Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vid vilken temp stängs era pumpar av?  (läst 9476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vid vilken temp stängs era pumpar av.
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2005, 17:34:50 »
Jag skall testa om SMO är lika VVM i detta hänseende..

Citera
Jag har testat min SMO med din kurva 10 och +2 fick jag börvärde 55 grader. VP+ elpatron kör upp temp till 50,3 gr sen reglerar den ner genom att el stängs av och det går ner till 49,8.så går el till igen. osv.

Kommer ej över 50,3 när VP går. SMO blockerar el att höja högre. Jag tror att när VP ej går kan man höja tempen högre. Men jag har ej effekt nog att klara den testen. Så fall när det blir varmare kan jag ev stänga VP och klara av att höja Temp högre. Jag har max 6 Kw elpatron som kan höja tempen.

Jag kommer att fråga NIBE om de har blockerat höjning av temp till max 50gr i våra VP program..




Hej jag var i dag på VI I VILLA MÄSSA I MALMÖ. Jag ställde fråga om där är begränsning på kurvans maxtemp.

Jag fick kryptiskt svar att om retur tempär högre än 48 stoppar kompressorn. Då svarade jag att min inställning kan jag köra upp till 52 grader på returvattnet. Styrning från SMO (samma i VVM 200). Då sa han att kompressorn arbetar ej så bra på högre retur temp. (" det har med och göra med hur den är uppbyggd").

Andra saken att kora L/V värmepump till lägre temp sa de att det vill vi ej rekommedera. "VP går mycke hårdare vid lägre temp och avfrostning tar effekt så man vinner mycke lite.
Lägre än -10 bör man ej köra L/V VP"
.

Detta fick jag ut av nibe. Jag tror man måste fråga NIBE service i Markaryd och få klart besked.

Annars såg jag NIBE;IVT;TERMIA och många fler aktörer på mässan. Men kvalf. frågor undan höll jag att ställa.
Rinkaby rör var där så jag fick deras katalog. De har fraktfritt leverans fick jag veta.

MVH
Janne
« Senast ändrad: 05 mars 2005, 18:06:55 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken temp stängs era pumpar av?
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2005, 10:02:05 »
Citera
Kommer ej över 50,3 när VP går. SMO blockerar el att höja högre

Körde i helgen med -10 som stopp temp. Med min inställning (kurva 10/förskj. -1) hamnar jag pÃ¥ en framledningstemp  pÃ¥ 50 grader vid -10.

Det som hände var att pumpen arbetade till -10, stängdes sedan av och TS tog över.
När utetempen sedan sjönk fortsatte elpatronen att jobba vidare och skicka ut RV med temp som korresponderade gentemot min kurva, alltså precis som jag ville.

Citera
Jag tycker att det borde fungera som så, att pumpen kör ner till minus 10 (och där med en framledning på max 50 grader), när sedan pumpen stoppar, skall elpatronen kunna fortsätta följa kurvan och ge den framledningstemp som krävs.


Nu blev det inte så kallt att RV-bör nådde 55 grader, men testet gav ändå det resultatet att begränsningen till 50 graders framledning vid stopptemp -10 inte blockerar högre framledningstemp vid TS.

HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken temp stängs era pumpar av?
« Svar #17 skrivet: 15 mars 2005, 10:15:18 »
Ett litet tillägg till ovanstående.

Noterade i går att jag hade ett bör värde på framledningen på 46 grader, men pumpen
skickade ut 52 grader, märkligt....

Kan det vara så att det endast är börvärdet som begränsas till 50 grader vid vp-drift??


HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!