Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.  (läst 15840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #30 skrivet: 30 december 2012, 16:04:51 »
Och vem kan på 100 meter se skillnad på röda betongpannor och rött tegel, eller är det principen?

Tja, det kan jag..
Den grådaskiga kulören som betong antar förr eller senare (även om de numera tydligen MÅLAR pannorna) + den extra mosspåväxten är tyvärr omisskänlig.
Det är bara i Sverige verkar det som betong fått en sådan status som det har, i resten av Europa kör man fortfarande med tegel tack och lov!
Med rationella tillverkningsmetoder, vilket väl var det som kanske konkurrerade ut den svenska tegelindustrin på 70-talet.
Men jag vill inte stå med pekpinne, vet bara vad jag tycker är snyggast, och hållbarast i längden. Och gäller det över 100 år gammalt hus tycker jag valet är ännu enklare.

Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #31 skrivet: 30 december 2012, 16:09:40 »
Är även dom glaserade tegelpannorna ok eller är det bara dom röda?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #32 skrivet: 30 december 2012, 16:11:14 »
Plåt tak tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #33 skrivet: 30 december 2012, 16:31:32 »
Är även dom glaserade tegelpannorna ok eller är det bara dom röda?

hehe  :) Om du frÃ¥gar mig sÃ¥ handlar det inte om rött svart eller gult glaserat eller oglaserat, det handlar om att tänka efter och göra vad man kan för att behÃ¥lla det genuina hos ett hus. Glaserade tegelpannor hade nästan bara de förmögna rÃ¥d med, sÃ¥ bor du i ett gammalt slott sÃ¥ är det väl ok. Betongpannor passar inte pÃ¥ ett äldre hus, tycker jag.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #34 skrivet: 30 december 2012, 16:42:12 »
Orsaken till att folk väljer betongpannor är rent ekonomiskt, dom allra flesta har inte råd att vara "genuina". Själv har jag ett Planja plåt TP70 av en typ som inte tillverkats på många år det håller mitt hus torrt och kommer att göra så under min livstid. Om det är "finkultur" om hundra år bryr jag mig inte om.
Skulle jag bry mig om "traditionerna" skulle det vara spåntak med byte vart 15 20 år samt årligt underhåll. Det var ju det vanliga tidigare för Vanligt folk hade inte råd med dyrt tegel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #35 skrivet: 30 december 2012, 17:08:02 »
När vårt hus renoverades lade man mörkt plåttak, så det har en något mörkare nyans än det spåntak som låg där från början. Tegeltaket som plockades ner var ju faktiskt inte ursprungligt. Många äldre hus som från början hade spåntak har inte mått bra när man bytt ut träspånen mot tunga tegel- eller betongpannor. Takstolar har ofta krökts. Att man då försöker räta upp taket till ursprunglig form ser jag inget fel i. Nåt som är väldigt typiskt för hur man förr renoverade och underhöll hus var att man anpassade sig till ny teknik. För egen del tycker jag att det är vettigt. Husen är ju till för att leva i, inte fungera som museum. Den som vill se museihus kan ju åka till Skansen eller Kulturen i Lund.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #36 skrivet: 30 december 2012, 17:12:29 »
Skulle jag bry mig om "traditionerna" skulle det vara spåntak med byte vart 15 20 år samt årligt underhåll. Det var ju det vanliga tidigare för Vanligt folk hade inte råd med dyrt tegel.

Tänkte skriva detsamma, min gamla far var med om att lägga spåntak på ladugårdar och uthus när han var ung.
Idag ligger där korrugerad plåt och den är säkert sen 60-talet och ett självklart takmaterial på uthus och ladugårdar.
Jag har bara sett spåntak på ett ställe där man fanatiskt bevarar de gamla materialen.

Själv bytte jag ut mitt 70-tals eternittak mot plåt, man behöver som sagt inte göra om gamla misstag bara för att de är gamla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #37 skrivet: 30 december 2012, 17:38:18 »
Vi har spÃ¥ntaket kvar pÃ¥ ett äldre uthus, som är frÃ¥n tiden före skiftet 1860.  tOOmten
... fast någon la gammeldags pannplåt ovanpå för ganska länge sen, så nu har uthuset både gammalt och jättegammalt tak!

Energiförbrukningen är noll. Där finns inga fönster, ingen el, ingen uppvärmning, och ingen i byn vet längre vad man hade just det uthuset till. Men fint är det!
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #38 skrivet: 30 december 2012, 19:05:39 »
Orsaken till att folk väljer betongpannor är rent ekonomiskt, dom allra flesta har inte råd att vara "genuina". Själv har jag ett Planja plåt TP70 av en typ som inte tillverkats på många år det håller mitt hus torrt och kommer att göra så under min livstid. Om det är "finkultur" om hundra år bryr jag mig inte om.
Skulle jag bry mig om "traditionerna" skulle det vara spåntak med byte vart 15 20 år samt årligt underhåll. Det var ju det vanliga tidigare för Vanligt folk hade inte råd med dyrt tegel.

Skillnaden idag mellan bra importerat tegel från Danmark eller Tyskland är inte så stor jfrt med svenskt betong"tegel".
Räknar man sedan in att betongen eroderas bort eller bara blir så fult att ägaren tröttnar, ja då blir det billigare med riktigt tegel.
Idag är det heller inte de ekonomiska premisserna som det var förr.
Att blanda in takmaterial som inte är hållbara mer än 15-20 år ju inte relevant med tanke på hur arbete värderas idag.
Alla med hus har idag råd att välja riktigt tegel särskilt om räknar in värdeökningen på fastigheten.

Men nu börjar vi bli OT rejält..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #39 skrivet: 30 december 2012, 19:27:14 »
Jag tror du har lite fel i prisbilden, jag arbetar delvis med bl.a att ge offerter på just "takbyten" och prisskillnaden är helt avgörande av årets ca 30 takbyten var det ca 29 betong och ett tegel och två plåttak.
Och spån taket var ett typiskt exempel på hur "fornvården" helt plötsligt blir helt underställd ekonomin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #40 skrivet: 30 december 2012, 20:02:34 »
Prisbilden kan ju se olika ut om man tittar 10 eller 50 år framåt..
Folk köper också bergvärmeinstallationer av entrepenörer som offererar lägsta priset och det blir ju inte alltid billigast i längden...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #41 skrivet: 31 december 2012, 00:59:13 »
Kostnaden kan inte vara ett problem  - man kan fÃ¥ hur mycket man vill, tvÃ¥kupigt för kring en krona styck, eller ofta gratis mot att man plockar ner det, pÃ¥ Blocket just nu 4000 st gratis, enkupigt kostar oftast ett par kronor styck men ofta mindre, vill man ha tex Vittinge kan man fÃ¥ vänta nÃ¥gra dar under säsong pÃ¥ att det ska komma en annons. PÃ¥ Blocket just nu kan man tom köpa 1770 st handslagna till ungefär vad nya kostar. Allt detta beror pÃ¥ att man vill att taket ska se rent fint snyggt och rakt ut med betong som ju inte har nÃ¥got liv i sig, det är samma sjuka som har gjort att man förstört snart 50% av Sveriges trädgÃ¥rdar genom att man skaffat trumlad marksten frÃ¥n Byggmax och stensatt allt utom en rabatt och en bambubuske.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #42 skrivet: 31 december 2012, 09:16:45 »
Problemet är väl att vi som byter tak hos folk inget fattar  >:( Dom g:a DÃ…LIGA tegeltaken vi plockar ner kör vi till deponi och fÃ¥r betala för att kasta, vi skulle gladeligen sälja teglet för en kr/st men vi vill inte sälja en sÃ¥ sekunda produkt till folk.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #43 skrivet: 31 december 2012, 11:53:20 »
Det är inte ett tegeltak som blir dåligt och läcker och måste bytas ut, det är underlaget, underlagspappen och ev sponten som måste bytas på sina ställen, beroende på att enstaka pannor har antingen rubbats från sitt läge pga blåst eller frostsprängts eller gått sönder när nån gått på dem, och sedan har man kanske inte sett det nerifrån. Så det är inte hela tegeltaket som måste bytas, det är enstaka pannor, kanske 10-20 på ett normalhus om taket är 50 år och ej underhållet, kanske så många som 50 om taket är 80 år eller äldre. Det tar ju faktiskt oftast många år innan pappen under börjar läcka.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #44 skrivet: 31 december 2012, 12:36:21 »
Konstig att du med din gedigna erfarenhet inte har sett frostsprängda tegelpannor??? Det är inte alls ovanligt med vanligt "standard" tegel, det som är glaserat klarar sig betydligt bättre men det förekommer nästan aldrig hemma hos "vanligt" folk.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!