Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Solvik  (läst 2025 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barnafader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Solvik
« skrivet: 13 januari 2019, 17:05:40 »
Hej!

Vi har en thermia Solvik från 2001 (tror vi). Kompressorn vill inte gå, eller pumpen tycker inte att den behöver gå.
I autoläge går det på el (1 eller 2 patroner) men panel säger ”DP INGET BEHOV VP”. Och den värmer elementen så dom blir riktigt heta (panelen säger 53 grader i framledningstemperatur). Panelen informerar om ”HÖG RETUR”, men ingen varning.
Varmvattnet är ca 45 grader (som inställt alltså).
Ställer jag om den till värmepump säger panelen samma sak (DP INGET BEHOV VP), trots att jag låter varmvatten och inomhustemperaturen sjunka långt under inställda värden.
Vi var haft problem med att pumpen tappat kontakt med olika givare (alla temperaturer visade på 0 grader) och detta är åtgärdat, även växelventilen byttes. 
Vi har haft killar här från en thermia-ansluten firma utan lycka.
Nu i nästa vecka ska den mest rutinerade gubben på firman komma och titta på vår pump, men jag tänkte att det kanske finns fler som haft samma problem som jag?

Jag har letat i instruktionsboken och Google för att finna vad pumpen menar med DP men utan lycka, vet någon här vad den menar?

Mycket tacksam för hjälp då huset vårt är sålt och de som köpt huset vill inte köpa en ny (med vår hjälp så klart) utan vill att vi åtgärdar pumpen. Konstigt resonerat tycker vi, men så är det. Och vi vill inte lägga ut mer pengar än vad vi absolut måste, samtidigt inte lämna ifrån oss något som bara är skräp. Ja, ni förstår situationen.

Utloggad Barnafader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Solvik
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2019, 17:07:04 »
Jag inser nu att jag har lagt den här tråden fel. Jag ber om ursäkt för detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!