Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare för golvvärme  (läst 9962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rumsgivare för golvvärme
« skrivet: 25 augusti 2004, 13:46:42 »
Jag håller på att renovera ett gammalt tvåplanshus på ca 320 m2 som tidigare saknat vattenburet system. I samband med renoveringen installerar jag Wirsbo golvvärme (4 av 7 rum i bottenvåningen hitills). Som temporär lösning har jag installerat en gammal elpanna som får gå tills jag hunnit bygga ut det vattenburna systemet. Senare blir det en värmepump.

Jag planerar att installera trådlösa rumsgivare i varje rum (och elektriska styrdon till golvvärmefördelaren). Är det någon här som har erfarenhet av rumsgivare i allmänhet (behövs det i varje rum?) och Wirsbos trådlösa system CoSy Radio och Genius i synnerhet?
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

admin

  • Gäst
admin
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2004, 01:48:17 »
Min erfarenhet är att du klarar dig med en centralt placerad rumsgivare + en utegivare.

Min önskedröm (prylgalen) är dock att ha en trådlös termostat i varje rum, om det behövs eller ej, bara för att ha det.

Har du en begränsad budget tycker jag inte att du skall investera i alla dessa rumsgivare, utan prova med en centralt. Är pengar inget problem, och du gillar att pilla, så köp rumsgivare för hela huset, jag tror inte att skillnaden blir speciellt stor, i värsta fall kan det fungera sämre än med en centralt placerad rumsgivare.

En central givare förutsätter naturligtvis att du justerar in rummen efterhand du ser vilket värmebehov de har. (på grundflödena).

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2004, 11:47:57 »
Det Rickrd menar är en rumsgivare kopplad till din framtida värmepump. (eller hur Rickard)

Det blir oxå garanterat högre energikostnad oxå med separata rumsgivare, sen är dom ju svindyra i inköp.
Dom passar helt enkelt inte tillsammans med vp.

Men Wirsbo vill gärna sälja massor av dom det kan man ju förstÃ¥.  :o :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2004, 15:24:13 »
Tack för svaren!

Jag testar att köra enbart med utegivare + en central inomhusgivare kopplad till elpannan så länge. Om det funkar lär det ju inte vara nå't problem när jag byter till värmepump.

En väsentlig sak jag glömde att skriva tidigare är att vi har en vedspis i köket och ett antal kakelugnar som vi eldar en hel del i (vi lär dra ner pÃ¥ eldningen när värmepumpen kommer pÃ¥ plats).  Eftersom planlösningen inte är särskilt öppen misstänker jag att det kan bli ganska varmt i de rum man eldar.

En fråga till Bertil: varför skulle separata rumstermostater innebära högre energikostnader, det borde väl vara tvärt om? Om det är värt investeringen är ju en annan fråga, dom kostar trots allt en del i inköp (åtminstone dom trådlösa)

Vill för övrigt ge en stor eloge till den energi flera personer lägger ner i detta forum (Bertil, Rickard Mfl) och den kunskap/erfarenhet ni besitter! Jag brukar göra allt själv och det innebär ju normalt att man går på en del nitar... Med er hjälp bör man både kunna spara en hel del tid och pengar och dessutom få en bättre fungerande anläggning. Jag hoppas att jag själv ska kunna bidra med erfarenheter inom VP-området med tiden.
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2004, 00:21:56 »
Citera
En fråga till Bertil: varför skulle separata rumstermostater innebära högre energikostnader, det borde väl vara tvärt om?

Om flödet stryps av separata rumsgivare, då höjs framledningstemperaturen snabbt. Alt. att slingorna stryps så bypassen skickar tillbaka det "oavkylda" vattnet.

Då kommer vp att jobba med onödigt varmt vatten.

Har man en  rumsgivare kopplad till VP och övertemperatur uppstÃ¥r, dÃ¥ sänker den framledningstemnperaturen istället (paralellförflyttar kurvan), det gör att VP jobbar med kallare vatten än normalt.

Ju kallare vatten en VP jobbar med desto bättre verkningsgrad (COP).  Det skiljer mera än man tror, tex COP vid 35 resp 50 grader. tex 4,5 till 3. det är en jätteskillnad!!!

PÃ… samma sätt är det om man har termsotatventiler pÃ¥ sina radiatorer, dom stryper flödet vid övertemp.  

Som du förstår gäller det här INTE elpatrondrift pelletseldning mm bara värmepump. Ju mera en vp måste höja tempen ju sämre verkningsgrad därför blir det så här.

På Wirsbos grejor har du en fast strypning på returen den kan du använda för att få fin värmebalans i varje rum, då får du bra flöde (garanterat flöde) därmed bästa möjliga COP.

Hoppas du snappade upp en del, man är ju ingen direkt pedagog :-[ :-[


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carpetrider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2004, 13:24:11 »
Jag förstår relationen mellan framledningstemperatur och COP, dvs. vikten av att hålla framledningstemperaturen så låg som möjligt (jag har t.ex. därför lagt mina 20 mm golvvärmeslingor något tätare än rekommenderade cc 300). Jag förstår däremot inte varför VP’n skulle öka framledningstemperaturen om återledningstemperaturen ökat pga. att en eller flera golvvärmeslingor strypts av en rumstermostat.

Om jag installerar rumstermostater kopplade till golvvärmefördelaren planerar jag ändå att ha en central rumsgivare kopplad till VP’n (som placeras så att den påverkas så lite som möjligt av brasvärme, solinstrålning, vädring etc). VP’n lär ju styras av värden från utomhusgivaren och rumsgivaren. Är även återledningstemperaturen en parameter som styr VP’ns framledningstemperatur? Eller ingår diffen mellan framlednings- och återledningstemperatur som en parameter i VP-styrningen?
Timmerhus på 320 m2 i Sundsvall. Två borror á 160 aktiva meter. Värmepump: Thermia Diplomat TWS 16. Ackumulatortank på 500 l installerad som första radiator.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2004, 00:40:37 »
Om flödet stryps då stiger ju temperaturen på stigen snabbt, effekten som tillförs är ju densamma. (i princip)
Returvattnet kommer direkt tillbaka utan vettig avkylning nästa varv då höjs tempen kraftigt till skillnad mot om värmen avges i golvet då har ju returen kylts av när den nå tillbaka till VP.
COP försämras med högre temp.
En rumsgivare kopplad till pumpen den sänker tempen istället.
Det funkar så att vid viss utetemp kallar pumpen på säg 30 grader, men har man då övertemp inne tex pga solinstrålning då sänks det värdet med tex 3 grader för varje grads övertemp inne. Så har man 25 grader istället för önskade 21 inne, sänks framledningstempen med 12 grader!!!!! till 18 grader, det ger pumpstopp!!
Men med rumstermostater då minskas flödet, men reglerdatorn kallar på värme 830 grader) viket ger pumpstarter där tempen stiger snabbt som ger pumpstopp, för att strax starta igen.

Jag kan LOVA att det här är förödande (lite överdrift      :-[ ) bÃ¥de med separata rumsgivare och med termostatventiler pÃ¥ radiatorer.

En stor fastighet hade så höga kurvor (hög framledningstemp) så att VP stannade helt vid -15 grader ute ( det kan det va i veckor här). det orsakades av att alla termostatventiler var maxbegränsade och många hade kärvat en del i helt stängt läge (iskalla element) och en del bara jumma. Jag fick höra att kurvan måste va så hög.
Jag började skruva  (inst hade just farit sÃ¥ det var ju justerat inget skulle fÃ¥ röras) jag gav mig inte jobbade nog 40 timmar där med injustering, resultatet blev aldrig pumpstopp, inte ens vid -45 grader ute, inget behov av oljepannan som skulle vara "stanby" hela vintrarna.

Vinst 15-20.000:-/ år lite beroende på hur kalla vintrarna är.

I en villa är det inte lika viktigt, men det blir både billigare o längre livslängd med så låga temperaturer som möjligt.
Men som vanligt alla vill ju sälja prylar, och köpar man i varje rum så kan man iofs öppna dom fullet sen då gör dom ingen skada.

Skulle man få övertemp nånstans kan du läsa massor här om det, då ska man använda strypningen som finns på returkopplen för att nå värmebalans.

Om du startar utan kan du ju alltid köpa till om du blir besviken.
tyvärr kan du inte räkna med nån hjälp av inst med injustering det ger dom blanka faaxx i, dom brukar ställa in kurvorna jättehögt sen sticker snabbt som ögat.
Men du fÃ¥r vägledning här det är inte svÃ¥rt att jsutera in en anläggning det fixar sig lätt  8) 8)

Hoppas hoppas, om inte fÃ¥r ja kalla pÃ¥ nÃ¥n av pedagogerna.  :-[ :-[


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad challem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2004, 23:18:10 »
En komfortsynpunkt på rumsreglering.

Har Wirsbo golvvärmesystem. Instalerade rumsgivare och
styrningar till varje rum. Allt väl, förutom att termostatstyrningarna var av typen till/från, dvs ingen kontinuerlig styrning av flödet. Detta resulterade i att golven blev omväxlande varma och kalla, inte lagom hela tiden. Ingen höjdare till värmekomfort, även om rumstemperaturen höll sig perfekt. Vet inte hur det är med Wirsbos nya grejor, men det kan vara värt att kolla att regleringen är kontinuerlig och inte till/från.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2004, 08:11:15 »
Citera
Jeg har det mye utskjelte Wrisbo system med romtermostater, og det fungerer utmerket :)
Forutsetningen er at anlegget innreguleres med helt åpne termostater, og at man finner den fremledningstemperaturen/kurvan som presis holder riktig innetemperatur på en overskyet dag uten eldning. Hvis man så får mye solinnstråling eller eldar vil termostaten for stue/kjøkken stenge.
Fremledning-temperaturen stiger ikke likevel Bertil, men pumpen går kortere tid for å varme opp vannet. Den stopper jo når gradminuttene blir 0 (Thermia, Nibe ++), og dette oppnås på kortere tid. Pumpen vil alstå gå kortere tid og dermed bruke mindre strøm :).
Det stemmer at med romgivare vil fremledingstempen bli lavere, men dette vil føre til at andre rom f.eks tvattrummet vil få lavere temperatur og det er jo ikke gunstig når klærne skal tørke........
De få timene termostaten stenger på en solrik dag eller en kveld med eldning for trivselen, vil gi minimalt tap pga sämre COP fordi pumpen vil også gå kortere tid.
MEN: Dette forutsetter nøyaktig innregulering med ÅPNE termostater
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2004, 20:59:13 »
Även jag har rumsgivare till min golvvärme och det fungerar bra (har inte installerat VP än).

Citera
Detta resulterade i att golven blev omväxlande varma och kalla, inte lagom hela tiden. Ingen höjdare till värmekomfort, även om rumstemperaturen höll sig perfekt.

Mina termostater är också av till/från typen. Det som jag dock har är extremt långsamma ventiler (köpta för tio år sedan i Tyskland). Ställtiden för dessa är över femton minuter från fullt stängd till fullt öppen. Det gör att trögheten i dessa troligen kompenserar för avsaknaden av steglösa termostater.

För två år sedan tänkte jag göra om injusteringen av golvslingorna då jag fick låna en IR termometer av en bekant. Det visade sig att den justering som jag gjorde 7-8år tidigare stämde nästan exakt. Det skiljde mindre än en 1/2grad på returen på varje slinga.

Jag har försökt få tag på lika långsamma ventiler till vår tillbyggnad men de som finns idag ställer om sig på ca. fem minuter. Och di e rum som nu har de nya ventilerna kan man känna en liten men dock märkbar skilland i temperatur när termostaten slår till och från. Detta trots att temperaturen på golvet bara varierar med 1,5 grader. Fötterna är verkligen känsliga för temperaturvaiationer

/Johan


« Senast ändrad: 19 oktober 2004, 21:03:01 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #10 skrivet: 01 november 2004, 12:25:12 »
Jag förstår ditt resonemang Bertil och jag funderar på att skippa alla rumstermostater, bortsett från en centralt placerad innegivare till VP.

Nåja, det kommer med all sannolikhet att funka fint på bottenplan, men i källaren och på övervåningen då?

Visserligen stiger värmen upp till övervåningen, men knappast till källaren. Och hur blir det då man eldar i öppna spisen eller vedspisen i köket?

Humm......inte en helt enkel reglerfråga för mig!

Eldar jag i vedspisen i köket så reglerar golvvärmen till sig på bottenvåningen, men även i källaren, och det lär bli kallt som fan på källargolvet!
Och är nån sovrumsdörr stängd på övervåningen så blir det säkert kallt där också!


Skulle man kunna ha en termostat och sätta styrdon på golvslingorna i källaren och låta dessa slingor vara ostrypt på returkopplen?
Visserligen blir det kallt tillslut även i källaren då framledningstempen blir tillräckligt låg..

Ähh, jag vet inte hur jag ska göra!

EDIT: Kanske ska förtydliga att jag enbart har vb golvvärme i hela huset, total helrenovering!)

/Henke

« Senast ändrad: 01 november 2004, 19:38:26 av HenkeBoy »

ville65

  • Gäst
ville65
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #11 skrivet: 01 november 2004, 12:57:24 »
hej.

jag tänkte hoppa över att lägga mig i......

men jag var tvungen.,
med  en acc tank ,
 en golvärmeshunt ( med termostat för jämn värmerörstemperatur)
 och separata givare för varje slinga fungerar golvvärme ypperligt tillsammans med radiatorer och värmepump.
förutsatt att man skickar tillbaka returen in i acc-tanken ( från golvvärmen)
dÃ¥ fÃ¥r man  varken en värmechock pÃ¥ tillopp eller returledning.

För att förtydliga , så att man inte får hela Vargflocken efter sig,
så är det ju så att om man har en planlösning som inte är öppen,
blir uppvärmningen väldigt ojämn i de separata rummen,
speciellt om rummen har låg takhöjd och/eller lysrör värmekaminer ,torktummlare eller annan värmealstrande utrustning

så om man envisas med att ha termostater eller induviduell rumsreglering , så går det ordna utan att värmepumpen får jobba med onormalt ojämn temperatur

men det är givetvis inte den billigaste lösningen +
att förövrigt sÃ¥ hÃ¥ller jag med Bertil , för personligen är jag allergisk mot all onödig utrustning , dvs pumpar automatic som krÃ¥nglar etc  + detta ska vägas mot den inneboende prylgalenheten och exprimentlustan.....

« Senast ändrad: 01 november 2004, 13:14:28 av ville65 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare för golvvärme
« Svar #12 skrivet: 02 november 2004, 15:38:48 »
Hmmmm
jag tycker så här, testa helt utan "individuell" reglering. enbart en rumsgivare kopplad direkt till värmepumpen.

Ö-plan behöver lite mera fast strypning för att uppnå värmebalans!!

Jag har två separata lght!!! med ett gemensamt traphus. Äldre radiatorer med dålig strypmöjlighet. Allt fullt öppet!!!!!
Med rumsgivaren kopplad till värmepumpen i hallen på nedre våningen, det funkar hur bra som helst!!!

Din idé om termostatreglering i nåt rum tex källaren kan va ok, men testa utan först. Det är ju bara att köpa ett gäng reglerdon o trådlösa termostater senare om det visar sig behövas.

eldning o rumsgivare är oftast helt ok, vet flera som gör så på min inrådan dom är nöjda!!!
Om det blir svalt i nÃ¥t stängt rum sÃ¥ sparar det energi  ;)alt nästa gÃ¥ng dÃ¥ stÃ¥r dörren öppen  ;)

Kul om du senare berättar hur det går
Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!