Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har ni för KB temperaturer?  (läst 44085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #120 skrivet: 24 mars 2011, 06:33:00 »
Newmill, har du kollat givarna? Kontrollmät med IR/anliggningstermometer.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #121 skrivet: 24 mars 2011, 20:50:20 »
Har rensat bÃ¥da filtren, men oförändrat, kb in är alltsÃ¥ bra med +5 men behöver fÃ¥ upp kb ut om jag förstÃ¥tt rätt, men hur justerar man det  Sc:,h

Höj hastigheten på kb-cirkpumpen så att diffen mellan kbin och kbut blir ungefär 3 grader.

Har labborerat med cp på kalla sidan, men läge 3 och 2 ger samma resultat, läge 1 blev det ännu värre skillnad,
har kört på läge 3 sen en tid tillbaka
Så hur går man vidare för att ändra värdena, eller är det bara att gilla läget ?

Om du får samma diff på 2 som 3 är det bättre att köra på läge 2 då drar cp mindre ström men det bör inte vara samma diff låter konstigt Sc:,h Har du krånglig rördragning med mycket böjar på brine ledning som bromsar eller ?
FrÃ¥n utsida till pannan ca 15 m rör med 5st  90 graders böjar till pannan
Idag har jag +6 in-1 ut

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #122 skrivet: 24 mars 2011, 20:55:57 »
Newmill, har du kollat givarna? Kontrollmät med IR/anliggningstermometer.
Nu börjar det bli svårt, Dom sitter innanför frontplåten antar jag men sen att reda ut vilka jag ska kolla och hur Sc:,h
Vad är IR/anliggningstermometer, kan man låna en sådan nånstans :-\

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #123 skrivet: 08 april 2011, 18:43:31 »
Smurfen:  VVS installatören var här och kollade läget lite, och dÃ¥ fick jag syn pÃ¥ hur man fick fram de roliga menyerna som jag typ blev tokig över att jag
aldrig fann när man bläddrade runt.

SÃ¥ han sänkte till 80% vilket gav  0,5-1 grad bättre deltaT... SÃ¥klart började jag lattja lite pÃ¥ egen hand, sänkte till 70% vilket dÃ¥ blev att den hamnade pÃ¥
-2.x ut och +5.x  in.    

FrÃ¥ga:  Sänkte dÃ¥ till 60% och gick in Ã¥ la mig och sov en stund och nu är huset bra kyligt, har pannan exploderat nu eller allmänt hur vet jag när jag sänkt förmycket?
- VVSaren sa att det helst inte skulle diffa mer än 5...?...

FrÃ¥ga2: jag plockade isär frigolitklupen i tro om att möta ett uppenbart filter, istället var det kranar och massa pluggar.  Ã„r filtret enormt litet, typ bakom största täckbrickan, och hur rengör jag den?


« Senast ändrad: 08 april 2011, 19:20:40 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #124 skrivet: 08 april 2011, 20:11:19 »
Smurfen:  VVS installatören var här och kollade läget lite, och dÃ¥ fick jag syn pÃ¥ hur man fick fram de roliga menyerna som jag typ blev tokig över att jag
aldrig fann när man bläddrade runt.

SÃ¥ han sänkte till 80% vilket gav  0,5-1 grad bättre deltaT... SÃ¥klart började jag lattja lite pÃ¥ egen hand, sänkte till 70% vilket dÃ¥ blev att den hamnade pÃ¥
-2.x ut och +5.x  in.    

FrÃ¥ga:  Sänkte dÃ¥ till 60% och gick in Ã¥ la mig och sov en stund och nu är huset bra kyligt, har pannan exploderat nu eller allmänt hur vet jag när jag sänkt förmycket?
- VVSaren sa att det helst inte skulle diffa mer än 5...?...

FrÃ¥ga2: jag plockade isär frigolitklupen i tro om att möta ett uppenbart filter, istället var det kranar och massa pluggar.  Ã„r filtret enormt litet, typ bakom största täckbrickan, och hur rengör jag den?




Jag skulle justera diffen till mellan 2.5-3 grader när vp gör värme.
Tror filtret sitter under största täckbrickan men stäng kranarna först sen kan du rengöra i vatten är ett metallgaller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #125 skrivet: 08 april 2011, 21:17:22 »

FrÃ¥ga2: jag plockade isär frigolitklupen i tro om att möta ett uppenbart filter, istället var det kranar och massa pluggar.  Ã„r filtret enormt litet, typ bakom största täckbrickan, och hur rengör jag den?

Ser förmodligen ut sÃ¥här.  http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=438
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #126 skrivet: 08 april 2011, 21:50:43 »

FrÃ¥ga2: jag plockade isär frigolitklupen i tro om att möta ett uppenbart filter, istället var det kranar och massa pluggar.  Ã„r filtret enormt litet, typ bakom största täckbrickan, och hur rengör jag den?

Ser förmodligen ut sÃ¥här.  http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=438

Tror mer på ett http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/KB-25/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #127 skrivet: 08 april 2011, 22:02:46 »
Aaa, det är det nog.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #128 skrivet: 08 april 2011, 22:48:35 »
på vilket sätt är det dåligt att jag nu har
+5,6 in
- 3,2 ut

när jag kör 60% hastighet?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #129 skrivet: 09 april 2011, 00:17:32 »
om huset är varmt till en låg månatlig kostnad är det väl bra?

hög kb diff är väl inget problem om anläggningen för övrigt fungerar bra.

Om du nu önskar ha DT 3 på kalla sidan så är det väl bara o sänka cp tills du uppnår detta?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #130 skrivet: 09 april 2011, 09:47:04 »
om huset är varmt till en låg månatlig kostnad är det väl bra?

hög kb diff är väl inget problem om anläggningen för övrigt fungerar bra.

Om du nu önskar ha DT 3 på kalla sidan så är det väl bara o sänka cp tills du uppnår detta?


Kan kanske vara lika varmt till mindre kostnad.
Tror inte en diff på 8 grader är optimalt.
Skulle öka cp i så fall om man vill sänka diffen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #131 skrivet: 09 april 2011, 10:02:24 »
Det som gör att det är dÃ¥ligt är att du ligger pÃ¥ gränsen till att fÃ¥ ett lÃ¥gtryckslarm.  Vet inte när din VP ska lösa men om vi chansar pÃ¥ 0,8bar sÃ¥ kanske du ligger pÃ¥ 0,9-1,0 bar nu och balanserar pÃ¥ gränsen. Dessutom sÃ¥ hamnar din förÃ¥ngning lägre med en sÃ¥dan diff.  Höj till 100%  sÃ¥ höjer du förÃ¥ngningen ocksÃ¥ och du slipper ett lÃ¥gtryckslarm med medföljande isproblem. 

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #132 skrivet: 09 april 2011, 10:14:55 »
Det som gör att det är dÃ¥ligt är att du ligger pÃ¥ gränsen till att fÃ¥ ett lÃ¥gtryckslarm.  Vet inte när din VP ska lösa men om vi chansar pÃ¥ 0,8bar sÃ¥ kanske du ligger pÃ¥ 0,9-1,0 bar nu och balanserar pÃ¥ gränsen. Dessutom sÃ¥ hamnar din förÃ¥ngning lägre med en sÃ¥dan diff.  Höj till 100%  sÃ¥ höjer du förÃ¥ngningen ocksÃ¥ och du slipper ett lÃ¥gtryckslarm med medföljande isproblem. 

LÃ¥gtryck var?
Isproblem, var?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #133 skrivet: 09 april 2011, 10:33:45 »
om huset är varmt till en låg månatlig kostnad är det väl bra?

hög kb diff är väl inget problem om anläggningen för övrigt fungerar bra.

Om du nu önskar ha DT 3 på kalla sidan så är det väl bara o sänka cp tills du uppnår detta?


Kan kanske vara lika varmt till mindre kostnad.
Tror inte en diff på 8 grader är optimalt.
Skulle öka cp i så fall om man vill sänka diffen.

Ok, ökade upp den till 80% igen.

Ska ta och uppdatera firmwaren och ta en kik på filtret. Metallfilter som man tvättar i vatten alltså. hupp hupp.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad har ni för KB temperaturer?
« Svar #134 skrivet: 09 april 2011, 10:34:37 »
PÃ¥ sugsidan
I förångaren *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!