Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte till RX35 eller RX50  (läst 2416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lafix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte till RX35 eller RX50
« skrivet: 21 februari 2022, 09:40:24 »
Hej,

Överväger att byta vår IVT 490 till en RX35, alternativt RX50.
Efter dagens förutsättningar verkar RX35 vara det självklara valet: 112 kvm boa, 240 takhöjd, 1-plan, enbart golvvärme i platta, mekanisk frånluft genom Fresh-ventiler, 125mm ventilationsrör, 12-16 MWh årsförbrukning 2019-2021. Som jag förstår det ska vi då ventilera 141 m3/h, enligt normen om 0,35 l/s? RX35 täcker spannet 100-160 m3/h. Det gör att vi vintertid kan ställa ner till 71% av 0,5 luftomsättning per timme under vintermånaderna, vilket fortfarande är mer än de 50% som verkar rekommenderas (har sett att t ex Josth hänvisat till forskning i frågan). Går det att komma ner till 50% (70 m3/h) på något annat sätt, utan att göra RX35 ineffektiv?

Anledningen till att jag överväger RX50 är 1) en allmän tanke om att det kanske är bättre med den större kompressorn på 5 kW. Men framför allt är det 2) att vi funderar på att göra om vidbyggt garage om 35 kvm till boyta, vilket då skulle ge 147 kvm boa (eventuellt, kanske, i framtiden). Då blir RX35 underdimensionerad, förstås, men huvudfrågan gällande RX50 är: funkar den med nuvarande förutsättningar? Den täcker enligt spec spannet 150-240 m3/h. Betyder det att vi aldrig kan ställa ner fläkten under normen om 0,35 l/s, utan till och med måste ligga över våra rekommenderade 141 m3/h? Därmed skulle vi få ett ganska kraftigt överventilerat hus på vintern, eller missar jag något? Går det att få ner fläkthastigheten på RX50 till vad som för oss är rimliga nivåer, utan att man helt kvaddar värmepumpens effekt?
« Senast ändrad: 21 februari 2022, 09:42:47 av kalash »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2022, 11:23:06 »
Hej! Den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar såsom Comfortzone fungerar lite annorlunda än den tidigare traditionella typen av frånluftsvärmepumpar såsom IVT 490. Luften kyls betydligt mer för att få ut högre värmeeffekt och effekten är direkt beroende på hur stort luftflöde man har. Man ska inte gå under specificerat minsta luftflöde och vill man ha full värmeeffekt från kompressorn, t.ex. 5 kW, måste luftflödet vara det högsta eller nära det annars blir det s.k. förångningsbegränsning och kompressorn varvar ner. Om garaget ska göras om till boyta måste frånluftsventilationen också kopplas in till garaget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lafix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2022, 13:07:05 »
Tack för bra svar. Flera installatörer har föreslagit att jag ska ta RX50, men ska jag tolka dig som att det inte är en rimlig lösning? Jag tycker själv att det låter svajigt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2022, 13:20:06 »
Visst kan ni välja RX50 om ni har någorlunda konkreta planer för garaget inom de närmsta 15 åren. Då får ni acceptera lite grann överventilation så länge men det är ju så lite att det knappt bör märkas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lafix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2022, 13:25:47 »
Och när vi ligger så i underkant, då skulle vi inte få ut hela 5 kW, eller? Samtidigt som vi inte kan lägga oss alls under normvärdet på vintern?
« Senast ändrad: 21 februari 2022, 13:45:19 av kalash »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2022, 14:00:30 »
Ja precis, värmeeffekten blir klart lägre än 5 kW vid minsta specificerade luftflöde. Kompressorn varvar inte alls lika högt. Kanske runt 3,5 kW? (Effekten "5 kW max effekt" verkar också vara i överkant om man tittar på indata för energiberäkningsprogram för föregående modell EX50). Minsta specade luftflöde behövs också för att avfrostningen av förångaren ska fungera som tänkt.
« Senast ändrad: 21 februari 2022, 14:11:50 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2022, 15:35:19 »
Det där med överventilation bör nog diskuteras o i så fall undersökas lite närmre. Det verkar faktiskt till stor del också vara fabrikatsberoende, särskilt har det visat sig att just Nibes pumpar är "hungriga" på luft. Våran CE50 har jag i perioder kört på klart lägre luftflöde vid minusgrader utomhus och den har då aldrig haft problem att leverera medans andra användare med Nibes modeller typ 750/730 rapporterat att de kräver högre luftflöden för att fungera bra.

Vilka faktorer kan då påverka att det blir så här? Ja, en faktor som jag nu återkommer till är själva designen av pumpen. Jag har flertalet gånger påpekat att Nibe designat pumparna så att egenvärmen från flera värmealstrande komponenter i pumpen inte kan utnyttjas. Vilket är en bidragande orsak till de långa avfrostningarna man har problem med och som man på senare versioner försökt åtgärda med värmeslingor. Sedan blir det ju nu också uppenbart att egenvärmen inte heller kan utvinnas ur frånluften eftersom den helt enkelt inte finns där, den ventileras ju bara ut i Nibes fall.

Om man studerar sprängskisserna för en 730/750 så framgår att bland annat kompressorn, frånluftsfläkten och diverse elektronik "felaktigt" sitter på vänstra sidan vilket medför att all egenvärme från dessa aldrig kan återvinnas. En annan märklig notering är placeringen av invertern. Den sitter på taket av skåpet i en egen kapsling så det ser onekligen ut som att dess egen värme inte heller kan återvinnas

I RX35/50 däremot, liksom i vår snart 12 år gamla CE50, är designen utförd så att alla värmealstrande komponenter inklusive kompressor, fläkt och inverter sitter innan förångaren, på högra sidan i skåpet. Detta innebär då att frånluften tillförs denna extra värmeenergi vilket gör att ett lägre luftflöde faktiskt ändå blir tillräckligt och avfrostningar förlöper utan problem, utan att dom blir långa eller att förångaren isar igen

Kolla gärna in sprängskisserna nedan


« Senast ändrad: 21 februari 2022, 15:37:07 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Lafix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2022, 17:31:33 »
Det där med överventilation bör nog diskuteras o i så fall undersökas lite närmre. Det verkar faktiskt till stor del också vara fabrikatsberoende, särskilt har det visat sig att just Nibes pumpar är "hungriga" på luft. Våran CE50 har jag i perioder kört på klart lägre luftflöde vid minusgrader utomhus och den har då aldrig haft problem att leverera medans andra användare med Nibes modeller typ 750/730 rapporterat att de kräver högre luftflöden för att fungera bra.

Det låter rimligt, men jag undrar om det inte är lite väl stor marginal mot minsta specificerade luftflöde för oss, på vintern?

Edit: Precis nu, till exempel, ligger luftfuktigheten i huset på 37%, med fläkthastigheten på IVT490 ställd på lägsta.
« Senast ändrad: 21 februari 2022, 17:39:55 av kalash »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2022, 18:45:19 »
Citera
Går det att få ner fläkthastigheten på RX50 till vad som för oss är rimliga nivåer, utan att man helt kvaddar värmepumpens effekt?
Tror det bästa är att du pratar med Comfortzone direkt,, dom bör veta bäst. Jag har bara en äldre CE50 som motsvarar RX50 men det är möjligt att dom nyare modellerna har fler inställlningar för fläkten (jag tycker den jag har inte är helt steglös, snarare att jag har fem nivåer)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Lafix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2022, 19:05:50 »
Får nog göra det. Hittade ett fläktdiagram i installatörshandboken. Om jag tolkar det rätt betyder det att jag skulle kunna få ner flödet med rx50 till under 30, att jämföra med 39 l/s (141 m3/h) som normvärdet är för 112 kvm? Bifogar motsvarande för IVT490 också.


Utloggad bohollen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #10 skrivet: 03 december 2023, 09:00:03 »
Hade samma tanke om låg fläkthastighet på vintern med min IVT490 och sänkte till lägsta varvid diverse problem började som jag löste till slut genom att öka fläkten igen till tvåan.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #11 skrivet: 03 december 2023, 10:58:01 »
Även om det är kallt ute och man tycker det vore logiskt att inte "dra in" för mycket kall uteluft så kan det faktiskt göra att det behövs mer eltillskott eftersom pumpen inte får tillräckligt att utvinna ifrån. I mitt fall kan jag se att tillskott behövs oftare med lägre fläkthastighet
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Lafix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #12 skrivet: 16 december 2023, 08:13:25 »
Även om det är kallt ute och man tycker det vore logiskt att inte "dra in" för mycket kall uteluft så kan det faktiskt göra att det behövs mer eltillskott eftersom pumpen inte får tillräckligt att utvinna ifrån. I mitt fall kan jag se att tillskott behövs oftare med lägre fläkthastighet

Verkar nästan så. För min del har jag mest velat undvika att luften blir så väldigt torr, långt under 40%. Nån som löst det problemet på något smart sätt? :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte till RX35 eller RX50
« Svar #13 skrivet: 16 december 2023, 09:23:03 »
En luftfuktare av större modell i varje rum. Eller så sänker man inomhustemperaturen kraftigt, då går RF% upp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!