Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?  (läst 23135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #60 skrivet: 15 januari 2012, 11:29:08 »
Frågan är om det inte är en Elektostandard (ES480) med IVTs namn. I manualen för denna finns ingen givar-tabell. Tror IVT har ändrat/sågat kostnader när de tog över denna flvp, men namnet fick den nog från början när de tagit över ES. Manualen är från år 2000.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #61 skrivet: 16 januari 2012, 00:54:19 »
HIZ: Kan det vara en LM35, står det inget på den? Kunde vara bra att veta vilken typ som används i 480.
Vad ivt använder för temp.sensorer får man nog ringa och fråga dem om. Vad de har använt kan man ju också fråga om, 480 är ju inte någon aktuell maskin precis.
Trodde det var 490 som var på tapeten här.
Ja, det kan ju vara helt andra givartyper både inne och ute till 490, jag tyckte ett tag att det verkade vara samma men det glömmer vi..
Tråden handlar ju dock om kontaktproblem i ledningar/anslutningar och andra har sagt att det ska vara NTC 4,7 K ifall han mot förmodan behöver en ny pärla.
Det är väl 1,5 år sen jag mätte på mina prylar (480) och jag bara tror att det var PTC inne och NTC ute.
Tror inte det stod något på den långsmala blanka sensorn (ingjuten hemlig komponent) jag fick från IVT för utegivaren och jag kom kanske ihåg fel, dom sa kanske inte PT100, men på innegivarens sensor står det enl. anteckning KTY-07 vilket förvånar mig en aning, glöm allt vad jag skrev förut om typ och värden...
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!