Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KrÃ¥nglande växelventil, eller är det tempgivaren??  (läst 1297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
Startade följande tråd för en tid sedan då jag trodde mig ha problem med växelventilen. Nu har jag som det verkar löst problemet, men...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9497.0

Kortfattat har mitt problem varit att temperaturen till synes sjunker i VVB alltför snabbt, oavsett om VV-förbrukning sker eller inte Sc:,h
Detta har till effekt att NIBEN titt som tätt får växla över till VV-prod vilket naturligtvis ställer till problem med den viktiga uppgiften att hålla varmt i mitt hus. Den får liksom inte riktigt tillräckligt med tid över till att jobba upp temperaturen i raddarna!

Nu har jag gett mig på apparaten en andra gång då det kännts som att den inte klarat av köldgraderna så väl som jag trodde... Denna gång har jag åter igen rensat filtret (nästan inget smuts) och kört cirkpumpen på läge 3 för att "blåsa bort" ev skräp i Växelventilen.
Dessutom lyfte jag på huven ich kikade lite runt VVB och hittade då en tvåtrådig sladd som satt instucken bakom isoleringen mer eller mindre mitt fram på tanken. När jag drog lite i sladden så kom den ut en bit (försökte inte dra mer än 5-6 cm) och det var ngn vit pasta på sladden. Drog några gånger fram och tillbaka och tryckte sedan tillbaka den ordentligt på plats igen. Min enkla tanke var att om det är givaren så skall den sitta så tajt mot tanken det bara går...

Vilken åtgärd som fixat problemet vet jag nu inte även om jag lutar åt givaren då jag upplever att det förra gången bara blev lite bättre... Men resultatet är i alla fall att VVB håller temperaturen på ett helt annat sätt nu än förr. Efter en första utjämning nedåt 49-50 grader så står det still LÄNGE om ingen förbrukning sker.

Min fundering är nu, KAN detta ha haft med givaren till VVB att göra??
Eller är det mer troligt att det var växelventilen som krånglat?? Tex pga skräp som gjort att den inte gått över helt och hållet i viloläget = Värmeproduktion utan legat så att säga nånstans lite mitt emellan??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!