Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jtk
« skrivet: 09 mars 2021, 12:40:26 »

Då skulle du ju behöva en trepolig pressostat, eller fyra för att ge signal till styrsystemet också.
Det kan ju bli fel även på pressostaten...
Det bästa är nog att ställa motorskyddet så lågt som möjligt utan att det löser utan anledning.

Eller en extra kontaktor..
Det kan bli fel på allt, så det bästa kanske är att ställa motorskyddet så lågt som möjligt.
Det går ju inte att skydda sig mot allt.
Det kanske vore värt att prova motorskyddet med jämna mellanrum, för att bekräfta att det löser inom specad tid.

/Thomas
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 09 mars 2021, 12:24:40 »

Då skulle du ju behöva en trepolig pressostat, eller fyra för att ge signal till styrsystemet också.
Det kan ju bli fel även på pressostaten...
Det bästa är nog att ställa motorskyddet så lågt som möjligt utan att det löser utan anledning.
Skrivet av: jtk
« skrivet: 09 mars 2021, 12:20:01 »

Ett överströmsskydd bör bryta efter ca 1/2 minut s bortfall av en fas. Dom flesta motorskydd bryter, rent mekaniskt, väl även motorströmmen och inte enbart manöverströmmen.

Ja motorskyddet löser om man tappar en fas, men det är ett annat felfall.
Motorskyddet bryter strömmen till kompressorn och manövern till kontaktorn.
Det enda som kan stoppa kompressorn om kontaktorn hänger sig är motorskyddet och då bör det inte stå högre än nödvändigt/högsta driftström.
Hade varit en extra säkerhet om pressostaten också bröt strömmen till kompressorn och inte bara manövern till kontakotorn.

Högst kompressorström borde man väl ha vid kallaste KB och varmaste VB?


/Thomas
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 mars 2021, 09:25:03 »

Ett överströmsskydd bör bryta efter ca 1/2 minut s bortfall av en fas. Dom flesta motorskydd bryter, rent mekaniskt, väl även motorströmmen och inte enbart manöverströmmen.
Skrivet av: jtk
« skrivet: 08 mars 2021, 11:15:03 »

Det är nog ändå väldigt ovanligt att kontaktorn går sönder på det sättet.
Du borde kunna ställa ner motorskyddet till den maximala strömmen som du mätt upp. Jag har för mig att motorskyddet bryter vid 25% överström.

Ja det är nog väldigt osannolikt.
Men då det är så enkelt att skydda sig mot och att ett kompressorhaveri står på spel, så ska jag nog överväga ändå, den dagen som tilläggsförsäkringen inte gäller mer.

Det behövs nog inte ens 25% överlast för att lösa, men då tar det lång tid. Vud 25% tar det kring 8 minuter


/Thomas
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 08 mars 2021, 10:46:11 »

Det är nog ändå väldigt ovanligt att kontaktorn går sönder på det sättet.
Du borde kunna ställa ner motorskyddet till den maximala strömmen som du mätt upp. Jag har för mig att motorskyddet bryter vid 25% överström.
Skrivet av: jtk
« skrivet: 08 mars 2021, 09:08:48 »

Ett litet förtydligande.
Högtryckspressostaten ligger hårdvarukopplad i startkontaktorns manöverkrets och gör alltså ingen nytta om kontaktorns kontakter svetsas eller om kontaktorn hänger sig i till-läge.
Mycket hänger alltså på denna kontaktor och samtidigt är det denna som vid varje stopp bryter driftströmmen till kompressorn, med det slitage det innebär.

Visst, fler komponenter ger fler potentiella felställen.
Men en till kontaktor som ligger dragen så länge pressostaten inte är utlöst, utsätts ju inte för något speciellt slitage.

Sannolikheten för att kontaktorn hänger sig eller att alla tre kontakter svetsas är nog inte så stor och man kan inte skydda sig mot allt.
Men man ska som sagt inte tro att högtryckspressostaten kan rädda en, om det händer.


/Thomas
Skrivet av: jtk
« skrivet: 02 mars 2021, 12:21:33 »

Att koppla flera kontaktorer i serie ger inget annat än ett möjligt felställe till och varför inte lita på att man från fabrik vet vad motorskyddet ska ställas på.
Skulle kontaktorn hänga sig innebär det inget annat än att kompressorn går hela tiden och du får varmt inne, som du skrev. Att kompressorn går hela tiden innebär inget problem, skulle det bli för varmt vatten bryter högtryckspressostaten.
För nått år sedan när det var riktigt kallt under en längre period gick min VP utan avbrott i ca en månad och det helt utan problem.

Om ordinarie kontaktors kontakter svetsas eller att kontaktorn hänger sig mekaniskt, spelar det ingen roll om pressostaten löser. Därför undrade jag vad som kommer hända. Antar att kompressorn fortsätter till något ger sig, men vad?
Om det är kallt ute är det antagligen inget problem, då det finns effektbehov.
En extra kontaktor som ligger dragen så länge inte pressostaten är utlöst skulle förhindra detta.
Och den kontaktorn skulle aldrig bryta driftströmmen, så att dess kontakter svetsas är osannolikt.

Jag har frågat om motorns märkström, men bara fått svaret 6,5 A vid 0/65 grader.
Anser att motorskyddet ska ställas på motorns märkström.
Vid ett fel är det ingen nackdel att det står lägre och kommer jag aldrig över 6,5 A ser jag ingen anledning att ställa på 7,5 A.


/Thomas
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 mars 2021, 10:45:45 »

Att koppla flera kontaktorer i serie ger inget annat än ett möjligt felställe till och varför inte lita på att man från fabrik vet vad motorskyddet ska ställas på.
Skulle kontaktorn hänga sig innebär det inget annat än att kompressorn går hela tiden och du får varmt inne, som du skrev. Att kompressorn går hela tiden innebär inget problem, skulle det bli för varmt vatten bryter högtryckspressostaten.
För nått år sedan när det var riktigt kallt under en längre period gick min VP utan avbrott i ca en månad och det helt utan problem.
Skrivet av: jtk
« skrivet: 02 mars 2021, 08:03:38 »

Den enda siffra jag har fått fram är 6,5 A vid 0/65 grader och att skyddet ska stå på 7,5 A.
Det skulle nog fungera utan problem vid 6,5 A också, det tar ju en bra stund för ett motorskydd att lösa ut om man skulle hamna lite över inställt värde.
Och jag har varmare KB och kallare VB än 0/65, så jag överväger att sänka till 6,5 A.

Varken IVT eller Arctic har några synpunkter på att jag byter kontaktor till en kraftigare kontaktor, så det blir byte till en ABB AF16.
Men jag kan tänka mig att försäkringsbolaget kan ha åsikter om man implementerar egna skyddsfunktioner, såden biten får vänta tills jag inte har tilläggsförsäkring längre.


/Thomas
Skrivet av: jtk
« skrivet: 25 februari 2021, 23:03:56 »

Mätte upp kontaktresistansen som var mellan 3 och 5 mOhm. Antar att det är OK men byter kontaktor i förebyggande syfte.

Har inte fått någon siffra på motorns märkström, men motorskyddet ska vara ställt på 7,5 A från fabrik.

Angående obalansström så ska det vara OK så länge ingen av fasströmnarna överstiger medelvärdet av fasströmnarna, med mer än 15%.

Kom att tänka på en annan sak angående startkontaktorn.
Har i andra sammanhang varit med om att kontaktorer hängt sig mekaniskt i till-läge.
Vad skulle resultatet bli om detta händer på en värmepump (förutom att det blir onormalt varmt inne)?
Man skulle kunna minimera risken om man kopplade ytterligare en kontaktor i serie med ordinarie startkontaktor.
Manövern till den skulle kunna kopplas så att den alltid är sluten, förutom när högtryckspressostaten är utlöst.


/Thomas
Skrivet av: jtk
« skrivet: 25 februari 2021, 06:43:35 »

Tror inte du ska bry dig så mycket om något med  obalans eller annat för kompressorn, har aldrig hört talas om det. Normalt kan det skilja upp till 1 ampere mellan faserna när man mäter en motor av lite större sort  under drift. Det som kan göra en större avvikelse är om det finns brända kontakter på något relä/kontaktor  och det är inte bra, Startar och stoppar kompressorn ofta så är det kanske läge att byta något sådan efter några år. Det är vid brytning ( stopp ) som ev. brännsår blir på kontaktytorna. Men vet att det går många  i flera år utan att det händer något. Vid lite brända kontakter så brukar det bli som en aning till sotbildning som syns på ett relä/kontaktor och det måste synas av på nära håll och runt hela den del som har ledningarna anslutna. Är dito svart så kan man dra med ett finger för att se om det finns sot.

Jo jag vet att det kan skilja lite.
Men en större motor har ju högre märkström också och det är den procentuella minusföljdströmen som är av betydelse.
Ska mäta spänningsfall över kontakterna och byta kontaktorn vid behov.


/Thomas
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 24 februari 2021, 22:40:27 »

Tror inte du ska bry dig så mycket om något med  obalans eller annat för kompressorn, har aldrig hört talas om det. Normalt kan det skilja upp till 1 ampere mellan faserna när man mäter en motor av lite större sort  under drift. Det som kan göra en större avvikelse är om det finns brända kontakter på något relä/kontaktor  och det är inte bra, Startar och stoppar kompressorn ofta så är det kanske läge att byta något sådan efter några år. Det är vid brytning ( stopp ) som ev. brännsår blir på kontaktytorna. Men vet att det går många  i flera år utan att det händer något. Vid lite brända kontakter så brukar det bli som en aning till sotbildning som syns på ett relä/kontaktor och det måste synas av på nära håll och runt hela den del som har ledningarna anslutna. Är dito svart så kan man dra med ett finger för att se om det finns sot.
Skrivet av: jtk
« skrivet: 24 februari 2021, 22:20:49 »

En vanlig jobbande elektriker har instrument ( tångampermätare ) att mäta med, du kanske har en i grannskapet eller kompis, det med att den skulle lösa vid lång drift gör den inte, är det en s.k inverter så kan strömmen öka vid full fart på kompressorn, vad står det i manualen om säkring , kanske det sägs totalt inkl. El-patron.

Har mätt med strömtång.
Vad menar du med lång drift?
Det jag menar med risk för utlösning när det är kallt är att kompressorn drar mer ström vid högre framledningstemperatur.
Har frågat IVT om märkströmnen, för jag hittar ingen märkskylt.
Enda jag hittar i manualen är effekten på kompressorn vid ett visst driftfall, men det är motorns märkström som är av intresse.
Har även frågat om obalansströmnarna, hur mycket som är acceptabelt.
Obalansströmnar ger ju upphov till minusföljdström som värmer rotorn.


/Thomas
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 24 februari 2021, 21:55:40 »

En vanlig jobbande elektriker har instrument ( tångampermätare ) att mäta med, du kanske har en i grannskapet eller kompis, det med att den skulle lösa vid lång drift gör den inte, är det en s.k inverter så kan strömmen öka vid full fart på kompressorn, vad står det i manualen om säkring , kanske det sägs totalt inkl. El-patron.
Skrivet av: jtk
« skrivet: 24 februari 2021, 20:45:14 »

Det står på kompressorn en märkström och det är den största den får dra, vid max belastning de flesta motorer/kompressorer drar inte max. Då får man mäta med en tångamperemätare vad den drar och ställa motorskyddet på ca 1 amp högre, vid bortfall av en fas så stiger strömmen markant över inställt värde. Står MSK för högt och inte löser inom ca 20 sek så kan lindningen brännas.

Såg ingen märkning, men den är väl vänd mot baksidan, eller sitter under isoleringen...
Man vill ju inte ställa för snålt heller, så den löser ut när det är som kallast.
Kanske borde fråga installatörer vad de ställer på.


/Thomas
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 24 februari 2021, 20:27:02 »

Det står på kompressorn en märkström och det är den största den får dra, vid max belastning de flesta motorer/kompressorer drar inte max. Då får man mäta med en tångamperemätare vad den drar och ställa motorskyddet på ca 1 amp högre, vid bortfall av en fas så stiger strömmen markant över inställt värde. Står MSK för högt och inte löser inom ca 20 sek så kan lindningen brännas.
Skrivet av: jtk
« skrivet: 24 februari 2021, 16:44:21 »

Hej,

Någon som vet märkströmnen för denna?
Mitt motorskydd är ställt på 8 A och har varit det sedan installationen
Tycker det låter högt.
Det ger ju ca. 5,5 kVA. Om man antar effektfaktor 0,9 blir det 5 kW.

Jag mätte 4,3 / 4,6 / 4,8 A till komoressorn när elmätaren visade 2,85 kW (då är i och för sig curkulationspumpar med i effektmätningen).
Tycker att det är lite stor obalans mellan faserna.
Ingen direkt skillnad i fasspänningar.
Någon annan som mätt strömnarna på sin kompressor?

Ni andra som har denna pump, vad står era motorskydd på?


/Thomas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!