Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När är det dags att skotta taket ?  (läst 18420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
När är det dags att skotta taket ?
« skrivet: 28 januari 2010, 23:19:22 »
Hej !

Pga all snöbedrövelse som drabbat sundsvall de senaste dygnen dök funderingen upp, när är det dags att skotta taket ?  :-\
Vi har "vanligt" V tak, takstolar 120cm c-c, betongpannor. Huset är byggt 1977..

Dum fråga, men hur gör man ? Vi har souteränghus så det är rätt högt på nedsidan av huset..(lite kymigt..)
Nu ligger det kanske ca 50cm eller lite mer på taket, men jag har ingen aning vad det väger eller vad taket egentligen är dimensionerat för.. Vore trist om det rasade in snö helt plötsligt...

Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2010, 08:36:44 »
Är huset byggt efter byggnormen så är det ingen fara ännu. Dessa mängder med snö var inte ovanligt på 70-talet så jag sitter lugn till det blir över 1 meter. Fast jag ser att vissa grannar har skottat sina tak. studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2010, 08:46:08 »
Är huset byggt efter byggnormen så är det ingen fara ännu. Dessa mängder med snö var inte ovanligt på 70-talet så jag sitter lugn till det blir över 1 meter. Fast jag ser att vissa grannar har skottat sina tak. studs

Ja, förhoppninsvis är det byggt efter de byggnormer som gällde 1977 beträffande takstolar m.m.. Besiktningsmannen kikade på dem och han sa inget då i allafall.. ( då = när vi köpte huset 2005 )
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2010, 09:30:32 »
Snö som fallit vid kyla är lätt och porös så ingen fara, skulle hastig uppvärmning ske så snön blir kramsnö så är det oerhört tungt. Så inte helt fel med att skotta bort.
Ska bli mera snö nästa vecka så 50cm kan bli 100cm uuuuurk...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2010, 09:34:39 »
Jag har varken sett eller hur talas om ett modernt hus där taket rasat in.
När vi först flyttade hit sysselssatte jag mig med att skotta av taket ett par vintrar, tills jag insåg att det skadade takbeläggningen mer än det gjorde nån nytta - på vårt kvarter har mer eller mindre alla Älvsbyhus, och ingen annan skottar av taket, om de inte har damp.
Blir det extrema drivor p.g.a. snödrev kan man peta lös överhänget, men i övrigt är det bara de som har uterum med plasttak som brukar bry sig om snön på hustaket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2010, 09:34:45 »
Snö som fallit vid kyla är lätt och porös så ingen fara, skulle hastig uppvärmning ske så snön blir kramsnö så är det oerhört tungt. Så inte helt fel med att skotta bort.
Ska bli mera snö nästa vecka så 50cm kan bli 100cm uuuuurk...

Har du beställt det? Om du har det kan du genast ringa och avbeställa! Jag har näligen beställt heta vidar och sol.  *vinkar*
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2010, 09:37:18 »
Jag har varken sett eller hur talas om ett modernt hus där taket rasat in.
När vi först flyttade hit sysselssatte jag mig med att skotta av taket ett par vintrar, tills jag insåg att det skadade takbeläggningen mer än det gjorde nån nytta - på vårt kvarter har mer eller mindre alla Älvsbyhus, och ingen annan skottar av taket, om de inte har damp.
Blir det extrema drivor p.g.a. snödrev kan man peta lös överhänget, men i övrigt är det bara de som har uterum med plasttak som brukar bry sig om snön på hustaket.

Att taket inte rasat in är ett sunt tecken på att konstruktörerna räknat ordentligt. Skulle man bortse från snö ... så skulle takstolarna vara som glasspinnar i jämförelse med dagens.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2010, 09:43:18 »
Snö som fallit vid kyla är lätt och porös så ingen fara, skulle hastig uppvärmning ske så snön blir kramsnö så är det oerhört tungt. Så inte helt fel med att skotta bort.
Men så länge det är samma snö så blir den inte tyngre eller hur? ;)
Bara kompaktare.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2010, 09:54:13 »
Jag har varken sett eller hur talas om ett modernt hus där taket rasat in.
När vi först flyttade hit sysselssatte jag mig med att skotta av taket ett par vintrar, tills jag insåg att det skadade takbeläggningen mer än det gjorde nån nytta - på vårt kvarter har mer eller mindre alla Älvsbyhus, och ingen annan skottar av taket, om de inte har damp.
Blir det extrema drivor p.g.a. snödrev kan man peta lös överhänget, men i övrigt är det bara de som har uterum med plasttak som brukar bry sig om snön på hustaket.

Instämmer helt, det behövs en kraftig diagnos för detta beteende... snö verkar locka fram mycket hos vissa, som när det gäller snö blir rätt tydligt. Jag brukar betrakta det hela som ett grafiskt bevis på galenskaperna.

Ett rejält, mjukt snölager med kallsnö, som nu, är en alldeles härlig, gratis och vacker extra husisolering "från ovan"! Bara att betrakta och njuta.

Vem minns inte Eriksson från Piteås monolog om "mandomsprov i norr" när det gäller snöskottning: Det gäller att vara först i "skottningstävlingen" runt om i norrlands inland "för att duga och visa att man är en riktig man"..
Ett år vann en gubbe i en by utanför Piteå överlägset då han redan hade skottat färdigt INNAN det hade börjat snöa...berättade Eriksson..
« Senast ändrad: 29 januari 2010, 10:03:49 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2010, 12:10:09 »
Ett rejält, mjukt snölager med kallsnö, som nu, är en alldeles härlig, gratis och vacker extra husisolering "från ovan"! Bara att betrakta och njuta.

Jo, jag var uppe på vinden och inspekterade igår, det var faktiskt inte så kallt, säkert över 0 ºC där fast det var -10 ºC ute. Ett annat tecken är att jag får finjustera kurvan upp nån grad på senhösten och ner motsvarande när snön ligger tjock.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2010, 13:43:04 »
Tog bort snön från taken på trettonhelgen, vi fick ju omänskligt med snö kring nyårs. Då var snön lätt att skotta ned. Den hade inte sjunkit ihop så mycket. Jag skottar endast de tak med dålig taklutning, carport & altantak, carporten hade ca 1m snö över hela samt altantaket bara 1/3 del med snö, det var lätt att ta snön tidigt innan den sjunker i hop. Brorsan tog den ett tag efter mig då var snön mer kompakt.

Var bortbjuden dagen efter jag skottat taken till moster, hennes karl berättade att han varit med om att köra snöslunga på garagetaken, huga.... Sc:,h

//scoutman
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2010, 14:20:54 »
Det är främst konstruktioner med låglutande tak (platta tak)som man måste hålla koll på o ev skotta. Villor med sadeltak är garanterat dimensionerade för det klimat som råder där det byggts, undantaget är möjligen fritidshus där det kan skilja väldigt i dimensionering av bärande konstruktioner.
Jag tror du kan sova lugnt................. ;)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2010, 14:52:46 »

Var bortbjuden dagen efter jag skottat taken till moster, hennes karl berättade att han varit med om att köra snöslunga på garagetaken, huga.... Sc:,h

//scoutman

Det skulle jag vilja se...  ^-^
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2010, 15:27:53 »
Det är främst konstruktioner med låglutande tak (platta tak)som man måste hålla koll på o ev skotta. Villor med sadeltak är garanterat dimensionerade för det klimat som råder där det byggts, undantaget är möjligen fritidshus där det kan skilja väldigt i dimensionering av bärande konstruktioner.
Jag tror du kan sova lugnt................. ;)
Ja, vad bra. Jag tror att jag avstår att skotta ett tag till då. Däremot skottade jag av taket till boden där vi har lite allmänt tjafs. Det är dock en "skräpbod" från Bauhaus som iofs har sadeltak, men inga takstolar..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När är det dags att skotta taket ?
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2010, 15:32:23 »

Var bortbjuden dagen efter jag skottat taken till moster, hennes karl berättade att han varit med om att köra snöslunga på garagetaken, huga.... Sc:,h

//scoutman

Det skulle jag vilja se...  ^-^

Jag har en liten Toro typ bensindriven skyffel som faktiskt är tänkt för sådana uppgifter.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!