Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: radiatorpump  (läst 22625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #45 skrivet: 27 oktober 2009, 23:19:36 »
Är inte smutsfilter monterat i kretsen är det inte seriöst.!

finns det ingen strypventil i kretsen är det inte seriöst, !

den är lika viktig som mätutagen för kondensering / Förångning.

ingen seriös firma kopplar med vinklar då man vet vad det gör för tryckfallet i kretsen .
Bara för att det är 22cu i anslutning innebär inte det automatisk att det är dimensionen för rör mellan värme pump och panna .

det ska sitta avluftare på alla hög punkter.en seriös firma installerar även referens termometrar .m-m
c-c


Men du menar att CTC har fel i manualen när dom skriver att det ska vara 22mm rör mellan VP o panna?

Bara för att jag har klämringskopplingar så betyder det väl inte att jag har vinklar, jag har inte en enda vinkel mellan VP och Panna, körde prisol rör hela vägen, klämringskopplingarna (raka) sitter imellan rör och flexslangar.

Om man kollar pÃ¥ den varianten som har laddpump levererad frÃ¥n fabrik,  dÃ¥ sitter det ju 90 vinklar pÃ¥ bÃ¥de in o ut frÃ¥n själva panna och laddpump, dÃ¥ är inte det seriöst dÃ¥ eller?

Avluftare har jag på högsta punkten imellan vp o panna, ingen auto men jag brukar gå och kolla lite då o då ifall det kommer nån luft.

Vad menar du för referens termometer?

Så nu ere kvar strypventil o smutsfilter om det ska vara seriöst??

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: radiatorpump
« Svar #46 skrivet: 28 oktober 2009, 09:22:57 »
Har för mig...

att du har en Ecoair 109. Det är en rätt kraftig maskin. Tror att CTC rekommenderar att man skall ha minst 22mm rör och en kraftigare CP än vad du har. Sannolikt kommer dina problem med HP larm härifrån.

Kanske skulle du byta CP till minst den rekommenderade storleken, Och montera tex en Spirovent Air & Dirt. Det är ett kombinerat smutsfilter och automatisk avluftare. Avluftaren tar bort "microbubblor" som uppstår tiden efter påfyllning av vatten i tomt system. Och smutsfiltret kan du lätt spola ur med en kran utan att lossa något.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #47 skrivet: 28 oktober 2009, 09:55:18 »
Jo, det är ecoair 109, jag beställde den laddpump som det "ska" vara men fick fel, inte tittade jag på typbeteckningen när jag satte dit den, dom ser ju likadana ut.
Sen när jag började få dessa larm då och då, då började jag med att höja hastigheten, sen när jag fick larm även på 3an så kollade jag vad det var för pump, typ flera månader senare än installationen, sen blev jag pappa igen och sen blev det sommar, då inträffar det aldrig, sen för några veckor sedan när det vart minus nån natt, då fick jag larmet igen.
Så då tänkte jag att jag kanske skulle gå till botten med det typ 2 år senare..

Dessa smutsfilter, menar du att man inte behöver koppla loss nåt, asså inget driftstopp för att rengöra det, verkar märkligt?
Den kombinerade varianten, gissar att det bästa är att sätta det på returen från VPn, högsta punkten då?

Coca cola, jag tar inte illa upp men om det är så viktigt dessa saker som du säger, så tycker jag det borde stå i manualen.
Har bara hört att auto avluftare inte är så bra, men men.
Sen har jag 1800 modellen, vilket det finns plats under för att inte ha några vinklar...
Jag kör dragracing (inga topfuel..), men jag vet vikten av att inte ha vinklar i soppa systemet tex, får inte motorn tillräckligt soppa-flöde kan det bli dyra ras, 90 vinklar e aja baja.

En annan sak jag tänkte på, jag har inte isolerat rören mellan Vp o panna i pannrummet, givetvis utomhus och igenom väggen, men blir det förluster från rören för att värmen bara strålar ut i luften så att säga, så mycket att det tar för lång tid att komma upp i temp i pannan??

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: radiatorpump
« Svar #48 skrivet: 28 oktober 2009, 10:20:10 »
Du behöver inte...

lossa något för att spola Air&Dirt. Tar cirka 5 sek att vrida på en kran. (Låter som om jag vore försäljare).

Du behöver inte montera den på högsta punkten. Den har en luftklocka som samlar förbipasserande luft. Men har du haft systemet helt tomt, måste du grovavlufta först, annar kommer ju inte CP igång.

Det anses att man skall montera smutsfiltret på returen till VP för att skydda den. Det gjorde jag. Det finns viss risk att värmeväxlaren i VP så småningom slammar igen utan filter.

Förmodligen, kanske, behöver du viss värme för ventilationen i pannrummet. Därför brukar man inte isolera invändigt. Du har en så kraftig pump att värmeförlusten borde vara jämförelsevis liten.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #49 skrivet: 28 oktober 2009, 10:36:35 »
Aah, okej, verkar smidigt, om det nu redan har kommit skit i VPn, kan man spola igenom den bakvägen så att säga o få ut skiten?
Jag menade givetvis returen till VP.. mao inkommande till Vp eller hur man nu vill säga det.
Det var så jag tänkte, jag isolerar inte inne i pannrummet så slipper jag sätta upp ett en radiator..:-)

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #50 skrivet: 30 oktober 2009, 09:14:47 »
Fick ett ryck igårkväll, nu har jag bytt laddpumpen till en rökarpump, satt dit smutsfilter o autoavluftare, bytte en radiator oxå när jag ändå var i farten...
Så nu ska det väl lira då kanske...

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: radiatorpump
« Svar #51 skrivet: 30 oktober 2009, 09:19:54 »
Fick ett ryck igårkväll, nu har jag bytt laddpumpen till en rökarpump, satt dit smutsfilter o autoavluftare, bytte en radiator oxå när jag ändå var i farten...
Så nu ska det väl lira då kanske...

låte ba.. hoppas de fungerar nu..
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
SV: radiatorpump
« Svar #52 skrivet: 26 november 2009, 17:12:16 »
Jag har en grundfos UPS 15-20 och det funkar fast på läge 3 samt att det blinkar då och då för lågt flöde. Väntar på röris för att byta innan det blir kallare ute. Är Wilo RS 25/6 en bra pump eller ska man ta en grundfos 25-60, den är ju en tusing dyrare.

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
SV: radiatorpump
« Svar #53 skrivet: 26 november 2009, 17:52:15 »
Slog till direkt hittade en grundfos 25-60 pÃ¥ nätet för 1295:-  *roflmao*

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #54 skrivet: 30 november 2009, 16:42:49 »
Jag har en schysst LP nu, men har ändå fått ett hetgas larm...suck..

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: radiatorpump
« Svar #55 skrivet: 30 november 2009, 16:49:51 »
Hur hög blir hetgastempen...

när den är som högst efter en körning.? Och hur hög är samtidigt VP in/ut?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #56 skrivet: 01 december 2009, 08:26:01 »
Jag vet inte exakt vad den är när den larmar, men vid en 55körning ligger den väl på runt 110-115.
Så jag tror inte den larmar för att den når upp i 130..
Samt min pump kör tills det är 55 i pannan, den stoppar inte vid 48 in.
Läst att en del haft fel på hetgas givaren, kanske är det som är problemet..

Btw, larryd, fet kåk du har, hur kommer det sig att du har en 105a, dimensionerad efter att du installerat 2st LL, eller??
« Senast ändrad: 01 december 2009, 08:36:31 av luddeno1 »

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: radiatorpump
« Svar #57 skrivet: 01 december 2009, 08:46:51 »
Jag vet inte exakt vad den är när den larmar, men vid en 55körning ligger den väl på runt 110-115.
Så jag tror inte den larmar för att den når upp i 130..
Samt min pump kör tills det är 55 i pannan, den stoppar inte vid 48 in.
Läst att en del haft fel på hetgas givaren, kanske är det som är problemet..

Btw, larryd, fet kåk du har, hur kommer det sig att du har en 105a, dimensionerad efter att du installerat 2st LL, eller??

Vad är maxtemp ut från pumpen? 48 in ger väl c.a 55 ut vilket ligger väldigt nära maxtempen?
Kanske sänka maxretur ett par grader på prov??

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: radiatorpump
« Svar #58 skrivet: 01 december 2009, 15:07:43 »
Jag vet inte exakt vad den är när den larmar, men vid en 55körning ligger den väl på runt 110-115.
Så jag tror inte den larmar för att den når upp i 130..
Samt min pump kör tills det är 55 i pannan, den stoppar inte vid 48 in.
Läst att en del haft fel på hetgas givaren, kanske är det som är problemet..


Det kan mycket väl vara hetgasgivaren som är felaktig....

även om jag inte tror att det är vanligt. Om jag fattat det rätt så löser inte högtryckspressostaten ut, och VP fortsätter att gå.??

Försök att ställa ner Max Hetgastemp 5 grader och se vad som händer med VP in/ut och antal starter.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: radiatorpump
« Svar #59 skrivet: 01 december 2009, 15:20:50 »
Vad är maxtemp ut från pumpen? 48 in ger väl c.a 55 ut vilket ligger väldigt nära maxtempen?
Kanske sänka maxretur ett par grader på prov??

Det går inte att ändra maxretur, om han kör mot EcoEl!

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!