Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??  (läst 12086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xirg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« skrivet: 02 oktober 2007, 03:48:51 »
Har ett nybygge på gång i norra Stockholmstrakten där det skall installeras en värmepump.
Det är givet att det blir från IVT då husleverantören har dem som "partner".
Har velat lite grann mellan att ta den billiga IVT490 med frånluften alternativt satsa på bergvärme direkt.
Har i princip bestämt mig för att satsa på IVT:s Greenline HT plus C9 med VBX samt volymtank på 100L
Huset är ett 2-plans pÃ¥ 184m2  med golvvärme pÃ¥ bottenplanet och radiatorer pÃ¥ ovanvÃ¥ningen.
Enligt husleverantörens energianalys på huset med en Greenline så skulle total energiåtgång bli ca 7250kWh (inklusive drivenergi till pumpar och fläktar och detta satt till 5kWh/m2)
Detta  beräknat med 4 pers i hushÃ¥llet, 20 grader, standard badkar och normal vädring.
Nu till frågan
Hur djupt och med vilka parametrar skulle en optimal energibrunn dimensioneras för ovanstånde data?
Uttagen effekt per meter ?


Saknas det input för att göra en korrekt optimering?

Är lite ny på detta så jag har inte full koll på alla parametrar som man kan laborera med i det kommande systemet.

På sikt kommer även en kamin installeras i huset.

SidofrÃ¥ga,  Skulle egentligen IVT:s 495 vara ett bättre val ?

Tack pÃ¥ förhand.  mvh  /tomas



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2007, 07:43:07 »
Hmmm... Sc:,h

Om jag räknar å 45 W/m2 i energiåtgång för ditt hus blir det drygt 8 kW i maxeffektbehov, jag tycker nog en C9 är för stor, C7 vore nog bättre.

En VBX kan ge max 1,2 kW till brine i ditt hus, vilket motsvarar ca 35 meter borra (jag räknar på 35 W/m för en borra). 35 meter borra kostar ca 9 kkr, ungefär lika mycket som en VBX, men nackdelen med en VBX är den har en extra cirkpump. Jag skulle nog skippa VBX och borra djupare istället för den pengen.

Så skippar du VBX behöver du ca 150 meter aktivt djup till en C7, jag skulle tro att du inte behöver mer än 160-170 meter till C9:an då du i princip aldrig kommer att ta ut max ur den.

IVT495 är nog för klen för ditt hus, den ger max 4 kW och då måste du ändå borra ett hål, kör med en riktig BVP istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2007, 07:46:26 »
Tycker du gör rätt och ta HT C9plus maskinen i stället för en 495.
 VBX gör att du inte behöver lika djupt borrhÃ¥l, men jag skulle skippa VBX och borra ett vanligt borrhÃ¥l 170-180m med en ren frÃ¥nluftsfläkt. Dessutom skulle jag förbereda för frikyla och med den lösningen har jag ännu mindre nytta av VBX.

Kan även hålla med Carl N om att en C7 skulle räcka men med volymtank är det inte hela världen med en "för stor" maskin om den kopplas som "acktank".
« Senast ändrad: 02 oktober 2007, 07:49:36 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad xirg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2007, 08:48:49 »
Nu när det är golvvärme pÃ¥ bottenvÃ¥ning och radiatorer pÃ¥ ovanvÃ¥ningen är det dÃ¥ det är fördel att ha en ack tank ? Ska väl till ngn slags shunt .. eller beror det pÃ¥ vilken typ av radiatorer som installeras ?   

Ger det  mera varmvatten med en ack att använda eller ligger det utanför den slingan ?
l
Lite mera input för att välja rätt system..
Huset har ganska mycket fönster och en öppen planlösning.
Har en sambo som nog kommer vilja ha det varmt och skönt pÃ¥ golvet..eller räcker C7 där ocksÃ¥  :) !
Skillnad i pris pÃ¥ C9 och C7 är för mig 600 kr..     Ã¤r det dÃ¥ bara en ren dimensionerings frÃ¥ga ?

Till C7 behövs alltså ett kortare hål än till C9 men är det så att jag aldrig kommer nyttja effekten fullt ut på C9 ?


Så en VBX ger mest problem alltså ?
VBX:en kostar 12 tkr med kanalfläkt avräknad...  om jag väljer den kan jag alltsÃ¥ inte ha frikyla framöver? 

Har ett pris pÃ¥ borrning pÃ¥ 250 kr/m  hmm prcis som ni skrev  9tkr.
« Senast ändrad: 02 oktober 2007, 08:58:56 av xirg »

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2007, 09:24:53 »
Med golvvärme är det ännu större anledning att ha tanken. Eftersom den går att koppla på olika sätt så kan man få olika funktion beroende på hur den kopplas.
Storleken på maskinen ligger nog närmare en 7 än 9 om jag tycker, men med tank är det inga problem. Skillnaden i pris blir djupare borrhål för 9:an. Tanken är bara inkopplad på värmen så den påverkar inte varmvattenmängden.

VBX och frikyla fungerar ihop, men eftersom båda "värmer" borrhålet så tappar man kyleffekt till frikylan och tillgodogör sig inte så mycket "gratisenergi" från VBX:n, under sommarmånaderna när man vill köra kyla.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2007, 09:42:48 »
Storleken på maskinen ligger nog närmare en 7 än 9 om jag tycker, men med tank är det inga problem. Skillnaden i pris blir djupare borrhål för 9:an.

Hålet blir väl så djupt som huset kräver, det beror väl inte på storleken på pumpen?
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2007, 09:48:02 »
Med större maskin så kommer mindre tillskott gå in, vilket innebär att mer energi tas från borrhålet som innebär djupare borrhål om man vill behålla samma temp på brinen.
I annat fall får jag sämre COP på den större maskinen.
Om inget tillskott går in på den mindre maskinen så behövs inte djupare borrhål och inte heller större maskin. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2007, 10:26:05 »
 Thumbsup
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad xirg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2007, 11:01:09 »
SÃ¥ valet för mig borde alltsÃ¥ var C9 med acc tank utan vbx och   170-180 meter djupt.

alternativt C7 acc tank utan vbx  150 m djupt.

Och det som bestämmer det är hur stor effekt jag kommer vilja ta ut !/?

Var går bryt punkten för valet mellan dem sett till temperatur inomhus /alternativt uttagen effekt.

Uttagen effekt frÃ¥n hÃ¥let 35W/m  ... är det en siffra som säkerställer att hÃ¥let  inte tar "slut" ?

Ytterligare ett begrepp jag undrar lite över är aktiv hÃ¥llängd ?  SÃ¥ av de 170 m är det endast X ? antal meter som ger de 35W ?

Vad innebär att man förbereda för frikyla ? Någon slags extra installation som bör göras vid uppbyggnad av systemet?

Finns det någon fördel med att ladda hålet med VBX bara för att det kommer finnas grannar i närheten(25meter) som också har bergvärme.


Inser att vissa frågor kanske är lite lösryckta men det beror på att jag nog inte förstår enskilda parametrars inverkan på systemet.
Jag är er evigt(iallafall så länge som energibrunnen räcker) tacksam för era råd./T

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2007, 11:22:03 »
Min pump tar ut 32-33 W/meter och kan vintertid gå veckor i sträck. 35 W/meter är inga som helst problem. Det går att ta ut den effekten kontinuerligt året runt. Temperaturen bestäms främst av uttagen effekt under en rätt kort tid, hur många KWh per år man tar ut spelar inte så stor roll. Detta då största delen av motståndet mot värmeöverföringen ligger i och i närheten av borrhålet. Egentligen skulle det inte behövas så olika håldjup som offererats för de olika pumpstorlekarna men man går väl lite på schablon.

Aktiv hÃ¥llängd är de metrar som ligger under grundvattenytan och är i kontakt med berget. Vattenfyllt foderrör bör räknas till halva sträckan dÃ¥ det är sämre värmeledning i jord/lera. 

Grannar 25 meter bort är inget problem, VBX behövs inte. Det blir betydligt billigare att borra 10 meter extra för att kompensera för grannarnas borrhål.

Kalkyl på 7250 kWh per år, det är ganska exakt vad min 5 kW pump behöver inkl. ca 700 kWh tillsatsel, var strax över 8000 kWh totalt en kall vinter. Skulle tro att en pump på 7 kW kommer att klara sig praktisk taget utan tillsatsel. 9 kW känns lite väl stor.
« Senast ändrad: 02 oktober 2007, 11:50:56 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2007, 11:38:22 »
Själv brukar jag ha 180 meter hål till 9:an och 160 till 7:an. Då räknar jag att jag har vattennivån inom 20meter och (180-20) 160 meter aktivt hål till 9:an.
Storleken är som sagt var vad ditt effektbehov är när det är som kallast ute. Svårt att säga exakt var brytpunkten går då man i dag har större maskiner än vad man hade för några år sedan för att minimera tillskottselen.
Frikylan kan förberedas med rördragningar (riktigt kondensissolerade rör) i ditt bygge.
tips om det hela kan du hitta på t.ex. IVT:s hemsida
Du kan även använda styrningen i värmepumpen för att styra ut en lägre temperatur till golvvärmen på bottenvåningen. Här har du lite länkar som kan ge svar på en del av dina frågor.

http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdf

http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=naturkyla.pdf

http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Flaktelement42N_sv_1.0.pdf

http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Greenline_HTPlus_svanen_sv_2.1.pdf
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad xirg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2007, 19:29:33 »
Fick nu energiberäkningen pÃ¥ huset av husleverantören med en C9:a monterad.  MÃ¥nga siffror.
NÃ¥gra av dem:

Totalt effektbehov(dygnsmedelefekten) beräknades till 9.2 kW.
Uppdelat på
Tappvarmvatten: 0,39kW
Transmisson,ventilation,luftläckning: 9,33kW
Utnyttjad gratis effekt(??)   : -0,87kW
Förluster i värme systemet: 0,25 kW



och det totala behovet för köpt energi blev 11032 kWh uppdelat på

Eltillsats i värmepump: 14
Drivel till värmepump: 5202
El til fläktar och pumpar: 607
Processer. Hushålls el och fastighetsel : 5210

Kan jag utifrÃ¥n dessa siffror konstatera att C9 är rätt ? 

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2007, 20:04:22 »
Tittar jag på siffrorna ser de rimliga ut, även om jag gissar vad en del står för. ;)
Så en C9:a är inget dåligt val. Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2007, 20:09:32 »
9,2 kW effektbehov vid DUT (antar att det är det det handlar om) betyder ca 23 000 kWh/år i värmebehov. Jag skulle vilja ha en 7:a till det behovet, det kommer inte att bli mycket tillsatsel till den heller. 9 kW är inte fel, men jag tvivlar på att det ger bättre totalekonomi under pumpens livslängd.

Det går egentligen inte att säga vad som är rätt eller fel i ett sådant här fall, säger man att "jag är villig att betala en del extra för att aldrig behöva fundera över om pumpen räcker till" då är 9 kW rätt val. Fast frågan är hur mycket en del extra är i det här fallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Energibrunn till IVT Greenline HT plus C9 ??
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2007, 20:24:32 »
Krångla inte till det nu. >:(
IVT:s 9:a är en liten 9:a Sc:,h  Med 50 grader framledningstemp vid dut ger den 8,4 kw. Skillnaden mellan en 7:a och 9:a är 1,5 kw uteffekt, inte mycket att hänga upp sig pÃ¥. Kan dock ge lite bättre (mer) varmvatten lite snabbare, och med volymtanken är det inga problem. Tror man mer pÃ¥ 7:an fungerar det lika bra, men lite mer tillskottsel.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!