Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lyxproblem v.v laddning  (läst 8675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2011, 16:42:58 »
Kör bara med utegivare och tycker det funkar väldigt bra,Har tempmätare både på undervvåning och övervåning
har en diff på 1gr när jag läser av mätarna(min-max)under dyngnet och räknat av nattsäkning(2gr).
Gammal kåk och inte så bra isolerat ingen acktank.Om det känns kallt vid noll så ställ kurva noll på 2.
Thermia tws 8 lagt ner lite tid på intrimmning och har väll på tur med rätt placerad utegivare :)

Funkar lika bra hos mej med men då har jag fuskat med innegivare får se när vårsolen kommer om tempen är lika jämn är helt övertygad om att med endast innegivare skulle tempen svänga mer samt att det kan bli kallras från fönster.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2011, 17:06:49 »
Kör bara med utegivare och tycker det funkar väldigt bra,Har tempmätare både på undervvåning och övervåning
har en diff på 1gr när jag läser av mätarna(min-max)under dyngnet och räknat av nattsäkning(2gr).
Gammal kåk och inte så bra isolerat ingen acktank.Om det känns kallt vid noll så ställ kurva noll på 2.
Thermia tws 8 lagt ner lite tid på intrimmning och har väll på tur med rätt placerad utegivare :)

Funkar lika bra hos mej med men då har jag fuskat med innegivare får se när vårsolen kommer om tempen är lika jämn är helt övertygad om att med endast innegivare skulle tempen svänga mer samt att det kan bli kallras från fönster.


Går det över huvudtaket att köra ”bara” med innergivaren? Jag tror att min pump är avsett att köras antingen med ute givaren ensam eller både och.
Innergivaren ändrar bara parallellförskjutningen efter dom små variationer som orsakas av solen, bakning, matlagning, människor, kaminer mm. Eller …..? 

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2011, 18:25:23 »
Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 19:59:31 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2011, 22:20:02 »
Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Vet du inga pumpar som har styrning från innegivare!!!???  Sc:,h Konstigt.

Så gott som alla har någon form av innetemp kompensation. CZ50 har bara innegivare t.ex.

Edit: Å en sak till, radiatorer har haft termostater i säkert 50år och det är garanterat en innegivare.
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 22:24:30 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2011, 22:26:49 »
VV värme är INTE ett lyxproblem, det är ett gissel för de som har växelventil.

Att avbryta husuppvärmning för att ladda VV är en katastrof.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2011, 23:18:48 »
På vilket sätt är det katastrof  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2011, 23:23:18 »
Att helt koppla bort husuppvärmning under tiden VV laddning pågår.
Kanske funkar i ett passivt hus men straffar hårt ett normalt hus.

Mitt hus klarar inte att stänga av husuppvärmning vid kyla.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2011, 23:31:56 »
Det är ju samma mängd energi man tillför om man, t ex, värmer en tank som man tar husvärme och varmvatten ifrån. Eftersom huset är så pass värmetrögt så spelar det ingen roll om VP'n kopplar om till varmvattenberedning i 20 minuter då och då - Jag har iallafall inte märkt av några negativa effekter av det och det har definitift inte inneburit nån katastrof  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2011, 06:45:11 »
tokjan
När vill du att vp ska värma vv annars,?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #24 skrivet: 27 januari 2011, 07:22:48 »
tokjan har väl i princip rätt, när det är så kallt att värmning av tappvarmvatten gör det kallt i huset (skall inte ske om man har rätt kurvlutning och elpatron aktiverad) så skulle det vara mer ekonomsikt om värmepumpen fick jobba enbart med husvärme, och att elpatron värmda tappvarmvattnet.
Det är mer oekonomikst att värma tappvarmvatten (högre temp) än att värma husets radiatorer eller golvvärme (lägre temp) iom att COP blir sämre.
Skillnaden i ekonomi är dock så liten att det mest är en teoretisk diskussion.

Blir det kallt inne när värmepumpen gör tappvarmvatten har man nåt fel i inställningarna för värmepumpen, antingen för lågt ställd kurva, blockerad elpatron, eller för långa intervall inställd för tappvarmvattenvärmning vid samtidigt husvärmebehov - i kombination med ett dåligt isolerat hus som hinner förlora värmen på den relativt korta tid som tappvarmvatten värms.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #25 skrivet: 27 januari 2011, 07:43:17 »
Värma vv med elpatron Neej tack. huvuddunk
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #26 skrivet: 27 januari 2011, 07:51:24 »
Det är billigare än att låta kompressorn värma tappvarmvatten, om det innebär att elpatron sedan går in och värmer huset p.g.a. undertemp som kompressorn inte klarar av på egen hand.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #27 skrivet: 27 januari 2011, 08:57:55 »
Mitt problem är att perioden är 40min VV och 20min husvärme och går ej att ställa om.
Elpatronen sitter efter kompressorn och före växelventil och kan inte värma huset undertiden.

Nu är ju mitt system inte kopplat så eftersom VVB är kopplad som en acktank och jag har separat El-VVB för tappvv.

Men principiellt händer samma för mig, huset får ingen värme under laddning.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #28 skrivet: 27 januari 2011, 17:02:17 »
Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Nu håller jag inte alls med eller så förstår jag inte vad du menar  ??? Min shunt automatik fungerade bra med utegivare (kurv styrning) och blev ännu bättre med innegivare.
MVH

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2011, 17:25:10 »
Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Nu håller jag inte alls med eller så förstår jag inte vad du menar  ??? Min shunt automatik fungerade bra med utegivare (kurv styrning) och blev ännu bättre med innegivare.
MVH

Kör du med endast inne givare eller med både inne och ute givare nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!