Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump kapacitet  (läst 8115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nokia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmepump kapacitet
« skrivet: 27 december 2009, 22:59:59 »
Hej har en ctc 107:a vp dockad till en elomax 250.
Undrar om vp inte skall klara att leverera mer än 37ºC till pannan vid -2ºC. utan eltillskott.

Är inte så insatt , men tycker det verkar lite , då den enl. papper ska gå ner till -15 ºC med hög verkningsgrad.
Huset är ca:175 kvm, fönster 3-glas bytt dörrar, Skåne.
 

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #1 skrivet: 27 december 2009, 23:43:58 »
Min pump värmer utan vidare pannan till 55º vid -2º ute.
Pumpen ger cirka 5-6kW vid -2º ute, hur varmt vattnet blir i pannan, beror på hur mycket värme huset tar vid samma utetemperatur.
Kräver huset högre effekt än vad pumpen ger, kan den inte öka temperaturen i pannan.

Får du bara upp tempen till 37º, har du en för klen pump i förhållande till huset, såvida det inte är något fel på pumpen Tar du ut mer värme än vad pumpen ger, värms ju inte vattnet i pannan upp alls.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nokia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #2 skrivet: 28 december 2009, 00:16:49 »
Hej igen tack för svaret Ronnie. Har haft en hel del problem sen installation , då vp:en nu skulle fungera, har elpatronen varit inställd på att hjälpa till vid -6 ºC , men som jag skrev fick jag vid -2 ºC bara in 37 ºC på in röret från vp, Nu är det ca 4 ºC och vp kör utan problem in 50 ºC finns det en magisk gräns när den lägger av ifall den är för liten , eller kanske den fortfarande inte fungerar som den skall. Har haft ett utlöst motorskydd när det var minus sist , återställde det sedan har den gått igen.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #3 skrivet: 28 december 2009, 07:43:15 »
du har ganska stort hus så jag tror inte det är något problem med vp:n
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #4 skrivet: 28 december 2009, 10:38:46 »
Hur många...

kompressortimmar/24h har du haft den senaste veckan?

NÃ¥gon elspets?
Vilket styrsystem har du?
Kör du flytande kondensering?

Runt 37 ºC VPin har jag själv vid någon grad under 0.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #5 skrivet: 28 december 2009, 14:31:09 »
Hej

Sen om du är beredd att sänka inomhustemp någon grad orkar ju pumpen längre. Jobba lite med huskurvan och se hur långt ner du kan gå utan att frysa. Det har jag själv gjort då jag har en pump som också är på gränsen. Det medförde att pumpen nu klarar några minusgrader utan spets mot ca 0 tidigare. När det är kallt eldar jag en brasa i kakelugnen istället. Det är inget magiskt med detta utan helt beroende hur mycket energi huset kräver vid en viss skillnad mellan ute/inne temp i förhållande till hur mycket pumpen ger vid en viss utetemp. Eftersom man inte kan göra något åt hur mycket pumpen ger måste man antingen sänka läckaget (= isolera bättre) eller sänka inomhustemp för att få pumpen att orka längre.

God fortsättning

Max

Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #6 skrivet: 28 december 2009, 15:57:16 »
Hej

Sen om du är beredd att sänka inomhustemp någon grad orkar ju pumpen längre. Jobba lite med huskurvan och se hur långt ner du kan gå utan att frysa. Det har jag själv gjort då jag har en pump som också är på gränsen. Det medförde att pumpen nu klarar några minusgrader utan spets mot ca 0 tidigare. När det är kallt eldar jag en brasa i kakelugnen istället. Det är inget magiskt med detta utan helt beroende hur mycket energi huset kräver vid en viss skillnad mellan ute/inne temp i förhållande till hur mycket pumpen ger vid en viss utetemp. Eftersom man inte kan göra något åt hur mycket pumpen ger måste man antingen sänka läckaget (= isolera bättre) eller sänka inomhustemp för att få pumpen att orka längre.

God fortsättning

Max



Man kan också välja större pump istället men tyvärr verkar det rekommenderas för små pumpar till många hus. Lite marginal skall det väl vara även neråt minusgraderna.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #7 skrivet: 28 december 2009, 16:26:26 »

[/quote]

Man kan också välja större pump istället men tyvärr verkar det rekommenderas för små pumpar till många hus. Lite marginal skall det väl vara även neråt minusgraderna.
[/quote]


Helt riktigt! Men om man nu har pumpen så är man där man är. Du har helt rätt i att för små pumpar rekommenderas. Jag blev av någon rekommenderad en 107a och en 109a är nu på gränsen. Å andra sidan så är det inte så mycket man kan förlora (max ca 500- 1000 kWh/år) på en 109a jämfört med en 111a så det bekymrar mig inte så mycket. Ska också byta fler fönster, radiatorer och isolera lite här och där. Så jag räknar med att 109an är optimal nästa vinter.


Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #8 skrivet: 28 december 2009, 17:25:31 »
En LV räcker aldrig....

hur stor man än väljer. Eftersom effekten börjar minska vid 0 ºC, har minskat en hel del vid -5 ºC, och vid -10 ºC minskat mer än 30%. Vid -15 ºC ger en LV bara cirka 10-20% mer värme än vad man stoppar in i elenergi.

När det blir minusgrader ute sjunker verkningsgraden (eftersom pumpen hämtar värmen från uteluften) samtidigt, som huset kräver mer värme. En ekvation som det är omöjligt att få ihop med realistisk ekonomi. En LV behöver alltid spetsvärme i någon form när det är som kallast.

Ett annat synsätt är att dimensionera LV efter hur mycket man vill spara pÃ¥ värmekostnaden och hur mycket man vill investera i  värmepumpen. Resten blir ju tillskott. (Sen kan man ju försöka fixa tillskottet pÃ¥ billigaste vis, tex kakelugn LLpump, elpatron, nattaxa etc)

Rent logiskt borde man alltså vara nöjd att pumpen går många timmar/år och sparar el-kostnad så att den snabbt betalar igen sig själv.

Men allt beror naturligtvis på vad säljaren lovat kunden!
« Senast ändrad: 28 december 2009, 22:52:40 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #9 skrivet: 28 december 2009, 20:00:23 »
En LV räcker aldrig....

hur stor man än väljer. Eftersom effekten börjar minska vid 0 ºC, har minskat en hel del vid -5 ºC, och vid -10 ºC minskat mer än 30%. Vid -15 ºC ger en LV bara cirka 10-20% mer värme än vad man stoppar in i elenergi.

När det blir minusgrader ute sjunker verkningsgraden (eftersom pumpen hämtar värmen från uteluften) samtidigt, som huset kräver mer värme. En ekvation som det är omöjligt att få ihop med realistisk ekonomi. En LV behöver alltid spetsvärme i någon form när det är som kallast.

Ett annat synsätt är att dimensionera LV efter hur mycket man vill spara pÃ¥ värmekostnaden och hur mycket man vill investera i  värmepumpen. Resten blir ju eltillskott. (Sen kan man ju försöka fixa tillskottet pÃ¥ billigaste vis, tex kakelugn LLpump etc)

Rent logiskt borde man alltså vara nöjd att pumpen går många timmar/år och sparar el-kostnad så att den snabbt betalar igen sig själv.

Men allt beror naturligtvis på vad säljaren lovat kunden!


Stämmer! Om man tror att man ska klara sig helt utan tilskott av en eller annan typ förstår jag att man känner sig lurad. Om man i stället ser hur många kWh man sparar på årsbasis kan man kanske känna sig lite lugnare än om man bekymarar sig för elspets en eller annan dag.

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #10 skrivet: 29 december 2009, 11:08:59 »
[quote author=maxsalomon link=topic=29036.msg277479#msg277479

Stämmer! Om man tror att man ska klara sig helt utan tilskott av en eller annan typ förstår jag att man känner sig lurad. Om man i stället ser hur många kWh man sparar på årsbasis kan man kanske känna sig lite lugnare än om man bekymarar sig för elspets en eller annan dag.

Max
[/quote]

Håller med, i annonseringen framgår inte riktigt hur det hela fungerar vid minusgrader och vi måste väl ändå tänka på JUST vinterhalvåret!!

Är inte intresserad av massa bra cop värden på sommaren utan det är vintern framförallt vi använder värmepumpen för att värma huset och då FÅR inte pumpen vara för liten så massa j-la dyra eltillskott behövs...

Många köper väl Vpumpar baserat på lån på huset pga höga inköpspriset och då vill man inte ha höga elräkningar på vintern pga för små pumpar. Dagens ränta gör lånet sketabilligt....

 Thumbsup

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #11 skrivet: 29 december 2009, 11:16:01 »
Och morgondagens ränta...

kan göra lånet sketadyrt!
« Senast ändrad: 29 december 2009, 11:31:11 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #12 skrivet: 29 december 2009, 11:25:12 »
Oc morgondagens ränta...

kan göra lånet sketadyrt!

Och elen vräkardyyyrttt..Tssss

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #13 skrivet: 29 december 2009, 20:45:40 »
Min pump värmer utan vidare pannan till 55º vid -2º ute.
Pumpen ger cirka 5-6kW vid -2º ute, hur varmt vattnet blir i pannan, beror på hur mycket värme huset tar vid samma utetemperatur.
Kräver huset högre effekt än vad pumpen ger, kan den inte öka temperaturen i pannan.

Får du bara upp tempen till 37º, har du en för klen pump i förhållande till huset, såvida det inte är något fel på pumpen Tar du ut mer värme än vad pumpen ger, värms ju inte vattnet i pannan upp alls.

//Ronnie

Min ecoel tuffade pÃ¥ till 51 grader i morse när ute temp. var 11 minus och ingen elspets pÃ¥ hela natten. Glömde slÃ¥ pÃ¥ pannan i gÃ¥r kväll för dÃ¥ var det nollgradigt. Var varmt och skönt i huset ändÃ¥ och blev lite imponerad. Visserligen sÃ¥ eldar jag en rejäl brasa varje kväll och har natt sänkning - 2 grader *roflmao*   

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepump kapacitet
« Svar #14 skrivet: 29 december 2009, 21:24:45 »
Jo, men i Nokias hus hade den kanske inte tuffat på lika lätt. Vilken temperatur värmepumpen orkar hålla, beror ju på vilket hus den ska värma.

Det är ju som att fråga hur fort en 50-hästars utombordare går. Det beror ju på vilken båt man hänger den på.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!