Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ngsam poolvärmning med CTC GSI 12  (läst 1184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Långsam poolvärmning med CTC GSI 12
« skrivet: 16 april 2021, 10:26:58 »
I höstas fick jag en CTC GSI 12 installerad med poolstyrning. Installatören har satt in en Pahlen värmeväxlare på 75 Kw som ska värma min pool på ca 40 m3. Det är tak på poolen och ganska långa isolerade slangar. Pumpen går med full fart. Igår satte jag på poolvärmen. Det går dock extremt långsamt. Kanske 1-2 grader per dygn, och då får man räkna med att solen också gör en hel del genom taket.

Just nu 13,5 grader och då har den gått i ett dygn. Hade ca 12 igår.

Vad är normalt? Tar det en dryg vecka att värma poolen med bergvärme?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Långsam poolvärmning med CTC GSI 12
« Svar #1 skrivet: 16 april 2021, 10:34:30 »
Det går att räkna på detta.
Din värmepump ger max 12 kW men prioriterar kanske inte poolen först utan värmer även huset?
Kolla dock att kompressorn går nonstop?

För att värma 40 m3 pool utan förluster 1 grad med 12 kW så tar det:
4,2 x 40000 x 1 /12 = 14000 sek eller ca 4 timmar.
Så om du kan prioritera 12 h/dygn (=50% av drifttiden) för poolen så blir det 3 grader/dygn.

Men du måste även kolla att tempdiffen över kondensorn på din värmepump är optimal, cirkpumpen till poolvattnet kan gå max, men cirkpumpen på värmevattnet ska anpassas för optimal drift.
Jag tror CTC har automatisk reglering av värmebärarflödet, se till att detta är aktivt även vid poolvärmning?
« Senast ändrad: 16 april 2021, 10:36:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bizzaro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Långsam poolvärmning med CTC GSI 12
« Svar #2 skrivet: 16 april 2021, 12:05:51 »
Tack för bra svar! Jag ska kolla upp tempdiffen. 3 grader om dygnet tycker jag låter helt ok. Just nu verkar den tuffa uppåt. Har stigit ytterligare 0,5 grader på några timmar, men då ligger solen på också.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Långsam poolvärmning med CTC GSI 12
« Svar #3 skrivet: 17 april 2021, 08:17:29 »
Jag skulle nästan tro att din värmepump inte går med full effekt hela tiden, med vår gamla värmepump på 7 kW så steg temperaturen som regel minst 4 grader/dygn i början, för att sedan successivt stiga lite långsammare ju varmare vattnet blev (mer förluster till omgivningen när vattentemperaturen stiger över luft-temperaturen).
Har du möjlighet att manuellt ställa uteffekten vid poolvärmning så skulle jag rekommendera att du anger 100% om du har brådis att få upp värmen.
Har inte kollat i manualen, men kan tänka mig att värmepumpen har någon form av önskad maxtemp på vbf som gör att den begränsar kompressorn, detta för att den skall ha bra COP när den värmer poolen.
Det är stor skillnad i COP om den värmer med 55 eller 40 graders temp på framledningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Långsam poolvärmning med CTC GSI 12
« Svar #4 skrivet: 18 april 2021, 00:30:08 »
Hittade inte så många inställningar på pool.
Men maxtid för poolvärmning vi samtidigt värmebehov kanske du ska ställa upp lite?
Sen finns några smart lågpris-grejer, ställ dessa på "Från" för säkerhets skull.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!