Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta lager pÃ¥ EBM fläktmotor - hjälp!  (läst 13147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

marsa549

  • Gäst
marsa549
Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« skrivet: 29 juli 2013, 18:42:52 »
Hej,
Jag har en CTC frånluftsvärmepumt från -92. En CTC Master 104 (varmvattenberedare med värmepump) samt LVA1 (värmeväxlare som får värme från Master 104).

Värmeväxlaren har gett ifrån sig vad jag tror är lagerljud och jag har nu gett mig på att byta lager. Ska vara enkelt enligt bekant som gjort det på vad jag trodde var samma modell. Men har nu stött på problem och behöver hjälp!

Har kommit så här långt:
- Demonterat motor från värmeväxlare
- Tagit bort den ligga "täckbrickan"
- Tagit bort låsbricka och fjäderbrickor

Jag kan nu se det yttre lagret (som är ett 608Z, dvs standard) men får inte isär motorn. Vad göra!? Det ska vara "lätt" att ta isär enligt bekant, men jag verkar ha en annan modell av motor. Det kanske behövs ett verktyg för demontering?

Bifogar bild som visar hur långt jag kommit:



Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2013, 18:46:44 »
Bilden syns inte Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

marsa549

  • Gäst
marsa549
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2013, 18:52:08 »


Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2013, 09:13:37 »
Hej,
Jag har en CTC frånluftsvärmepumt från -92. En CTC Master 104 (varmvattenberedare med värmepump) samt LVA1 (värmeväxlare som får värme från Master 104).

Värmeväxlaren har gett ifrån sig vad jag tror är lagerljud och jag har nu gett mig på att byta lager. Ska vara enkelt enligt bekant som gjort det på vad jag trodde var samma modell. Men har nu stött på problem och behöver hjälp!

Har kommit så här långt:
- Demonterat motor från värmeväxlare
- Tagit bort den ligga "täckbrickan"
- Tagit bort låsbricka och fjäderbrickor

Jag kan nu se det yttre lagret (som är ett 608Z, dvs standard) men får inte isär motorn. Vad göra!? Det ska vara "lätt" att ta isär enligt bekant, men jag verkar ha en annan modell av motor. Det kanske behövs ett verktyg för demontering?

Bifogar bild som visar hur långt jag kommit:





Tror du behöver ett specialverktyg för att ta loss lagret. Fråga någon duktig mekaniker eller bilmekaniker så vet han nog exakt hur man ska göra.

Själv hade en CTC Master 103-9r  till/frÃ¥nluft värmepump (frÃ¥n 1992) som jag bytte ut i höstas. Fläktarna väsnades en hel del, det lät som ett stort tröskverk ute i tvättstugan. Man hörde det ut till dom andra rummen. Jag bytte ut den mot en FTX växlare (med frikyla tillsats)+bergvärme. Enligt broschyren hade gamla värmepumpen ett COP värde pÃ¥ 1:2.

Jag är rätt tveksam om du ska lägga någon större energi att laga upp sakerna. Misstänker att kompressorn inte fungerar så du har i praktiken en elpanna med gamla slitna fläktar.

Det första jag gjorde när jag flyttade in var att koppla en separat elmätare till värmepumpen sÃ¥ jag fick lite underlag pÃ¥ hur mycket el den drog vid olika temperaturer. Körde sÃ¥ i ungefär ett Ã¥r innan jag installerade FTX växlaren och senare bergvärmepumpen. Det var i alla fall en befrielse att stänga av fläktarna pÃ¥ värmepumpen och sätta pÃ¥ FTX växlaren. Vad tyst det blev i huset. 

Tänk även på att frånluftkanalerna är fulla av skit och bäst pris för rengöring av detta fick jag av sotaren. Ventilationsfirmor har så mycket att göra så ofta får man idiot offerter från dom.

Läs mera hur jag gjorde på denna länk http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47485.0;all

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2013, 10:18:11 »
Har du kollat hur mycket en ny fläkt kostar kanske inte är sÃ¥ blodigt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

marsa549

  • Gäst
marsa549
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2013, 10:47:28 »
Hej,
Tack för era svar! Det verkar stämma som ni skriver - att man behöver någon form av verktyg för att få isär motorn. Jag har skruvat ihop allt och missljudet är faktiskt borta. Förmodligen bara tillfälligt, så vi får nog vara beredda på nya ingrepp. Eftersom systemet är såpass gammalt så borde ett nytt system vara lönsamt (som ni skriver) - tack för tipsen!

Kompressorn verkar iofs gå. Hur vet man att den inte funkar?

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2013, 11:15:58 »
Du behöver en hammare och en dorn för att dela rotor och stator, och en extra hand.
Håll i statorn (delen som inte snurrar och som sladden går in i) med den tredje handen och knacka ned axeln med hammare och dorn.
Möjligtvis att det behövs en avdragare för att få loss lagret på andra sidan.
Ibland sitter de kvar på axeln, och ibland stannar de kvar i statorn.
Blir det kvar i statorn får du knacka ut det med dornen, blir det kvar på axeln får man ha en avdragare.
Men de brukar inte sitta så hårt, om de inte rostat fast.
Håll reda på fjäderbrickorna och på vilket håll de ligger.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2013, 12:47:44 »

Kompressorn verkar iofs gå. Hur vet man att den inte funkar?

Hej

Jag ringde CTC supporten och hittade en gammal räv som kunde produkten. På min så lyste det en lampa som sa att kompressorn inte fungerade. Men jag hade inte räknat med att min värmepump skulle fungera när jag köpte huset.
Sen talade elräkningen tydligt sprÃ¥k. När det var kallt ute sÃ¥ lÃ¥g räkningen pÃ¥ över 3000kr/mÃ¥naden och i Ã¥r sÃ¥ har jag aldrig varit över 1200kr/mÃ¥naden. Du kan även mäta av temperaturen pÃ¥ utluften för den ska dÃ¥ vara kallare om kompressorn gÃ¥r för det är där den Ã¥tervinner energin.  Om pumpen funkar riktigt bra sÃ¥ tror jag utluft temeraturen vara nere pÃ¥ 5 grader.

Utgår jag från pumpen så har du rätt stort hus?

Jag fyllde även på med miljöglykol på pumpen som jag köpte på Ok-tappen.

// Fredrik
« Senast ändrad: 30 juli 2013, 12:53:33 av fredrikru »
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

BosseB

  • Gäst
BosseB
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #8 skrivet: 30 september 2014, 21:15:14 »
Har haft stor hjälp av denna tråd då jag håller på byta lager i min LVA. Frågan jag har är hur ska dessa fjäderbrickor ligga mot den inre lagret? Jag tappade ut lagret när jag slog ut det med dorn och hann inte se hur det satt. Tacksam för hjälp! :-)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta lager på EBM fläktmotor - hjälp!
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2014, 09:53:25 »
Fjäderbrickorna ska ligga med smala "spetsiga" sidan mot varandra och alltså den stora sidan mot lagren.
« Senast ändrad: 01 oktober 2014, 12:45:16 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!