Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut radiatorer från 70-talet? Bergvärme  (läst 2115 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aussiegrit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta ut radiatorer från 70-talet? Bergvärme
« skrivet: 06 november 2019, 19:33:58 »
Känns som mina radiatorer inte riktigt klarar av att
värma så som jag önskar.
Bergvärme, IVT greenline c6 från 2005
Villa byggd 1970 radiatorer sen dess ursprungen uppvärmning med olja.

Vill ha minst 22 grader inomhus och min bergvärmepump pumpar ut 55-60 grader ut till radiatorerna men lyckas ändå inte hålla mer än ca 21 grader i rummen. Misstänkt dåligt flöde också, pumpen verkar göra sitt jobb kan det vara mycket ”skit” i elementen så det försämrar flödet? Har en relativt ny radiator i ena rummet och den känns varmare än övriga radiatorer i huset.

Termostaterna är fullt öppna och verkar funka samt luftat ordentligt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut radiatorer från 70-talet? Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 07 november 2019, 08:19:06 »
Kan ju vara så att ursprungliga värmesystemet är dimensionerat som högtemperatur med 80 grader framledning och ca 60 grader returtemperatur när det är som allra kallast på vintern. 80 grader är inget problem för en oljepanna men däremot för en värmepump. En del av de senaste värmepumparna klarar 65 grader med kompressorn men verkningsgraden sjunker med ökande temperatur. Att byta till kraftigare radiatorer kan vara en väg om rören räcker till. Tilläggsisolering av huset ett annat alternativ.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta ut radiatorer från 70-talet? Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 07 november 2019, 23:33:06 »
Känns som mina radiatorer inte riktigt klarar av att
värma så som jag önskar.
Bergvärme, IVT greenline c6 från 2005
Villa byggd 1970 radiatorer sen dess ursprungen uppvärmning med olja.

Vill ha minst 22 grader inomhus och min bergvärmepump pumpar ut 55-60 grader ut till radiatorerna men lyckas ändå inte hålla mer än ca 21 grader i rummen. Misstänkt dåligt flöde också, pumpen verkar göra sitt jobb kan det vara mycket ”skit” i elementen så det försämrar flödet? Har en relativt ny radiator i ena rummet och den känns varmare än övriga radiatorer i huset.

Termostaterna är fullt öppna och verkar funka samt luftat ordentligt.

Stryp in flödet på den relativt nya radiatorn, den "kortsluter" flödet så övriga radiatorer får för dåligt med värme.
Alla radiatorer ska vara varma upptill och aningen svalare nertill, de som är lika varma nertill som upptill måste strypas in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!