Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera FLVP med FTX  (läst 407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tuddelej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kombinera FLVP med FTX
« skrivet: 25 oktober 2023, 12:56:14 »
Hejsan

Oklart om jag med detta inlägg hamnade rätt men man får gärna flytta eller tillrättavisa mig om så skulle behövas.
Först lite grundläggande information tänker jag.

Bor i ett litet tvåplans hus på 130kvm. Uppvärmningen består av en LLVP samt en elpanna typ NIBE EVC13 med tillhörande VVB. Denna panna är väl bra för sin sort men inte speciellt effektiv med vad som kan finnas. Till detta så finns ett FTX-vent-system typen Fläkt woods minimaster. Allt detta värmer upp 12 radiatorer.

Vi har ingen hög förbrukning / år utan klarar av att leva snålt på så sätt även en familj om två vuxna samt 2 barn. Förbrukningen ligger på 6000/kwh/år.

Jag kollar just nu inte just hur vi ska drastiskt sänka förbrukningen utan kanske mer effektivisera förbrukningen, kanske få ut lite mer för varje krona.

Där våran elpanna står idag är det relativt svalt (inte kallt) och mycket komplicerat i dagsläget att isolera. Huset i övrigt är välisolerat. Det finns frånluft i det utrymmet.

Jag kikar just nu på en FLVP, mycket för att det passar våran förbrukning tänker jag samt att möjligheten utan större ingrepp att byta ut elpannan.

Jag undrar om det är möjligt och rimligt att kombinera FTX tillsammans med FLVP SAMT få värmeproduktionen från FLVPn ut till den mekaniska till-luften ? Att komma åt de rören från där elpannan står idag är inget stort ingrepp även att man måste "mecka" lite, ingen större sträcka med andra ord.

Jag har inte hittat någon FLVP som tydligt löser detta, finns det? Går det?

Hoppas ni förstår vad jag söker annars är ni välkomna att säga till så ska jag försöka bli tydligare.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera FLVP med FTX
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2023, 14:55:35 »
Det går normalt inte att kombinera FLVP med FTX, båda systemet utvinner samma värme och den kan inte utvinnas 2 gånger.
Er förbrukning är så låg att det blir svårt att räkna hem nått, men om ni vill uppgradera grejerna och behålla FTX minimaster så är en luft/vatten värmepump (som hämtar energin ur uteluften) det bästa alternativet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!