Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av nytt värmesystem  (läst 16042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #30 skrivet: 05 januari 2015, 12:00:57 »
Den som vill kolla detta med temperaturvariationer över året, hur ofta det är kallare än -10 eller -15 osv, hittar det mesta man behöver hos SMHI:

http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/?parameter=1#

Där kan man leta sig fram till närmaste meteorologiska station och sen plocka hem temperaturdata. Jag gjorde så för både Valla (Sörmland) och Umeå (Västerbotten) och jämförde antal dagar med dygnsmedeltemperatur under -10. I Valla blev det 9 dagar/år i genomsnitt sedan 1980, medan det i Umeå blev 34 dagar/år sedan 1965. Dygnsmedeltemperatur innebär naturligtvis att det kan ha varit kallare än -10 på natten och varmare än -10 på dagen så att medel hamnade över -10, men det ger ändå en bra bild av ungefär hur temperaturen varierar över året, hur ofta det är riktigt kallt, osv.

För egen del räknade jag ut att det alltså är kallare än -10 34 dagar om året i snitt, och kallare än -15 femton dagar om året. Just nu klarar min VP bara att gå ner till -10 pga för små radiatorer i delar av nedre planet. Om jag bytte dom så skulle jag kanske kunna få VPn att gå ner till i bästa fall -15, förmodligen bara -14 eller rentav -13.

Enligt statistiken handlar det alltsÃ¥ om ca 15 dagar per Ã¥r som jag skulle kunna fÃ¥ VPn att gÃ¥ istället för att köra elpatron. Förbrukningen dessa dagar ligger pÃ¥ ca 70-80 extra kWh när elpatronen ersätter VPn. 15 dagar, 75 kWh/dag, och jag betalar just nu 82 öre/kWh i rörlig del, ger att total besparing per Ã¥r ligger pÃ¥ ca 900 kr/Ã¥r. Att byta och flytta radiatorerna skulle kosta ca 12-15 kkr, sÃ¥ Ã¥terbetalningstiden skulle bli ca 15 Ã¥r. LÃ¥ter inte som en bra affär... Bättre att vänta tills det är dags att byta VP (om 6-7 Ã¥r) och dÃ¥ sätta in en ny modell som kan leverera varmare vatten vid lägre utetemp än min nuvarande.  :)

SÃ¥n nytta kan man ha av väderstatistik i juletid.   tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #31 skrivet: 05 januari 2015, 12:10:39 »
Lunk umeå-
Ja kaminen var på 5h.
Värmepumpen jobbade max plus inbyggda 2kw patron.

Smurfen-
Ja det är frågan om det lönar sig, men det känns så tokigt att värma så pass mycket i hela tanken i "onödan".
Funderar på att köpa en begagnad vvb med slinga.
Men då blir strömsnäspannan lite överflödig och stor om jag bara ska köra golvvärme i den och förvärma vv.... Och då kör jag väl fortfarande fast kondensering eller hur?

Jag vet inte hur jag ska ändra så att det blir flytande på denna pump? Sc:,h
Om det går att optimera detta värmesystem så gör jag det.
Det gör inget att du värmer vatten i onödan tanken är väl isolerad och ev förluster kommer ju huset tillgodo om tanken står inomhus.
Det går säkert styra vp med rumstermostat eller microbrytare på shunten.
Jag skulle nog inte bry mig om att ändra så mycket så länge vp går är det bara att köra på och när den går sönder satsa på nått helt nytt system och då kan du ju kolla på berg eller jordvärme också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #32 skrivet: 05 januari 2015, 12:42:57 »
Intressant oc bra post, Lunk, men man kan komplettera statistiken med någon slags uppfattning om en förändrad framtid. Elpriserna är ganska låga nu, vad händer med kalkylen om priset höjs? Kärnkraft och kolkraft är på fallrepet, så jag tror att nya radiatorer betalar sig mycket snabbare än 15 år. Dessutom håller kanske kompressorn några år längre om den slipper göra hett vatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #33 skrivet: 05 januari 2015, 12:47:53 »
Självklart förändras kalkylen om elpriset drastiskt förändras, och det går att räkna på det också.

Kompressorn skulle ju få fortsätta göra precis lika varmt vatten som nu, fast skulle klara att gå till lite lägre utetemp - ner till -13 kanske istället för -10 som nu, så slitaget skulle inte förändras.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #34 skrivet: 05 januari 2015, 13:22:55 »
Ok, kanske något jag missuppfattat här, men normalt sett så sänks VBfram med större radiatorer, och inte bara effektiviteten ökar utan också troligen livslängden.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #35 skrivet: 05 januari 2015, 13:30:29 »
Det skulle sänka huskurvan någon grad, det är sant, så sett över hela året har du förstås rätt, men det skulle röra sig om väldigt få grader. Den stora vinsten vore att jag med en sänkt huskurva kunde köra VPn vid lite kallare utetemp, men jag skulle då fortfarande ligga precis på gränsen för vad VPn klarar enligt tillverkarens restriktioner. Så mer kompressortid vid lägre utetemp är ju målet, och det borde väl motverka att man klarar sig med någon grad lägre framledning när det är varmare ute?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #36 skrivet: 06 januari 2015, 10:09:30 »
Hur är det med den inbyggda elpatronen som sitter i tanken på 6kw?

Kan man jämföra styrkan på den och vp?
för när det är -3 ska invest vp ge 6kw men det klarar den inte, tempen sjunker grad efter grad.
Stänger jag av vp och sätter igång patronen i pannan på 6kw så har den inga problem att jobba upp så långt jag vill.

Vad innebär det här?Trasig vp?
funkar inte att jämför så här?
« Senast ändrad: 06 januari 2015, 11:02:08 av Björn____ »
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #37 skrivet: 06 januari 2015, 11:23:16 »
Nej jag tror inte man kan jämföra så, eftersom vilken effekt VPn lämnar beror på hur varmt vatten den ska leverera i förhållande till utetemperaturen, inte bara utetempen i sig själv. Sen kan det finnas rent praktiska begränsningar, även om allt fungerar som det ska och är rätt inställt.

Om jag jämför med min VP så värmer den vattnet 7-8 grader när det är varmt ute men bara 4 grader när det är riktigt kallt, och även om den kan leverera typ 4,5 kW vid -15 så kan den ju bara leverera vatten som är max 47-48 grader och huset behöver över 50 då. Så om inte elpatronen hjälpte till så skulle VP tuffa och gå men huset sakta bli kallare och kallare. När elpatronen hjälper till så stannar å andra sidan VPn eftersom den då stoppas av att vattnet in i VPn blir varmare än styrningen tillåter.

Så det handlar inte bara om teoretiska effektkurvor utan lika mycket om hur styrningen är programmerad.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #38 skrivet: 06 januari 2015, 12:04:27 »
funkar inte att jämför så här?

Jag tycker det är ett väldigt bra sätt att jämföra, en elpatron på 6 kW ger nog ganska nära 6 kW

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #39 skrivet: 06 januari 2015, 12:07:32 »
Men vad ska vp ge vid den aktuella ute temperaturen och framledningen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #40 skrivet: 06 januari 2015, 12:19:32 »
Men vad ska vp ge vid den aktuella ute temperaturen och framledningen ?


Enligt invest hemsida och deras effekt kurva på denna pump lve09 vid minus -3.
6kw.

patronen värmer lika högt som börvärdet är ställt på vp.
 
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #41 skrivet: 06 januari 2015, 12:23:03 »
Elpatron ger samma effekt oavsett framledningen det gör inte vp vid vilken framledning mäter effekt kurvan ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raven00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • sörmland
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #42 skrivet: 06 januari 2015, 12:31:02 »
Låter lite konstigt men enligt deras kurva så är det mellan 35-45grader alltså ingen skillnad därimellan.
1 1/2  plans hus med källare.
Beläget  i Sörmland.
259 m2. 4 personer
Golvvärme överallt .
Huset byggt-92 25cm väggar, 40cm lösull på vind,
3 glasfönster. 21 grader inomhus.

LVVP Invest lve09 9kw.
Solfångare 7kvm.
Dockade till strömsnäspannan 500l med tappvatten slinga.
Pax EOS värmeåtervinningssystem.

Förbrukning förra ägare 2pers 21,000kwh/år
Tyckte det lät dyrt, så jag började optimera.
Bytte alla lampor till LED,bytte från f till ftx,justerade alla flöden till golvvärmen,kopplade om till acktanken. Kopplade in solfångare. Kopplade om vp.
Förbrukning 2015 med 3 personer i hushållet: 12,510kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #43 skrivet: 06 januari 2015, 12:34:36 »
Det framgår väl inte av Invest-kurvan vilken utetemp beräkningen gäller? En rimlig variant vore ju +7/35 jämfört med -7/45 (eftersom man behöver varmare framledning vid kallare ute) men troligen är det inte så, för då hade kurvorna inte varit så lika.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av nytt värmesystem
« Svar #44 skrivet: 06 januari 2015, 12:35:43 »
Låter lite konstigt men enligt deras kurva så är det mellan 35-45grader alltså ingen skillnad därimellan.
Det stämmer inte på en on/off vp den lämnar olika effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!