Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spisen knäcker säkringar.....  (läst 12971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Spisen knäcker säkringar.....
« skrivet: 24 december 2009, 16:18:54 »
Jaha julafton kl 15,30 frugan slår på ugnen och det far 1 säkring till ugnen och även 1 huvudsäkring.....byter dessa och testar att slå på ugnen igen och då händer samma sak.... testar att bara slå på lampan till ugnen samma sak händer även då..... vredet till ugnen känns lite konstigt kan det möjligen vara det som gör kortslutning så säkringarna far? Ugnen är en elektrolux..... någon som har en aning om vad felet kan vara så vore jag mkt tacksam. Kan tillägga att i övrogt funkar spisen med plattorna så länge man inte rör vredet som hör till ugnen.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #1 skrivet: 24 december 2009, 16:41:03 »
Har varit med om Sanna sak, men då var elslingan som hade pajjat, men när lampan slås på? Prova ta ur lampan, långskott.

Tycker om det är vredet, skulle 2 säkringar gå, för det finns ingen jord eller nolla i vredet...
« Senast ändrad: 24 december 2009, 16:42:41 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #2 skrivet: 24 december 2009, 21:43:19 »
det kanske jordsluter mot metallhöljet? har du jordfelsbrytare ska dock den lösa ut om så är fallet.
är det en spis med 230v elementspänning (kräver nolla) och det är kortis i värmeelementet så skjuter den säkring på en fas, är det en noll-lös 400v spis så ska 2 säkringar gå, men det kan även hända att den ena hinner skjuta före den andra vid en 2-fasig kortslutning

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #3 skrivet: 24 december 2009, 21:52:31 »
Hur som så gå inte nollan in i vredet, likadant som strömbrytaren hemma, nollan går direkt till lampan, men konstig selektivitet, eftersom huvudskäkringen går..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #4 skrivet: 24 december 2009, 22:37:43 »
dÃ¥ blev det ingen julskinka för din del   :'(
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #5 skrivet: 24 december 2009, 22:41:04 »
Hej

Mina föräldrar hade samma fel som du och min far skruvade loss hela hällen på spisen, och se där, det var en kabel som legat i kläm redan från fabriken (ca 5 år) så det hade blivit kortis i kabeln till lampan till ugnen. Jag minns inte vad dom har för märke på spisen men det är en med glashäll.
Lite el jobb med en ny kabel och nÃ¥gra kabelskor sÃ¥ funkade den igen och funkar ännu  Thumbsup.

Mvh Minime
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #6 skrivet: 24 december 2009, 23:58:24 »
Tack för alla svar! Jag skrev inte helt rätt i mitt första inlägg i all hast det gick en säkring inne i elskåpet och så gick det 2st huvudsäkringar ute i elskåpet där huvudsäkringarna sitter. Har inte jordfelsbrytare och det verkar jätteskumt då det sitter 2st smålampor i fronten på spisen som är en röd och en orange och fick då se att den som va orange glöggade lite trots att ingen platta eller något annat va på så då knackade jag lite på lampan och då slutade den glögga.....?? Verkar som det kan vara något som är glappt.....men vågar inte testa att köra ugnen igen då jag har slut 16 amp säkringar.....det gick ju som sagt ett par stycken. Har även testat att skruva ur lampan inne i ugnen utan resultat så därför är jag lite misstänksam om att det skulle kunna vara vredet och det känns liksom lite konstigt då det är svårt att hitta ett exakt läge på ett ställe på det. Men ska kolla lite mera imorgon då jag fixat fler säkringar.....kan vara jag som inte kollade tillräckligt noga i alla hast att vredet verkligen va på enbart lampan då säkringen gick andra gången.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #7 skrivet: 25 december 2009, 08:35:36 »
Har du megger? Eller funkar lika bra med summer, gör spisen Strömlös, ut med alla säkringar, sen försök Mekka ut Strömställaren, sen summra mellan faserna, annars brukar näsan tala, bränt "el" känns..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #8 skrivet: 25 december 2009, 09:16:08 »
hmm har inga mätinstrument alls......är mkt lite insatt i elkunskap men om det skulle vara tex värmeslingan som är trasig sÃ¥ kan jag byta den men mäta Ã¥ sÃ¥ kan jag just ingenting om.....men med hjälp av instruktioner sÃ¥ skulle jag kunna.... ;) ska försöka lÃ¥na mig nÃ¥got mätinstrument och försöka mäta upp värmeslingan till ugnen....nÃ¥gon som kan ge en instruktion hur man mäter den  :)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #9 skrivet: 25 december 2009, 09:23:04 »
Gör spisen spänningslös och öppna på locken, oftast kan man se vart skadan är för det brukar bli rätt "bränt" på felstället. Det är vanligare att felet ligger utanför värmeslingorna än i slingorna
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #10 skrivet: 25 december 2009, 09:28:19 »
Gör spisen spänningslös och öppna på locken, oftast kan man se vart skadan är för det brukar bli rätt "bränt" på felstället. Det är vanligare att felet ligger utanför värmeslingorna än i slingorna

Aha ok du menar med "locken" locket som sitter ovanpå det där plattorna sitter? Om nu felet ligger utanför värmeslingorna vad kan då felet vara? Kabel eller vad? Är det lönt att försöka laga spisen eller brukar som här fel bli en dyr affär? Spisen kanske är ca 8-10år men har funkat jättebra och gör det fortfarande förutom ugnen då..... :(

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #11 skrivet: 25 december 2009, 09:40:39 »
MIn spis tappade en fas, huvudsäkring gick då o då........

Felet berodde på att barna sparkat sönder en utomhuslampa när de spelat fotboll.

Det tog ett tag och en massa letande/tänkande/kopplande innan jag förstod vad som var fel.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #12 skrivet: 25 december 2009, 09:54:22 »
Ofta brukar det vara nån brytare med anslutningar som gett upp eller det motstånd som sitter i serie med ungslampan, det brukar sitta på baksidan av ugnen ( på trefasspisar sitter lampan mellan 2 faser och för att få 230 volt sitter et motstånd i serie med lampan).
Man brukar säga att en livslängd på 10 år är OK, men vill du behålla spisen och få den lagad skulle jag gissa att det går på en par tusen, lite beroende på hur långt "reparatören" måste resa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #13 skrivet: 25 december 2009, 14:12:41 »
Tack för alla tips och råd!
Spisen är lagad nu  :)
Lyfte pÃ¥ locket med plattorna och fick dÃ¥ se att en av dessa tvÃ¥ lampor en orange och en röd hade sluppit (den övre) och ramlat ner pÃ¥ den nedre  och fick förmodligen till följd att det blev kortslutning ena stiftet till lampan som ramlat ner var lite bränd. Orsaken till den lossnat och ramlat ner var att plasthÃ¥llaren till lampan gÃ¥tt sönder pÃ¥ mitten det var därför som man inte sÃ¥g det förrän man öppnade locket, själva pluppen till lampan satt ju kvar pÃ¥ fronten...... men tog lite snabblim och fixade fast lamphÃ¥llaren och nu fungerar allt igen. Men med reservation för att det även kan vara själva ugnslampan som är orsaken......tog ut den gamla samtidigt och dÃ¥ gick den ju givetvis sönder själva globen lossnade frÃ¥n gängen sÃ¥ jag har inte hunnit att köpa en ny men ska göra det och sätta dit den sÃ¥ fÃ¥r man väl se om det även fungerar efter det.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Spisen knäcker säkringar.....
« Svar #14 skrivet: 25 december 2009, 16:24:59 »
Spisen är lagad nu  :)

Grattis!!! Bra sÃ¥s reder sig själv ;-) Där sparade du mÃ¥ngen skön slant. En stor j-a grogg till Northkingen!!  studs studs studs
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!