Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av vattenfilter  (läst 4578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Erfarenheter av vattenfilter
« skrivet: 02 oktober 2011, 22:15:19 »
Hej!

Är på gång med köp av vattenreningsutrustning. Har fått en offert på grejer från www.filtrena.se
Detta är den leverantören som min VVS firma främst arbetar med.
Ngn som har erfarenheter av produkter från detta företag eller tips på andra bra fabrikat som man kanske skulle ta in offert ifrån!?

Mvh John 
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Erfarenheter av vattenfilter
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2011, 00:01:55 »
För avhärdning kan jag rekommendera waterboss
Hade också ett bra järnfilter från dom men jag är lite tveksam till den kemikalie som används för rening av det filtret. Dock inga faktiska belägg. Tror det hette kaliumpermangranat.

Jag körde även ett UV filter 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Erfarenheter av vattenfilter
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2011, 10:39:36 »
Aqua expert, Callidus, Enwa, Aquagruppen, HDH vattenteknik, Filtrena, Alfa Vattenfilter, Aquapac fanns när jag kollade efter offerter 2007. Kontakter mm i bilagan
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Erfarenheter av vattenfilter
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2011, 10:56:29 »
Monterade in ett filter från http://www.vattenfilter.com och det har funkat kanon i och för sig bara ett halvår sen men ändå skickade in analysen och fick förslag på lämpligt filter som inte fanns på hemsidan *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av vattenfilter
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2011, 08:20:33 »
Har köpt ett ph-höjande filter frÃ¥n Aqua Expert, inte billigt men det är fina prylar med riktig kvalitetskänsla.  Har även ett avjärningsfilter frÃ¥n Kuna som ser ut precis som alla andra billigare modeller; det verkar inte alls lika välbyggt men har dock funkat jättebra i ett Ã¥r och kostade runt 13 tusen -- Aqua Expert skulle ha 29 tusen för sitt.

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av vattenfilter
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2011, 10:03:26 »
Vi köpte hus för 1,5 år sedan där det var väldigt mycket järn och ganska mycket kalk. Toalett, handfat och tvättmedelsfack i tvättmaskinen var helt bruna.. Letade runt och köpte till slut ett FA400-H från bravatten.se, är supernöjd med det. Vattnet var innan odrickbart pga av järn smaken men nu är det supergott och toalett mm är helt rena! Dessutom används bara vanligt salt för rening, inga kemikalier. Rekommenderas!
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 756
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!