Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ang Alliansens budget....  (läst 11950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Ang Alliansens budget....
« skrivet: 20 september 2007, 11:19:58 »
Ja jag kan då inte klaga, vår familj får en hel del mer pengar att röra oss med. Men fy fan för att vara arbetslös, deltidsstämplande eller sjukskriven, dom kommer att få ett helvete framöver. Måste erkänna att jag känner en stor lättnad att inte behöva delta i den cirkus som kommer att uppstå, kring jobb å ersättningar.

mvh humlan.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #1 skrivet: 20 september 2007, 11:36:13 »
Ja jag kan då inte klaga, vår familj får en hel del mer pengar att röra oss med. Men fy fan för att vara arbetslös, deltidsstämplande eller sjukskriven, dom kommer att få ett helvete framöver. Måste erkänna att jag känner en stor lättnad att inte behöva delta i den cirkus som kommer att uppstå, kring jobb å ersättningar.

mvh humlan.

Tja, en annan tung grej är väl att man måste söka nytt jobb över hela landet från dag 1... Inte kul att ha familj och villa i t.ex sundsvall ifall man blir utan jobb.. Storstadspolitik...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #2 skrivet: 20 september 2007, 12:10:10 »
Ja jag kan då inte klaga, vår familj får en hel del mer pengar att röra oss med. Men fy fan för att vara arbetslös, deltidsstämplande eller sjukskriven, dom kommer att få ett helvete framöver. Måste erkänna att jag känner en stor lättnad att inte behöva delta i den cirkus som kommer att uppstå, kring jobb å ersättningar.

mvh humlan.

Tja, en annan tung grej är väl att man måste söka nytt jobb över hela landet från dag 1... Inte kul att ha familj och villa i t.ex sundsvall ifall man blir utan jobb.. Storstadspolitik...

Rena vansinnet, bara nån som aldrig varit arbetslös å ingen egen familj, kan komma på nåt sånt... Dom sköter ju Sverige, som om landet skulle vara urfattigt.... huvuddunk

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #3 skrivet: 20 september 2007, 16:34:52 »
sambon frågade om det där med att söka i hela landet från första dagen, hur dom ställde sig till det då vi har hus, jag har fast jobb och hela släkten häromkring.

det hon fick till svar var "du måste söka i hela landet, får du jobb så är det bara för sambon att flytta med, sälja hus och börja om där det finns jobb". typ så var svaret...

Så nu fortsatte hon plugga istället så vi slapp bli hotade att flytta.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #4 skrivet: 20 september 2007, 17:35:48 »
Det finns väl många som veckopendlar?

Det är väl en lösning som fungerar under en tid tills man endera hittat nåt hemikring eller bestämt sig för att flytta?

Det kan ju inte gå att i evighet ha en massa långtidsarbetslösa på ställen där det inte finns några jobb.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #5 skrivet: 20 september 2007, 17:39:38 »
Hej!

Tycker nästan det värsta är att om man blir uppsagd på sitt arbete tex pga arbetsbrist, har man ju idag 5 dagars karens. Som det blir nu kommer man istället att få 7 dagars karens. Detta är ju verkligen att "sparka på dom som ligger ner". Först får man beskedet att man blir av med sitt arbete (som tex Nibe gjorde idag i min kommun, varslade 100 st), sen på det får man 2 dagars extra karens!

Skulle man nu tvunget ha fler karensdagar kunde dom ju lagt det på dom som säger upp sig frivilligt!

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #6 skrivet: 20 september 2007, 17:41:08 »
Ja jag kan då inte klaga, vår familj får en hel del mer pengar att röra oss med. Men fy fan för att vara arbetslös, deltidsstämplande eller sjukskriven, dom kommer att få ett helvete framöver. Måste erkänna att jag känner en stor lättnad att inte behöva delta i den cirkus som kommer att uppstå, kring jobb å ersättningar.

mvh humlan.

Tja, en annan tung grej är väl att man måste söka nytt jobb över hela landet från dag 1... Inte kul att ha familj och villa i t.ex sundsvall ifall man blir utan jobb.. Storstadspolitik...

Rena vansinnet, bara nån som aldrig varit arbetslös å ingen egen familj, kan komma på nåt sånt... Dom sköter ju Sverige, som om landet skulle vara urfattigt.... huvuddunk

mvh humlan.
Egna familjer har dom väl, men det är ganska stor skillnad mellan att bo i en storstad där det finns ganska stor möjlighet att få nytt jobb inom pendlingsavstånd. Det är betydligt svårare här i sundsvallstrakten. De jobb som finns är i sundsvall, det finns inga grannstäder inom pendlingsavstånd där det går att hitta en arbetsmarknad värd namnet.. Dessvärre är det inte så munter arbetsmarknad i sundsvall heller för tillfället.
Det innebär att blir man av med jobbet så är närmaste anhalt sthlm..
Ekonomiskt kan det vara rätt att kräva att folk skall vara rörliga från dag ett, men det är inte maskiner det handlar om utan människor, detta glöms ofta bort i politiken...
Det är detta som jag har mest mot den nya regeringen, en del andra saker de hittar på kan var ok, men just detta som rör arbetsmarknaden kan jag inte med..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #7 skrivet: 20 september 2007, 17:49:09 »
Det finns väl många som veckopendlar?

Det är väl en lösning som fungerar under en tid tills man endera hittat nåt hemikring eller bestämt sig för att flytta?

Det kan ju inte gå att i evighet ha en massa långtidsarbetslösa på ställen där det inte finns några jobb.

Nej, det gör det inte, men kom igen nu för f-n !! Det handlar om att du MÅSTE söka ALLA jobb över hela landet från dag ett..
Veckopendla... hårda bud för småbarnsfamiljer kan jag säga !! Undrar hur många som separerar av denna anledning.. Det sliter hårt på en familj ifall det är en som skall ta hand om allt hemma medans den andre jobbar på annan ort under veckorna..
Jag vet detta eftersom min sambo är i sthlm på veckorna sedan snart ett år tillbaka...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #8 skrivet: 20 september 2007, 17:54:29 »
Farligt att göra redan svaga svagare, det blir ju en ren uppmuntran till brott!
Hur skulle gemene man resonera om om man blir uppsagd och är tvungen att bli sär bo med allt det innebär.........

Tycker det dock skall löna sig att arbeta och tycker då att staten har ansvar för alla arbetslösa.
Vården har alltid behövt personal......
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #9 skrivet: 20 september 2007, 18:37:36 »
Det finns väl många som veckopendlar?

Det är väl en lösning som fungerar under en tid tills man endera hittat nåt hemikring eller bestämt sig för att flytta?

Det kan ju inte gå att i evighet ha en massa långtidsarbetslösa på ställen där det inte finns några jobb.

Då är det regeringens sak att ordna fram lite jobb för omväxlings skull. Lägg vartenda statligt verk, där bristen på jobb är som störst. Men så fort det kommer på tal så gnälls det som fan, för då blir det arbetslösa i städerna. Dessutom blir det inte mycket billigare, att ersätta de som veckopendlar, så nån större vinst för statskassan blir det inte. Ett så rikt land som Sverige, ska inte hålla på så här, utan ta hand om sina medborgare på ett bra sätt. Nu gör man allt för att spela ut de som har jobb mot andra svagare grupper. Å allt som behövdes var lite småpengar i börsen, fy fan vilken snikenhet.

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #10 skrivet: 20 september 2007, 19:55:55 »
Det finns väl många som veckopendlar?

Det är väl en lösning som fungerar under en tid tills man endera hittat nåt hemikring eller bestämt sig för att flytta?

Det kan ju inte gå att i evighet ha en massa långtidsarbetslösa på ställen där det inte finns några jobb.

Nej, det gör det inte, men kom igen nu för f-n !! Det handlar om att du MÅSTE söka ALLA jobb över hela landet från dag ett..
Veckopendla... hårda bud för småbarnsfamiljer kan jag säga !! Undrar hur många som separerar av denna anledning.. Det sliter hårt på en familj ifall det är en som skall ta hand om allt hemma medans den andre jobbar på annan ort under veckorna..
Jag vet detta eftersom min sambo är i sthlm på veckorna sedan snart ett år tillbaka...

Jag skulle i stället betona söka, det är väl inte samma sak som att flytta dag ett?

Visst är det tufft att bli av bli av med jobbet, men jag vidhåller att om det inte finns jobb där man bor får man tänka över sin situation. Jag är inte intresserad av att via skattsedeln försörja arbetsföra människor som går arbetslösa år ut och år in.

Du kanske skulle fundera på att flytta efter till Stockholmstrakten?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #11 skrivet: 20 september 2007, 20:15:24 »
Det finns väl många som veckopendlar?

Det är väl en lösning som fungerar under en tid tills man endera hittat nåt hemikring eller bestämt sig för att flytta?

Det kan ju inte gå att i evighet ha en massa långtidsarbetslösa på ställen där det inte finns några jobb.

Nej, det gör det inte, men kom igen nu för f-n !! Det handlar om att du MÅSTE söka ALLA jobb över hela landet från dag ett..
Veckopendla... hårda bud för småbarnsfamiljer kan jag säga !! Undrar hur många som separerar av denna anledning.. Det sliter hårt på en familj ifall det är en som skall ta hand om allt hemma medans den andre jobbar på annan ort under veckorna..
Jag vet detta eftersom min sambo är i sthlm på veckorna sedan snart ett år tillbaka...

Jag skulle i stället betona söka, det är väl inte samma sak som att flytta dag ett?

Visst är det tufft att bli av bli av med jobbet, men jag vidhåller att om det inte finns jobb där man bor får man tänka över sin situation. Jag är inte intresserad av att via skattsedeln försörja arbetsföra människor som går arbetslösa år ut och år in.

Du kanske skulle fundera på att flytta efter till Stockholmstrakten?

Så Du skulle acceptera att flytta, bara för att nån säger att Du måste göra det? Inte för att det behöver vara så, bara för att nån tycker att Du ska göra det? Nä, tänkte väl det, men det är precis vad många blir tvungna till. Förstår inte att man kan lida sån brist på empati, att lite pengar går före allt annat... Sc:,h Påstå nu inte att det är en helt annan sak det jag skriver, för hur sättet Du blir tvingad att flytta på, förändrar inte på nåt vis hur illa människor känner sig behandlade. Nää flytta jobben till ställen där folk vill bo, det är det enda rätta. Tycker kineserna att centrum i Europa ligger i Kalmar, så nog sjutton kan Vi i Sverige förlägga många jobb, på andra ställen än kring å i Stockholm... Förresten är det enda som behövs, lite förändringar i beskattningen på platser där jobben saknas, så kommer företagen att etablera sig i över hela Sverige..., men då börjar väl 08-orna att tjura som vanligt...

mvh humlan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #12 skrivet: 20 september 2007, 21:17:27 »
Det finns väl många som veckopendlar?

Det är väl en lösning som fungerar under en tid tills man endera hittat nåt hemikring eller bestämt sig för att flytta?

Det kan ju inte gå att i evighet ha en massa långtidsarbetslösa på ställen där det inte finns några jobb.

Nej, det gör det inte, men kom igen nu för f-n !! Det handlar om att du MÅSTE söka ALLA jobb över hela landet från dag ett..
Veckopendla... hårda bud för småbarnsfamiljer kan jag säga !! Undrar hur många som separerar av denna anledning.. Det sliter hårt på en familj ifall det är en som skall ta hand om allt hemma medans den andre jobbar på annan ort under veckorna..
Jag vet detta eftersom min sambo är i sthlm på veckorna sedan snart ett år tillbaka...

Jag skulle i stället betona söka, det är väl inte samma sak som att flytta dag ett?

Visst är det tufft att bli av bli av med jobbet, men jag vidhåller att om det inte finns jobb där man bor får man tänka över sin situation. Jag är inte intresserad av att via skattsedeln försörja arbetsföra människor som går arbetslösa år ut och år in.

Du kanske skulle fundera på att flytta efter till Stockholmstrakten?

Så Du skulle acceptera att flytta, bara för att nån säger att Du måste göra det? Inte för att det behöver vara så, bara för att nån tycker att Du ska göra det? Nä, tänkte väl det, men det är precis vad många blir tvungna till. Förstår inte att man kan lida sån brist på empati, att lite pengar går före allt annat... Sc:,h Påstå nu inte att det är en helt annan sak det jag skriver, för hur sättet Du blir tvingad att flytta på, förändrar inte på nåt vis hur illa människor känner sig behandlade. Nää flytta jobben till ställen där folk vill bo, det är det enda rätta. Tycker kineserna att centrum i Europa ligger i Kalmar, så nog sjutton kan Vi i Sverige förlägga många jobb, på andra ställen än kring å i Stockholm... Förresten är det enda som behövs, lite förändringar i beskattningen på platser där jobben saknas, så kommer företagen att etablera sig i över hela Sverige..., men då börjar väl 08-orna att tjura som vanligt...

mvh humlan.
Om jag inte hade nåt jobb här så skulle jag flytta, om det fanns jobb nån annanstans.

Man är väl fri att stanna kvar bäst man vill, men man kan inte räkna med att staten, dvs jag och alla andra skattebetalare, skall stå för fiolerna!

Jag har faktiskt redan flyttat, även om det var för att studera. Jag är från början från Dalarna och flyttade till Uppsala 1981 för att plugga, och min fru följde med. Vi hade iofs inga barn då.

Från början var det tänkt att vi skulle återvända efter studierna, men att hitta kvalificerade IT-jobb i Dalarna i mitten av 80-talet var inte lätt och vi blev kvar, och trivs väldigt bra.

Med dina argument skulle jag väl i stället ha legat på sofflocket och väntat att utbildningen skulle flytta till Borlänge eller Falun?

Och detta att flytta statliga verk från Stockholm till landsorten är ju oerhört korkat och raserar all kompetens som byggts upp under lång tid. Det är ju oftast bara ett fåtal som följer med, och om alla skulle följa med, vad är då vitsen?

Hur många av de subventionerade satsningarna som gjordes förr, med lokaliseringsstöd och annat, har i slutänden visat sig vara lyckosamma? Skulle tro att de flesta konkat vid detta laget.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #13 skrivet: 20 september 2007, 22:06:08 »
Det finns väl många som veckopendlar?

Det är väl en lösning som fungerar under en tid tills man endera hittat nåt hemikring eller bestämt sig för att flytta?

Det kan ju inte gå att i evighet ha en massa långtidsarbetslösa på ställen där det inte finns några jobb.

Nej, det gör det inte, men kom igen nu för f-n !! Det handlar om att du MÅSTE söka ALLA jobb över hela landet från dag ett..
Veckopendla... hårda bud för småbarnsfamiljer kan jag säga !! Undrar hur många som separerar av denna anledning.. Det sliter hårt på en familj ifall det är en som skall ta hand om allt hemma medans den andre jobbar på annan ort under veckorna..
Jag vet detta eftersom min sambo är i sthlm på veckorna sedan snart ett år tillbaka...

Jag skulle i stället betona söka, det är väl inte samma sak som att flytta dag ett?

Visst är det tufft att bli av bli av med jobbet, men jag vidhåller att om det inte finns jobb där man bor får man tänka över sin situation. Jag är inte intresserad av att via skattsedeln försörja arbetsföra människor som går arbetslösa år ut och år in.

Du kanske skulle fundera på att flytta efter till Stockholmstrakten?

Jag tycker synd om dig TIPO som måste bidraga med så mycket... tomte::

Vem vet, du kanske stöter på en motgång här i livet någon gång och då kommer du nog också ned på jorden.. *vinkar*
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ang Alliansens budget....
« Svar #14 skrivet: 20 september 2007, 22:31:35 »
Du Tipo, jag garanterar att Du inte skulle flytta, om inte jobbet var nåt Du ville ha, en halvtids tjänst som Bingo-utropare t.ex å 6000 sek/månaden. Inte alls nån omöjlighet att tvinga iväg nån på det..., jobb som jobb. Å självklart ska man flytta de statliga verken från Stockholm, eller tror Du att folk är dummare eller mindre kompetenta på andra ställen i Sverige? Staten är till för att serva å tjäna alla medborgare, inte tvärtom. Därför är det självklart att statliga jobb ska förläggas på platser där jobb saknas... Stockholm klarar sig bra utan dom statliga verken, därmot skulle dom vara till stor nytta på andra platser, som berövts på sina arbetstillfällen. Sverige är ett rikt land, med massor av möjligheter, å dom ska Vi inte slarva bort, bara för att det koster lite pengar att utveckla. Nä utveckla hela Sverige, å låt folk bo där dom trivs, det har Vi råd med, men absolut inte tvärrtom...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!