Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?  (läst 28246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #45 skrivet: 03 januari 2016, 09:45:29 »
Ungefär samma siffror och effekt som på min kamin. Jag har kopplat en värmemätare på min. Därför jag vet. Det jag ville säga var att det är inga problem och komma upp i den effekt som är utlovad. Som i mitt fall 13 kW till battnet och 3 kW till rummet. Men det jag menar är att man snittar kanske hälften till vattnet under den tid man eldrar. Annars får man sitta vid kaminen och stoppa i den ungefär var 15 minut. När jag eldar en kväll så tar det som sagt ca 40 minuter innan den börjar ladda tanken. Sen stoppar jag i ca var 30 minut. Då har den hunnit brinna ner ganska mycket och effekten är nere på ca 3 kW till vattnet. Lägger i 4-5 nya vedträn. Och kör så. Då blir snitt effekten till tanken kanske ca 6-7 kW. Som ett exempel. Jag eldade härom dagen i 12 timmar. Till och från. Men lät den aldrig slockna helt. Då hade jag laddat tanken med 70 kW.
Jag vill bara du ska veta att det blir betydligt mer eldande än vad spekulationerna skriver och vad man kan räkna ut pga att den inte brinner med full effekt alltid.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #46 skrivet: 04 januari 2016, 21:18:09 »
Just det som du skriver, att det blir betydligt mer eldande än vad jag tror, det är något jag skulle vilja få utrett. Jag har gjort en hel del uträkningar om mitt effekt/värmebehov. Men allt från indata om U-värden till kaminens effektivitet kan ju vara fel så det är inte så lätt att få till det. :(

Jag har gjort uträkningar enligt de uträkningssätt som beskrivs i Värmeboken http://www.drivkraft.nu/bocker/varmeboken/. Enligt de uträkningarna blir min årskostnad för värme 14,800kr med ved, 20,686 kr vid bergvärmeinstallation samt 19,047 kr vid luftvatteninstallation. Räntor, avskrivningar, mm inkluderat. Det är även inkluderat elpatron på sommarhalvåret för vedinstallationen.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Peedster

  • Gäst
Peedster
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #47 skrivet: 05 januari 2016, 17:17:40 »
Hej,

Eldar med vattenmantlad Kratki Eco 18kw med 3kw till rum och 15 till vatten. Tanken ovan kamin är på 100L och pump startar vid 72grader vilket är termostaten i Laddomaten. Laddar min Dalatank 4-slingad i topp och suger i botten.
Ett fullt ilägg som start så tar det ca 15min tills är vid 72 och fortsätter upp mot 80grader för att sen börja kylas ner av returvattnet. Om jag eldar i typ 3 timmar och stänger av påverkan från golvvärme så är ca 75% av tanken varm (60-80 grader). Låter jag golvvärmen stjäla under tiden blir det mycket svårare att komma upp i temp. Morgonen efter så ger det inte längre effekt till golvvärmen men toppen i tanken är fortfarande såpass varm att jag ej kan hålla hand på rör.

Jag tillhör den grupp som är premiäreldare och gärna tar emot tips hur man eldar bra...Tex hur jobbar ni med spjäll? Har styrenheten från Kratki som styr pumpar och motortilluftsspjället. Den börjar alltid på fullt öppet för att dra ner till 0 när det är över 65-70 grader.
Ska man jobba med rökrörsspjället? Testade att justera igår och märkte att elden inte blev lika hysterisk och slutade "vissla/suga" så mycket.

/P

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #48 skrivet: 06 januari 2016, 10:06:36 »
"Ska man jobba med rökrörsspjället?"
Egentligen ska man väl alltid ha en dragstabilisator monterad, men det kan ju vara lite bök att få en på plats.
Tror att jag själv skulle tjäna en hel del på det.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #49 skrivet: 06 januari 2016, 11:06:34 »
för att få någon effekt över att ladda tanken krävs att kaminen get ca 3ggr så mycket som effektbehovet för huset
Sedan är de flesta kaminer inte så stora i brännkammaren för att kunna lägga in tillräckligt med ved så eldningen blir effektiv vid kontiunerlig eldning. dvs. man får mata brasan hela tiden.

min kamin som ger 14KW ska teoretiskt klara att driva huset vid DUT men jag har aldrig lyckats att elda så hårt att inte värmepumpen ändå startar efter några timmar om det som idag är -14 gr ute eftersom framledningen inte klarar att hålla börvärdet...

ska du driva huset med en kamin som enda värmekälla skulle jag överdriva effekten mycket annars kommer du att fÃ¥ väldigt sporadisk värme inne  om du vill inte vill ordna en rullande eldvaktschema för familjen varje natt när det kallt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #50 skrivet: 07 januari 2016, 10:56:07 »
Om man eldar för att ladda en ackumulatortank så tycker jag spontant att man bör ha sensorer och utrustning för att kunna styra systemet automatiskt mot optimum. Så jag håller med LasseT här. :)

Nu står det inte om du (Peedster) eldade 3h under kvällen, men jag antar det. Blir din tank såpass kall till morgonen att golvvärmen inte funkar optimalt så har du nog en för liten tank och en för klen kamin (som cougar skriver om). Hur stort hus har du? Var? Nytt/gammalt? Isolerat? Gör som många andra och lägg in din husinfo och värmesystem i profilen så det alltid kommer med i meddelandena! :)
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #51 skrivet: 07 januari 2016, 12:28:56 »
Om man blir sjuk och det e kallt å jävligt, vem ska kånka in och lägga in veden? Vem ska gå ut med askan? Om man är bortrest?
Ska man vara beroende av eldning tycker jag en rejäl panna och riktigt stora acktankar är en bra idé.
I källarn eller uthuset.
Annars får man väl köra elvärme som backup.
Intressant med kamin är också att kunna småelda när andan faller på, en liten scoutbrasa. Fortfarande med bra verkningsgrad. Funkar inte så bra med vattenmantling.
Men det är ju bara vad jag tycker.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Peedster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #52 skrivet: 15 januari 2016, 23:08:35 »
Kamin ska lev 12kw till vatten men jag har nog inte kommit så nära det så ofta.
Hur beräknas det? Måste den vara riktigt bystfull och under hur lång tid?
Har en styrpanel MSK glass som ändrar motordriven tilluftsventil som styrs av kaminens 100L vattentank för effektiv förbränning. Men oklart om det verkligen stämmer...
Vid 73 grader öppnar Laddomaten så acktanken börjar få varmvatten men den fyller ju så långsamt för att inte kyla ned kamintanken antar jag.

Isoleringen var skitdyr...SPU och ska vara bra men jag gör aldrig om det då det var en mardröm att såga allt mellan alla reglar. Funktionen inte helt säkerställd ännu verkar det som, finns lite drag vid kattvindar.
Min takhöjd är dock en stor bov då jag har 3m så jag har en stor volym att värma.

Kommer absolut satsa på en primär värmekälla tex LVVP alt bergvärme inom kort.
Kaminen klockren som mys och spetsvärme men som dagligt slit, hell no... dontknow

Husfakta:
Nytt hus i västra Stockholm.
Ca 260m3 i 2,5 plan inkl källare. 3m takhöjd entreplan samt upp till nock på vindsplan.
Vattenburen GV hela källare ca 100m2
Vattenburen GV hela entreplan ca 100m2
Ingen värmekälla vind ännu men lutar åt vatten radiatorer ex badrum som har vatten GV.
Teknik nuvarande:
Paul FTX agg 94% återvinning
Vattenmantlad kamin 12kw till vatten
Dalatank 750L 4-slingor (2 sol & 2 VV) elpatron 6kw.
Inom kort LVVP mot acktank alt bergvärme mot acktank.
Solfångare står på önskelistan under våren.

Daggens

  • Gäst
Daggens
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #53 skrivet: 02 februari 2016, 10:51:53 »
Hur har det gÃ¥tt för di Kuntri? Har du installerat ditt system? Jag var ocksÃ¥ inne pÃ¥ vattenmantlad som enda värmekälla, men hittills har jag inte sett nÃ¥gon som rekommenderat det  :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #54 skrivet: 02 februari 2016, 11:12:36 »
Ska man ha en vattenmantlad kamin som huvudvärmekälla ska man även vara medveten om hur pass mycket skräp, sot och aska man får. Efter många år av vedeldning i en "riktig" vedpanna så skulle jag aldrig vilja ha "pannan" i nått bostadsutrymme
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Daggens

  • Gäst
Daggens
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #55 skrivet: 02 februari 2016, 11:39:49 »
Tack, jag har läst trÃ¥den redan och det argumentet finns med nÃ¥gra gÃ¥nger redan, I KNOW! Men jag vill höra frÃ¥n nÃ¥gon som har ett sÃ¥dant system som känner sig nöjd med det. Eller inte nöjd. Jag vill i alla fall höra nÃ¥got av dem som har ett sÃ¥dant system  :)

Jag tänker att det kan funka med ett litet hus mitt är på 120 kvm ca. Jag behöver inte h 20 C inne på vinterm, det räcker med 18 i nedre plan och ännu kallare uppe i sovrummen, 16-17 kanske.

Tycker om känslan av att ha elden inne men jag vet inte hur jag kan räkna ut hur mycket man kommer behöva elda samt hur stor ack tank man behöver. Om man är en familj som vi med 2 barn, 2 vuxna, duschvatten ca 50 liter / dag. Timmerhus, isolerglas, oisolerade väggar(dock lerklinade) bra isolering i golv och ca 25 cm ekofiber i taket.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #56 skrivet: 02 februari 2016, 12:04:02 »
I ett så pass "dåligt" isolerat hus skulle jag gissa att du behöver minst 25 m2 (staplad) ved per år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daggens

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Alvesta Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #57 skrivet: 02 februari 2016, 13:52:39 »
Baserat pÃ¥? Och hur hög stapel?  ::)

Glömde säga, kombinerat med solvärme.
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 13:54:52 av Daggens »
Renoverar ett timmerhus på 120 m2 i södra Småland och söker just nu den bästa uppvärmningslösningen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #58 skrivet: 02 februari 2016, 14:10:44 »
Lång egen erfarenhet av vedhantering och vedeldning (har sedan barnsben levt med vedeldad uppvärmning). Och solvärme ger bara marginellt tillskott och det under den tid av året då vedförbrukningen är minimal.
Ps
Om du inte visste sÃ¥ mäter man vedvolym med olika mÃ¥tt, det är stor skillnad mellan stjälpt mÃ¥tt och m3fub. Det finns omräkningstabeller pÃ¥ nätet  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daggens

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Alvesta Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #59 skrivet: 02 februari 2016, 14:14:22 »
Jag försökte bara skämta till det lite eftersom du skrev m2 i ditt tidigare inlägg. Tror det är svÃ¥rt att omvandla till nÃ¥got användbart utan att dÃ¥ veta höjden pÃ¥ stapeln  dontknow Men jag misslyckades, som sÃ¥ ofta  :P

Hursomhelst, om du bara gissar sÃ¥ är det inte nog i mina ögon, jag vill ha det i detaljerade uträkningar.  :)
Renoverar ett timmerhus på 120 m2 i södra Småland och söker just nu den bästa uppvärmningslösningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!