pumpen nog brassa på med vad den har. Ser ju ut som att den just har avfrostat, kompressorn har just startat men den kopplar ändå in effektstegen för att "snabba på" uppvärmningen. Ser ut som att den har eller åtminstone vill aktivera alla tre steg men ändå händer inget, returen fortsätter att ligga låg. Om du då har stegen blockerade så händer ju självklart inget, vilket leder till att nästa steg kopplas in osv för att få upp tempen returen. Men det är då bara på displayen det visas vad den vill göra. Samma gäller för seriesnittet, jag kan se att den ibland vill koppla in nått efffektsteg men alla mina är blockerade så det händer inte i "verkligheten"

Om det är så att du har för hög min retur inställd, prova att sänka den så du inte hamnar under den när maskinen avfrostar

Jag har läst någonstans i nått inlägg här att man kan skona kompressorn om man inte kör den allra högst upp i frekvens men om din fungerar fint sedan 2008, 15 år, fantastiskt helt enkelt
« Senast ändrad: 31 oktober 2023, 09:51:47 av krambriw »
------------------------------------------------------------------
Jag sänkte 'min retur temperatur' i menyn och direkt började CE65 generera värme direkt. Får se om det fortsätter fungera.
Sävsjöträhus 1 3/4-plan. 195 m2 värms med Comfortzone CE65L sedan 2010 med 500l accumulatortank för varmvatten i garage via kulvert. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!