Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Risker med att slÃ¥ av och pÃ¥ värmepumpen med pumpens brytare  (läst 800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Är det några risker förknippade med att en gång om dagen slå av och på värmepumpen (C7 från 2002) med pumpens inbyggda brytare (knappen på kontrollpanelen).

Jag har skaffat 63 solpaneler på mitt hus och tänkte testa att manuellt slå av pumpen runt 18-19 på kvällen när solcellernas produktion börjar gå ner mot 0 watt och sedan slå på den igen vid 8-9-10-tiden på förmiddagen när dom har börjat producera (mycket) el igen. På så sätt slipper jag (sommartid) producera varmvatten under tider då jag måste köpa elen.

Jag har redan kollat att det varmvatten som finns i pumpen 18-19 på kvällen räcker till att handdiska en gång och att duscha för två personer. Att varmvattnet bara är ljummet på morgonen kan vi stå ut med.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Inga problem att stänga av en bergvärmepump med termostatisk expansionsventil när man vill. Oavsett om den går eller inte vid tillfället.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Tack för ditt svar!
Ser att du har både värmepump och solceller (eller är "solfångare" något annat!?) och egen styrning.

Jag har i veckan fått igång mina solceller och står i startgroparna att lära mig hur man kan styra dessa på ett optimalt sätt. I planerna ingår så småningom också att köpa en elbil med V2G-funktion (alt fasta batterier) som också skall styras.

Har du några förslag på hemsidor som avhandlar sådant och som jag, som novis på området, kan lära mig av. Gärna också tips på mjukvaror som fungerar bra till solceller, (gammal) värmepump och batterier.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Solfångare är vattenburna paneler med propylenglykolblandning. Så bara värme som kommer från taket.

Styrmässigt känns det som att du ska lägga tid på jämföra olika växelriktarlösningar så du får rätt funktion med batteriet.

Sen behöver inte prylarna samarbeta nödvändigtvis något extremt. Snart kommer vintern, då funkar det inte att stänga av hela perioden solen inte lyser.

Då blir det mer aktuellt med timprisstyrning om du har sån debitering. Då kan det vara en god idé att komplettera med Ngenic som omväg för utegivarsignalen. Då blir värmepumpen helt smart gällande timprisstyrning av innetemperatur.

Investera inte för mycket i en äldre värmepump, besparingen för varmvatten är minimal. 500 kWh per person och år i värmepumpad energi.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På moderna värmepumpar finns ju kontaktingångar för att stoppa kompressor och/eller elptron via kontaktfunktioner, det bör vara ett bättre sätt, men jag vet för lite om din gamla C7 för att veta om det finns något liknande, troligen är det som berggren skriver, att det är riskfritt.
Kanske inte lika bra på en modern värmepump.
Sen kan du ju ändå försöka matcha det med att den INTE kör kompressorn just när du stänger av?

Håller även med om den mikroskopiska nyttan med att lägga tid på det.
Normalt kanske man förbrukar 5000 kWh på varmvatten, 1000 kWh el, och sommaren är bara halva året, så max 500 kWh kan du spara på ett år.
Bor man i elområde 3 eller 4 kanske det ändå är värt besväret.

Till PerLu kan jag skriva att jag är i samma sits som dig, och jag hoppas kunna dela med mig av de styrningar och lösningar som jag hittar/utvecklar via vårt loggerkoncept.
Köper redan nu 15 kWh batteribank.
Har ännu inte fått invertern eller installerat någon app, så jag är än så länge total novis, det lär väl ta ett par månader innan jag fått alla prylar och haft tid att bygga upp systemet och anpassa loggern efter de funktioner som jag ser som möjliga för att få en smart styrning av produktion, laddning, import, export, värmning av hus, varmvatten, pool och SPA-bad.
Det kommer nog att bli ett rejält projekt.
Förhoppningsvis får jag invertern innan jag åker till spanien i slutet av Augusti, så jag under tiden fram till Jul att få allt att lira som jag vill.
Jag har dock en liten känsla av att inverter och batteristyrning är underutvecklat, och att det kommer att bli svårt att styra det exakt som jag vill.

Att hÃ¥lla pÃ¥ och trixa med värmen upp och ned som Ngenic gör kommer jag inte göra om inte elpriset gÃ¥r över 3 kr, tycker det är för viktigt med jämn värme i huset, däremot tror jag pÃ¥ att blockera kompressorn helt under de allra dyraste timmarna bÃ¥de för värme och varmvatten, tar rätt lÃ¥ng tid innan rumstempen faller - och med tiden lär man sig ju hur länge man kan göra det utan att rumstemperaturen pÃ¥verkas för mycket, eller sÃ¥ kan man lägga in en "min acceptabel" rumstemp där man inte längre tillÃ¥ter blockeringen av kompressorn... 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Jag tänker inte lägga ner några pengar på min gamla värmepump. Den är 21 år gammal och har gått bra och går fortfarande bra. Sedan över 10 år tillbaks loggar jag temperaturer med Rickards temperaturlogger så jag får oftast en tidig indikation på att något är på väg att hända. Så tex kunde jag snabbt fixa till växelventilen när den började kärva och rengöra flexslangarna när dom blev igensatta. Den enda kostnad jag lagt ner på pumpen hittills är nya kretskort när blixten slog ut dem. Det var i och för sig dyrt men det var ju inte pumpens fel. Nästa gång något "dyrt" händer med pumpen är det nog utbyte till en ny värmepump som gäller.

En enkel styrning av min gamla pump så att den inte går när jag inte vill är väl att koppla in sig på kompressorns kontaktor och bryta styrspänningen. Jag gissar att jag får en felkod då men förhoppningsvis händer inget annat.

Skall med intresse följa ditt projekt Rickard! Jag har mycket att lära inom detta område!
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Kan inte heller IVT bra. I vissa on/off-pumpar så är felkodssystemet så underutvecklat att det inte förstår att kompressorn står still. Har du GT6 i din meny som sensorvärde så borde den sätta felkod, dvs det funkar inte att klippa kompressorns manöver i så fall.
En kontaktor till hela pumpens matning eller klippa styrmatningen till REGO-boxen funkar. Sen är REGO-boxarna generellt ömtåliga, spänningscykler kan vara riskfyllt.

En annan snällare variant är en sensorväxlare, den ett motstånd läggs till så den tror varmvattentemperaturen är välfylld när du vill att den ska stå stilla. Tänk på inte höja för mycket ifall det finns legionellaprogram som uppfylls när det inte ska.

Förtydligande om tidigare tips, mest för andra läsare; alla inverterpumpar får inte brytas när som helst. De måste varav ner själva, så får de en signal i sina tariffuttag eller annan extern blockering så är det så man får göra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad kan hända om spänningen bryts tvärt på en inverter då. Tänker på ett EL-avbrott från utsidan, klarar dom inte det så är det skit med inverters. Om spänningen kommer som dippar, går och kommer så är VP i dag mycket känsliga i datorn som styr för det. Skit det med. För mycket elektronik i en del maskiner som tar stryk.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
När motorn roterar vidare så genererar den energin tillbaka till invertern. Spolar (elmotor) överlag kan ge roliga överspänningar vid frånkoppling och även vid rätt timing. De bör tåla vissa elnätsstörningar, men det är verkligen inte optimalt. Invertern verkar lite oroväckande i sin kvalité som det är. Pajar man en inverter för mycket kunde man lika gärna köpt en on/off och gått plus på det hela.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
... slå av pumpen runt 18-19 på kvällen när solcellernas produktion börjar gå ner mot 0 watt och sedan slå på den igen vid 8-9-10-tiden på förmiddagen när dom har börjat producera (mycket) el igen. På så sätt slipper jag (sommartid) producera varmvatten under tider då jag måste köpa elen.

Jag har redan kollat att det varmvatten som finns i pumpen 18-19 på kvällen räcker till att handdiska en gång och att duscha för två personer. Att varmvattnet bara är ljummet på morgonen kan vi stå ut med.

Har du en C7 med display tidstyr du varmvattnet under meny 4.
Har du en C7 utan display kan du överväga att tidstyra motståndet på varmvatten givaren med ett smartrelä + ett motstånd som ändrar resistansen på givaren.
Båda sätten finns nog beskrivet här under IVT.
« Senast ändrad: 05 augusti 2023, 09:31:19 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Börje__:

Jag har också sett att man kan styra varmvattenproduktionen under meny 4 men för mig fungerar det inte i alla fall vad jag kan se!

I menyn kan jag styra veckodagen (må-sö) och klockslaget (00:00:00-00:00:00). Jag vill att varmvattenproduktionen skall stängas av när solcellerna inte producerar tillräckligt med el för att försörja värmepumpen och det finns tillräckligt med varmvatten i pumpen för vårt behov när pumpen är avstängd. Hittills har jag testat att stänga av pumpen kl 18 och satt på den dagen efter kl 10.

Vad jag kan se kan jag bara ställa in ett tidsintervall under en dag (inte till nästa dag) och det gÃ¥r bara att ställa in ett intervall under en dag. SÃ¥ att stoppa varvvattenproduktionen mÃ¥ 18-00, ti 00-10, ti 18-00, osv gÃ¥r inte 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ok, synd.
Jag har 2st Greenline pumpar från runt 2003-2007 som jag blockerar varmvattnet under hela natten, båda på samma sätt,
se 3 exempel bilder för Måndag, Tisdag, Onsdag, sen osv
« Senast ändrad: 14 augusti 2023, 12:44:27 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Intressant Börje__ då borde det fungera även på min pump! Skall genast testa det!

230815: Tack Börje__ det fungerade även på min värmepump!
« Senast ändrad: 15 augusti 2023, 22:08:43 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 689
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!