Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar olika tillverkares Luft/Vattensystem?  (läst 5660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spanarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Hur fungerar olika tillverkares Luft/Vattensystem?
« skrivet: 26 februari 2005, 09:38:57 »
Tänkte vi kunde börja att diskutera i denna tråd om de olika lösningarna luft/vatten system som finns på marknaden idag, det skiljer ju faktiskt en del emellan olika tillverkares lösningar som alla hamnar under begreppet luft/vatten.

Jag har själv ett Luft/Vatten system från Thermia bestående av en Diplomat8+Aer3.
Systemet har varit i drift sedan 28 september -04 och fram till idag har den förbrukat 5185 kWh (inkl tillsats) på värme och varmvatten. Om man tittar vidare på drifttimmar och antal avfrostningar så ser det ut enligt följande:
Drifttid VP: 1699 h (detta är totala tiden för både värme och vamvatten)
Varmvatten: 181 h
TS 3 kw: 18 h
TS 6 kw: 6 h
Avfrostningar: 209 st
Inomhustemp är ca 22,5°C på morgonen och 23,5°C på kvällen (kan nämna att 42" Plasma TV ger ganska bra tillskott i TV rummet).
Bor i Värmland och kör kurva 30 och rumbör 22.

Innan jag slog till på Thermias system så läste jag på en del hur de olika tillverkarnas system fungerar och jag bildade mig en uppfattning om vad jag tyckte var den bästa luft/vatten lösningen.
Vad menar jag med "den bästa luft/vatten lösningen"? Ja det vet jag nästan inte själv men det är väl en kombination av i första hand pris/årsverkningsgrad/trygghet.

Pris:
Just priset på min anläggning var långt ifrån det billigaste investeringsalternativet (95000:- installerat och klart) men jag gjorde bedömningen att den högre invsteringen kommer att betala tillbaka sig på sikt genom "den bästa" årsverkningsgraden.

Ã…rsverkningsgrad:
Hur får man bra årsverkningsgrad?
En bra värmepump (kompressor, växlare och styrning)
Så få avfrostningar som möjligt.
Thermias system har behovsstyrd avfrostning vilket borde resultera i så få avfrostningar som möjligt.
Så låg kostnad som möjligt per avfrostning.
Thermias system avfrostar med hjälp av brinevätska som är uppvärmd och lagrad i en tank. Detta känns rätt i jämförelse med andra system där man vid avfrostning växlar kylkretsen och använder hetgas för avfrostningen. Där vänder man ju faktiskt systemet så att man plockar ut energi från huset när man avfrostar.

Undvika värmeförluster i systemet.
Borde vara rätt att ha värmepumpen placerad inne i huset för då får man i alla fall nytta av de värmeförluster som alltid uppstår.
Är värmepumpen placerad utomhus så "eldar man för kråkorna". Finns ännu en negativ aspekt med att ha värmepumpen på utsidan och det är ju att värmen som går i rören från värmepumpen in till radiatorerna eller varmavattenberedaren avger ju också värme till kråkorna, om jag har förstått detta rätt så måste man givetvis även cirkulera då värmepumpen är stoppad pga för låg utomhustemperatur (-10°C för de flesta tillverkare), man klarar aldrig att isolera bort så man inte har några värmeförluster.

Trygghet
I mitt fall så ville jag vara säker på att ingenting fryser i sönder i värmepumpen om det skulle bli ett strömavbrott och det är svinkallt ute. I Thermias lösning så har man glykol som cirkulerar i systemet mellan värmepumpen inomhus och luftkollektorn utomhus så jag klarar av ett strömavbrott.


Det blev mycket snack om vad bra min anläggning är .
Man är väl väl lite färgad och tycker att det val av värmepump man själv har gjort givetvis är det bästa.

Det vore roligt att få lite svar från er som sitter med andra system och höra vad ni tycker om mitt resonemang och den förbrukning jag har haft.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar olika tillverkares Luft/Vattensystem?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2005, 11:27:47 »
Det är bra med färre avfrostningar och liten risk att systemet fryser, men rent ekonomiskt tror jag Thermia är mindre lyckat än t.ex. CTC, Nibe och IVT. Hur kan besparingar i avfrostningar på sikt betala en mellanskillnad på upp mot 20000 kronor?

Varför i slutändan inte Thermia var aktuellt för mig var för att de som enda tillverkare inte uppger COP i sina broschyrer på nätet. Mycket skumt, sedan får Adam (från Thermia) skriva vad han vill innan han kan visa upp några fakta.  ;)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar olika tillverkares Luft/Vattensystem?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2005, 19:04:19 »
Spanarn!!
Det skulle va kul att veta hur mycket du värmer upp och till vilken temp,samt var du bor.
När jag installerade min ecoair så fanns inte thermian.
Men den verkar ju vara ett vettigt alternativ till min maskin.
Min har dragit 5752kwh under samma period som din.
jag värmer 160m2 till 22 grader och 30m2 till 17grader...bor i Sthlm
Vvm310+f2120-16

Utloggad Spanarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar olika tillverkares Luft/Vattensystem?
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2005, 20:58:08 »
Jag bor i Värmland och har nog lite sämre "luftklimat" än dig i Stockholm ( Årsmedel 5°C och DUT -24).
Jag värmer huset + ett fristående garage med tvättstuga.
Huset är byggt 1974, 1-plan med platta direkt på mark, 2 glasfönster, uppvärmd yta ca 120m2, inomhustemp ca 23°C. 5 element + golvvärme i kök&badrum
Garaget ca 40m2 ganska dåligt isolerat,  inomhustemp ca 18-19°C, 2 st fläktkonvektorer.
VP Inställning: Kurva 30, rumbör 22°C

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!