Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostning funkar ej  (läst 31192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #45 skrivet: 08 december 2014, 19:38:31 »
Håller med, det är faktiskt helt obegripligt att det inte finns en "installatörsinloggning" där man kan ändra hur den uppträder vid avfrostning.
Det gäller alla fabrikat.

Det borde finnas.

T.ex. i ett hus som man underhållsvärmer, där kunde fläkten i innerdelen fortsätta gå under avfrostning så att man fick bra med tillgänglig värmeeffekt att avfrosta med.
Man kunde även tänka sig att lägga in en max drifttid utan avfrostningar inom angivna temperaturintervall (ute) då det ibland kan bli ohemult långa driftsperioder om det bara är några grader kallt ute, och man kör i underhållsläge.
Jag tror att många olika värmepumpar har problem med påfrysning just vid denna typ av drift, någon enstaka minusgrad ute, och lågt energibehov i huset gör att afrostningen mer eller mindre aldrig triggas.
Det kan bara sluta på ett sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #46 skrivet: 08 december 2014, 20:21:51 »
Du har kanske fel pÃ¥ nÃ¥n tempsensor ändÃ¥  ^-^
Jag fick samma problem i år som du har haft från början och det är troligtvis en tempsensor på min värmeväxlare ute som ger fel indikationer till pumpen, min visade 25+ när det var 2+ ute
NR1.Tycker du ska mäta alla och jämföra med de tabellkurvor som finns för pumpen så ser du ju om de stämmer eller ej
Det är fullt genomförbart och kan ge svar

Sen 1 m rör, samt innedel under fönster med kallras, och låg innetemp så har du ju kända avfrostningsproblem där med
Om alla sensorer visar rätt får du titta på nåt av dessa istället
Det är vad jag tror iaf  tOOmten

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #47 skrivet: 08 december 2014, 20:32:20 »
Intressant TS Comfort AB.!!!
 Kan kort rörlängd förklara problemet?? Jag har ju exremt kort rörlängd eftersom uteenheten sitter pÃ¥ väggen utanför och nedanför inne-enheten. Har studerat Installations Manualen men kan inte hitta nÃ¥got om "för kort" rörlängd. Däremot Max. längd.
Hur kan den korta rörlängden orsaka problem med avfrostningen? Tycker det borde vara tvärtom, effektivare värmeöverföring med korta rör!!!??
Okej hsmapa, förstår att placeringen av innedelen under fönster också kan påverka. Men alla temp.sensorer både ute och inne tror jag att jag mätt upp, och de verkade stämma med kurvorna i manualen. Har också testat att seriekoppla 4kohm med AIR.TEMP SENSOR och på så sätt kan jag "manupulera" pumpen att höja innetemperaturen till högre värde än vad fjärrkontrollen visar.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #48 skrivet: 08 december 2014, 21:52:05 »
Hjälpte det att manipulera sensorn då, vad hände?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #49 skrivet: 08 december 2014, 22:13:55 »
I installationsmanualen står det 3m, står även i dagens nya manualer.
Max rörlängder utan extra fyllning är 7m och max är 15m med erforderlig fyllnadsmängd.
Exakt varför det blir sämre har jag inte kollat men dom lär inte uppge en minimumlängd för skojs skull.
Just HE har vi varit på med isproblem och i dom flesta fall har det varit väldigt korta rörlängder eller saknats köldmedia.
Dom flesta märken och modeller tror jag har 3m som kortast, nya Toshiba har dock 2m och mitsubishi electric är nog den enda där det inte står angivet någon längd men blev rekommenderad att inte ha kortare än 1m.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #50 skrivet: 08 december 2014, 22:17:39 »
Ja, med 4kohm i serie "lurade" jag den och den ökade på innetemperaturen med ca 5 grader.
från +16C till ca +21C (Kunde styra detta via internet)

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #51 skrivet: 08 december 2014, 22:40:25 »
...mitsubishi electric är nog den enda där det inte står angivet någon längd men blev rekommenderad att inte ha kortare än 1m.

Det är säkert för att de är mest flexibla även på den punkten. tOOmten

//Jästen (som fortfarande undrar varför Rickards tOOmte inte har skegg.)

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #52 skrivet: 08 december 2014, 23:17:57 »
Ja, med 4kohm i serie "lurade" jag den och den ökade på innetemperaturen med ca 5 grader.
från +16C till ca +21C (Kunde styra detta via internet)

Avfrostade den bättre/tätare då eller?

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #53 skrivet: 09 december 2014, 09:24:18 »
Som jag uppfattade det sÃ¥ var det ingen skillnad. Samma "dÃ¥liga" avfrostning. När motstÃ¥ndet kopplades in  via internet sÃ¥ befann jag mig ej här men redan innan hade det byggt pÃ¥ med is, (enl. grannarna)
Det enda som jag kan skönja ger nån förbättring av avfrostningen är när jag kör luftvärmepumpen på +22C
Idag är här minus 8C och ingen ens rimfrost på ute-enheten.
Men den har nästan alltid fungerat bra när jag befinner mej i huset, problemet är när jag lämnar huset och ställer ner temperaturen till +16C.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #54 skrivet: 09 december 2014, 10:04:04 »
Har också en idé om att ha Luftvärmepumpen inställd på +22 el.+23C men ha en Timer som kopplar in Luftvärmepumpen, låt oss säga, 3 timmar varje dygn!
Då får den ju jobba ordentligt under 3 timmar, men hinner den avfrosta då under 3-timmarsperioden!? Och vad händer om Timern kopplar ifrån medan den avfrostar!??
Vad tror ni om detta???

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #55 skrivet: 09 december 2014, 10:13:48 »
De flesta luftvärmepumpar har ju en inbyggd timerfunktion i fjärrkontrollen. Om man använder den borde värmepumpen rimligtvis göra klart en eventuell pågående avfrostning innan den stänger av.
Jag kör min garagevärmepump på det sättet nu, tror den är ställd så den går 4 timmar, och än så länge verkar det fungera bra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #56 skrivet: 09 december 2014, 16:30:12 »
Tack för tipset torbjorn_  HÃ¥ller just pÃ¥ att testa fjärrkontrollens timerfunktion. Ska lämna den med denna funktion pÃ¥ nu när jag lämnar huset pÃ¥ torsdag. Helst skulle man vilja kunna styra timerfunktionen via internet.
Tack TS Comfort AB för tipset om rörlängd mellan inne- och uteenhet. Du har alldeles säkert rätt! Har nu hört om fler som har kort avstånd mellan enheterna som också haft problem med avfrostning!! Men kan någon förklara för mej varför det blir problem med korta rör. Förstår att det behövs extra påfyllning av köldmedium vid långa rör och att trycket kan bli för lågt men "för korta" rör förstår jag inte.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #57 skrivet: 09 december 2014, 19:57:12 »
Tack TS Comfort AB för tipset om rörlängd mellan inne- och uteenhet. Du har alldeles säkert rätt! Har nu hört om fler som har kort avstånd mellan enheterna som också haft problem med avfrostning!! Men kan någon förklara för mej varför det blir problem med korta rör. Förstår att det behövs extra påfyllning av köldmedium vid långa rör och att trycket kan bli för lågt men "för korta" rör förstår jag inte.
Kan ikke forklare, men kan det være at det er for mye kjølemedium? Maskiner leveres med gass for å betjene 3-7 meter. Er strekket lengre så skal det fylles med 30? gram/meter. Kan hende det burde vært 60?g mindre når strekket er 2m kortere?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #58 skrivet: 09 december 2014, 22:44:07 »
Tack TUCSONOR det låter logiskt. Hade själv liknande idéer men vågade inte riktigt tro på det. Ska kanske låta testa trycket nästa gång jag kommer hit till huset.!?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #59 skrivet: 09 december 2014, 23:13:41 »
Tack TUCSONOR det låter logiskt. Hade själv liknande idéer men vågade inte riktigt tro på det. Ska kanske låta testa trycket nästa gång jag kommer hit till huset.!?
Om en maskin er forfylt for strekk mellom 3 til 7 meter, må en kunne anta at mengde gass er for den "perfekte" lengde av 5 meter. Dvs når det er 1 meter så er det 4 meter fra den "Perfekte" lengde.
Det er 120 gram gass for mye fra det midlere optimale strekket?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!