Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläktmotor Ecoair 107 V3  (läst 8282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fläktmotor Ecoair 107 V3
« skrivet: 19 mars 2015, 11:22:51 »
Har kört min begagnade 107:a som jag installerat själv i snart 3 år, förmodligen är pumpen 5 år gammal.
Allt har fungerat bra men nu plötsligt har fläktmotorn börjat låta.
Jag får inga felmeddelanden eller så, och allt fungerar som det ska men den har blivit väldigt högljudd.
Nu undrar jag om någon vet:

1, Hur får man bort "gallret" framför fläkten?
Tänkte börja med att "göra rent" och se vad det är för motor som sitter där osv.

2, Ska jag bara körapå tills fläkten havererar?
Grannarna kan nog stå ut med det ökade ljudet, men riskerar jag något genom att bara körapå? (mer än det uppenbara, fläkten havererar på julafton osv).

3, Vart hittar jag reservdelar?
Den enda fläktmotor jag hittat är på vvshome.se och den kostar närmare 5tusen, känns lite mycket tycker jag.
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad KimmoJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2015, 20:04:51 »
Det var väldigt vad tyst det var på forumet.

Jag har egentligen inga svar men kan ju ta upp ett par standardgrejer expertisen brukar ta till.

1.  Har du läst erp's beskrivning av 107:an ?
2. Du försöker väl inte smutskasta CTC genom att antyda att grejerna pajar i tid och otid och dessutom är så idiotiskt ihopsatta att man inget kan byta själv ?
3. Är ditt inlägg en förtäckt uppmaning att inte köpa CTC prylar ?

CTC EcoEl1550 + EcoAir 107
86 m2 + 86 m2 varm källare.
byggår 67, nya 3-glas 2009. 14300 kWh Värme + VV behov enligt energideklaration.
2014: 10600 kWh  totalt
2015: 11200 kWh prognos

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2015, 22:06:45 »
Jag tycker nog inte det låter som att TS försöker smutskasta CTC.

1. ERP:s beskrivning är helt OK men den förtäljer inte hur gallret framför fläkten demonteras, det står inte heller i manualen.

Jag skulle prova att använda CTC:s trygghetsförsäkring, registrera produkten och fyll i dig själv som installatör.
Det finns inget i villkoren som säger att den inte ska gälla om man installerat grejerna själv.

http://www.ctc.se/registrera-din-installation-for-garanti/
http://www.ctc.se/wp-content/themes/responsive-child/pdf/forsakringsvillkor_konsument_ctc_20141121.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2015, 08:40:54 »
Och det är inte så att rätt metod att komma åt fläkten är att först lyfta av locket från utomhusdelen och sedan ta bort hela framsidan, dvs samma arbetssätt som på alla asiatiska utomhusdelar?

Beträffande fläktmotorn och dess lager så har jag inte behövt titta närmare på den saken, men jag skulle bli mycket förvånad om det är något annat än kapslade standardkullager i motorn. Sen återstår det att se om motorn är avsedd att plocka isär eller inte. Även om det inte är meningen så brukar det gå ändå med en del händighet och tålamod. Det kan t ex bli frågan om att borra ur nitar som man sedan får ersätta med skruv och mutter. Eftersom fläktmotorn har två hastigheter så kan den inte ersättas med "vilken motor som helst" om man vill behålla möjligheten att köra fläkten på halvfart då utetemperaturen är tillräckligt hög.

Om inte annat så börjar ju de äldsta EcoAir nu vara så gamla att de har börjat bytas ut, så om man håller sig framme på rätt plats i rätt ögonblick bör det inte vara så svårt att komma över begagnade reservdelar.

Jag skulle tro att en 107 v3 är mer än 5 år gammal idag. Vet inte hur länge det utförandet tillverkades, men den 105 v3 som jag brukar ha att göra med, är tillverkad 2006 och jag kom över den gratis 2011.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2015, 18:41:40 »
Jag skulle nog ha börjat med att kontakta CTC och fråga om dom kan hjälpa till med info.

Att det kommer få svar beror nog på att det är ett ovanligt problem, så de CTC-ägare som läser här inne har inga tips att komma med, eftersom vi inte råkat ut för nåt liknande.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2015, 16:31:58 »
Tack för er input!

1, Ja, nu har jag ingen direkt ”panik”…än…så jag avvaktar tills det blir varmt ute och sedan får jag börja lossa på alla skruvar och plåtar jag kan hitta .
Fläktmotorn säljs med fläkt och kondensator och hela rasket men jag tänkte att om jag har ”tur” så är det bara något lager som börjat ge ifrån sig oljud, ibland kan man med lite händighet, precis som ni säger, byta kullagren.
Jag återkommer med beskrivning av hur det gick och kanske jag ska kontakta någon som servar CTC för att få tips.

2, Ska se om jag lyckas ta reda på hur gammal pumpen är, vore lyckat med försäkringen.

3, Visst, skrotade ecoair borde börja dykaupp.
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2015, 19:30:46 »
Dom 4 mittersta siffrorna i tillverkningsnumret anger år och vecka.....

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #7 skrivet: 16 april 2015, 09:52:36 »
Plötsligt blev det en "varm" vårdag och jag kunde titta på pumpen :-)

1, Helt rätt Torbjörn, det var bara att skruva loss locket - enklast möjligast.
Kunde vrida och känna på fläkten, inget glapp eller så, men visst är det lagret som ger ljud ifrån sig.
Det får rullapå tills i sommar när jag kan stänga av pumpen och lägga lite tid på skruvande.
Drog på lite WD40 på lageraxeln (har vart med om att det kan krypa in i gamla kapslade lager med dåliga tätningar och minska viskositeten på lagerfettet så att det tillfälligt låter bättre)

2, Pumpen är en 2010 alltså registrerade jag mig på/för trygghetsförsäkringen (som tydligen gäller 3 + 3 år), skall ringa ctc för att höra vad som gäller och om det är värt att använda den.

Fortsättning följer...
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #8 skrivet: 10 juli 2015, 09:27:42 »
Helvetes rövsvett.
Plockade ur de gamla lagren, beställde nya, monterade och när jag skulle justera så satte jag skruvmejseln i lindningen!!!!
Jädra små trådar som gick av!!
Detta löser jag inte , kan inget om el och har ingen aning om vad man kan/inte kan göra.
Surt!
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Martin_A

  • Gäst
Martin_A
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2016, 23:38:18 »
Hej, jag har samma problem på min ecoair 107.
Tråkigt att höra att reparationen gick åt skogen.

Var lyckades du köpa nya lager? Och vilken sort, dimension mm ska det vara?
Hur svårt var det att byta?

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2016, 00:40:30 »
...
Var lyckades du köpa nya lager? Och vilken sort, dimension mm ska det vara?
Hur svårt var det att byta?


6202 är modellbeteckningen på lagren. Bedöm själv hur svårt det är  :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61544.0
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Martin_A

  • Gäst
Martin_A
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #11 skrivet: 20 oktober 2016, 22:14:28 »
Tack!

Det var en utförlig och bra beskrivning av jobbet! Låter dock betydligt jobbigare än vad jag väntat mig...
Inget jag är sugen på att ge mig på just nu.

Vad är alternativet? Jag har sett att det säljs kompletta(?) fläktmotorer för 3500 - 4500:- om jag googlade rätt...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2016, 11:47:33 »
Jag skulle nog vilja säga att beskrivningen får det att låta besvärligare än det är. Men det är naturligtvis bra att ha en smidig avdragare till att börja med.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktmotor Ecoair 107 V3
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2016, 22:24:13 »
Rätt verktyg är ju en stor del av jobbet, och som relativt nybliven husägare är ju inte verktygsuppsättningen komplett. Hade jag då haft en vinkelslip när jag gjorde arbetet skulle jag enkelt kunnat slipa ner avdragarens klor så att de gick fritt från lindningarna.
Dessutom hade jag ingen manual, fick improvisera alltefter som arbetet fortskred. Jag tog med misstagen jag gjorde, som att försöka slå ut axeln och den missade insexskruven.
Att göra om arbetet idag skulle knappast ge något bekymmer.  tummenupp
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!