Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP Haveri!  (läst 30366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP Haveri!
« Svar #75 skrivet: 12 januari 2006, 11:03:46 »
De har anpassat sig till hur alla andra tillverkare märker/namnger sin pumpar.
I en övergångsfas kan det ställa till med trubbel, men på sikt är det nog en fördel att man inte luras av modellbeteckningen olika tillverkare emellan.
Det har de siste dagene vært mye kritikk til Thermia sin marknadsføring av "varvtalsstryda" varmepumpar.
Jeg slutter meg helt og fullt til kritikken, og mener det var å gå langt over streken (selv om jeg er en meget fornøy Thermia eier......).
Men også andre har svin på skogen:
I går var jeg inne på NIBE sine nettsider og ville se på prisene på 1215 serien i forhold til 1230 serien.
Uten Ã¥ tenke særlig over det konkluderte jeg med at 1215-10 koster 56500,- og 1230-10  57500,- kun 1000 kroner mer for en mye mer moderne varmepumpe med bedre COP. Valget er dermed tilsynelatende enkelt for den vanlige forbruker, og det er vel ogsÃ¥ hensikten fra NIBE sin side. Det vi som er VPnerdar vet er jo som kjent at 1230-10 er en mindre pumpe enn 1215-10......
Personlig tror jeg derfor dette er en salgsgimmik for den nye pumpen, mer enn å "anpasse" seg til konkurrentene.
Spesielt tidligere NIBE eiere vil kunne bli lurt trill rundt........
Denne er ikke like grov som Thermias.....men på kanten likevel fordi NIBE angir prisen i en tabell der effekten oppgis som TYP og med tilhørende PRIS men altså i praktiken med ulike effekter likevel i samme tabelltype.....
Etter min mening burde reklamesidene hatt en forklaring på dette til kundene!
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: VP Haveri!
« Svar #76 skrivet: 12 januari 2006, 12:59:16 »
De har anpassat sig till hur alla andra tillverkare märker/namnger sin pumpar.
I en övergångsfas kan det ställa till med trubbel, men på sikt är det nog en fördel att man inte luras av modellbeteckningen olika tillverkare emellan.
Det har de siste dagene vært mye kritikk til Thermia sin marknadsføring av "varvtalsstryda" varmepumpar.
Jeg slutter meg helt og fullt til kritikken, og mener det var å gå langt over streken (selv om jeg er en meget fornøy Thermia eier......).
Men også andre har svin på skogen:
I går var jeg inne på NIBE sine nettsider og ville se på prisene på 1215 serien i forhold til 1230 serien.
Uten å tenke særlig over det konkluderte jeg med at 1215-10 koster 56500,- og 1230-10  57500,- kun 1000 kroner mer for en mye mer moderne varmepumpe med bedre COP. Valget er dermed tilsynelatende enkelt for den vanlige forbruker, og det er vel også hensikten fra NIBE sin side. Det vi som er VPnerdar vet er jo som kjent at 1230-10 er en mindre pumpe enn 1215-10......
Personlig tror jeg derfor dette er en salgsgimmik for den nye pumpen, mer enn å "anpasse" seg til konkurrentene.
Spesielt tidligere NIBE eiere vil kunne bli lurt trill rundt........
Denne er ikke like grov som Thermias.....men på kanten likevel fordi NIBE angir prisen i en tabell der effekten oppgis som TYP og med tilhørende PRIS men altså i praktiken med ulike effekter likevel i samme tabelltype.....
Etter min mening burde reklamesidene hatt en forklaring på dette til kundene!

läs gärna hela tråden, jag tror att vi på minst 5 ställer klargjort att 1230-10 är en mycket lkanare pump än 1215-10
jag skulle vända på dina siffror o säga: trots att man går upp en pumpstorlek så är fortfarande 1215 pumpen billigare än 1230 pumpen!
om vi jämför dom modeller som är lika stora så är skilnaden 5500:- enligt nibes hemsida
« Senast ändrad: 12 januari 2006, 13:01:13 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP Haveri!
« Svar #77 skrivet: 12 januari 2006, 13:11:57 »
läs gärna hela tråden, jag tror att vi på minst 5 ställer klargjort att 1230-10 är en mycket lkanare pump än 1215-10
jag skulle vända på dina siffror o säga: trots att man går upp en pumpstorlek så är fortfarande 1215 pumpen billigare än 1230 pumpen!
om vi jämför dom modeller som är lika stora så är skilnaden 5500:- enligt nibes hemsida
Citera
Tror du missuppfattar meg lite....... ;) Alle som aktivt leser/deltar i dette utmerkede forum vet  selvfølgelig at 1215-10 er større enn 1230-10. Det visste jeg ogsÃ¥ nettop fordi jeg hadde lest hele denne trÃ¥den og andre trÃ¥dar :)
Jeg ville forsøke å se det fra en "vanlig" forbrukers side (det er vel tross stor deltagelse på forumet, flest VP egare som dessverre ikke har vært innom).
Ang. å venda på mine sifror: Hvilken pump er det sannsynlig at NIBE vil selja flest av og som skal øka markedsandelen deres slik alle nye produkter har som mål? Ikke 1215 iallefall ;)
Alle som vil, ser at dette var en unik mulighet NIBE hadde til Ã¥ kamuflera en høyere pris pÃ¥ den nye 1230 pumpen. Det hadde vært helt OK dersom det gikk an Ã¥ forstÃ¥ dette for den vanlige VP køpare  >:(
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Haveri!
« Svar #78 skrivet: 12 januari 2006, 13:26:53 »
Nu blev det mycket om pumparna  ;)

men jag har fått ett pris nu tottalt
ca 55000kr inkl pump, montering, el, borttagning av gammal oljepannan (finns kvar i huset)

så jag är nu ganska nöjd med det priset..
ett visst förbehåll finns för ökade kostnader men då med max 5000kr

då blir det en 1230/10
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP Haveri!
« Svar #79 skrivet: 12 januari 2006, 13:32:53 »
De har anpassat sig till hur alla andra tillverkare märker/namnger sin pumpar.
I en övergångsfas kan det ställa till med trubbel, men på sikt är det nog en fördel att man inte luras av modellbeteckningen olika tillverkare emellan.
Det har de siste dagene vært mye kritikk til Thermia sin marknadsføring av "varvtalsstryda" varmepumpar.
Jeg slutter meg helt og fullt til kritikken, og mener det var å gå langt over streken (selv om jeg er en meget fornøy Thermia eier......).
Men også andre har svin på skogen:
I går var jeg inne på NIBE sine nettsider og ville se på prisene på 1215 serien i forhold til 1230 serien.
Uten å tenke særlig over det konkluderte jeg med at 1215-10 koster 56500,- og 1230-10  57500,- kun 1000 kroner mer for en mye mer moderne varmepumpe med bedre COP. Valget er dermed tilsynelatende enkelt for den vanlige forbruker, og det er vel også hensikten fra NIBE sin side. Det vi som er VPnerdar vet er jo som kjent at 1230-10 er en mindre pumpe enn 1215-10......
Personlig tror jeg derfor dette er en salgsgimmik for den nye pumpen, mer enn å "anpasse" seg til konkurrentene.
Spesielt tidligere NIBE eiere vil kunne bli lurt trill rundt........
Denne er ikke like grov som Thermias.....men på kanten likevel fordi NIBE angir prisen i en tabell der effekten oppgis som TYP og med tilhørende PRIS men altså i praktiken med ulike effekter likevel i samme tabelltype.....
Etter min mening burde reklamesidene hatt en forklaring på dette til kundene!

HÃ¥ller med,
Detta är det sätt att smyg höja priserna, minst lika fult som varvtals-styrd.

Ja, med den skillnaden att varvtalstyrd är en reell förbätttring (om än mindre än ideal fallet)
och prishöjning än en försämring ...

- Terrängen ser olika ut beroende på varifrån man beskådar den ...

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: VP Haveri!
« Svar #80 skrivet: 12 januari 2006, 14:33:30 »

...borttagning av gammal oljepannan (finns kvar i huset)...


Nästan alla gör det - ställer VP på oljepannans plats.
Gör inte det om ni har ett val!!!

En plats med rökgång kan komma till användning någon gång i framtiden samtidigt som värmepumpen finns kvar, man vet aldrig.
När jag sagt detta till bekanta får man för det mesta ett hånleende tillbaka, men är man luttrad och vart med några år så vet man att tider förändras och att saker går sönder vid olämpliga tidpunkter.
Så, om oljepannan är hel, varför inte låta den stå "standby" med en dunk diesel redo? Man behöver inte docka anläggningarna. Eget expansionskärl + T-rör & lite extra ventiler är det enda som krävs.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: VP Haveri!
« Svar #81 skrivet: 12 januari 2006, 16:52:03 »

Nästan alla gör det - ställer VP på oljepannans plats.
Gör inte det om ni har ett val!!!


Bra tips!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP Haveri!
« Svar #82 skrivet: 12 januari 2006, 18:45:29 »
Inte bara bra utan ett väldigt bra tips!
Synd att det kom ett år för sent! huvuddunk

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Haveri!
« Svar #83 skrivet: 12 januari 2006, 19:11:09 »
det jag menade med (finns kvar i huset)
var att den kommer att stå kvar på plats fast bortkopplad..
har så bra utrymme så jag vill inte bara slänga den.

tänkte faktiskt att jag kan ha den stående där och koppla in den om något skulle gå tokfel.
(måste fixa murstocken först)

ursäkta om jag var oklar  ;)
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: VP Haveri!
« Svar #84 skrivet: 12 januari 2006, 19:12:23 »
Nibe kan man ju köpa som privatperson från t.ex. Hallberga.se till bra priser, med leverans hem. Så man kan antingen göra det eller annars använda deras priser som jämförelse.

(Absolut riktigt att det är dumt att blockera rökgången i pannrummet genom att sätta värmepumpen där! Vem kan förutsäga framtiden med säkerhet?)
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Haveri!
« Svar #85 skrivet: 12 januari 2006, 19:52:11 »
IVT tyckte att jag skulle ha en ack-tank oavsett om jag tog Nibe eller IVT.
dom ville ha 5000kr för en 100l. hur är det i pris??
ni som vet. kan man hitta det billigare?
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: VP Haveri!
« Svar #86 skrivet: 12 januari 2006, 22:05:25 »
IVT tyckte att jag skulle ha en ack-tank oavsett om jag tog Nibe eller IVT.
dom ville ha 5000kr för en 100l. hur är det i pris??
ni som vet. kan man hitta det billigare?

Jag har en 150l du kan få gratis, men då får du hämta den strax ovanför Göteborg.

Annars kan du gå till en välsorterad rörfirma och be att få (eller få köpa billigt) en begagnad hydrofontank. Jag satte in en på 300l som jag köpte för 400kr, fungerar alldeles utmärkt.

Rörfirman jag handlade av har en skrothög på bakgården, och där såg jag flera gamla hydrofontankar som duger utmärkt. Flera olika storlekar fanns det också.

Sen isolerar du, och ber en plåtslagare bocka till ett hölje i lackerad vit plåt för några hundringar, så har du en acktank för under 1000kr
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Haveri!
« Svar #87 skrivet: 13 januari 2006, 07:58:53 »
IVT tyckte att jag skulle ha en ack-tank oavsett om jag tog Nibe eller IVT.
dom ville ha 5000kr för en 100l. hur är det i pris??
ni som vet. kan man hitta det billigare?

Jag har en 150l du kan få gratis, men då får du hämta den strax ovanför Göteborg.

Annars kan du gå till en välsorterad rörfirma och be att få (eller få köpa billigt) en begagnad hydrofontank. Jag satte in en på 300l som jag köpte för 400kr, fungerar alldeles utmärkt.

Rörfirman jag handlade av har en skrothög på bakgården, och där såg jag flera gamla hydrofontankar som duger utmärkt. Flera olika storlekar fanns det också.

Sen isolerar du, och ber en plåtslagare bocka till ett hölje i lackerad vit plåt för några hundringar, så har du en acktank för under 1000kr

tackar för det tipset!!
jag tror jag fixar ack-tanken efter pumpen står på plats och går..
men ack-tank tror jag kan vara bra. dock vill jag se hur pumpen fungerar utan först.
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Haveri!
« Svar #88 skrivet: 13 januari 2006, 10:49:54 »
Nu är pumpen beställd....

1230/10
tottalt blev det 60 000kr inkl sprit, elinst, rörmontage, moms, osv osv..
ställventiler för slingan och borrhålet ingår också.

jag är helnöjd med detta..
hur tycker ni.. visst är detta ett ok pris???
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: VP Haveri!
« Svar #89 skrivet: 13 januari 2006, 10:54:48 »

...borttagning av gammal oljepannan (finns kvar i huset)...


Nästan alla gör det - ställer VP på oljepannans plats.
Gör inte det om ni har ett val!!!

En plats med rökgång kan komma till användning någon gång i framtiden samtidigt som värmepumpen finns kvar, man vet aldrig.
När jag sagt detta till bekanta får man för det mesta ett hånleende tillbaka, men är man luttrad och vart med några år så vet man att tider förändras och att saker går sönder vid olämpliga tidpunkter.
Så, om oljepannan är hel, varför inte låta den stå "standby" med en dunk diesel redo? Man behöver inte docka anläggningarna. Eget expansionskärl + T-rör & lite extra ventiler är det enda som krävs.


Inte riktigt det enda som krävs va? Ett årligt besök av sotaren + ev reparationer på
skorstenen om det skulle vara nödvändigt. För att ha möjlighet att bara slå över på
oljedrift igen.

Men du har en klar poäng i att inte blockera rökkanalen :) Man vet aldrig vad man kan
tänkas vilja docka till värmesystemet på sikt.

Säger jag vis av skadan med nyrenoverad skorsten för min braskamin  ???
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!