Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra Värmepump  (läst 1394 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HansJon

  • Gäst
HansJon
Styra Värmepump
« skrivet: 16 november 2022, 13:36:21 »
Hej!

Vi har precis köpt vårt första hus och tänkte börja med att byta värmesystem. Huset har redan ett vattenburet system på plats, så en Luft vattenvärmepump känns som det självklara valet.

Jag har börjat fundera på hur denna bör styras. Vi har haft besök av en firma för offert på värmepump. Han sa att man bör ha en ute givare som styr värmepumpen och att alla termostater sen ska stå helt öppna.

Jag tycker detta känns som ett väldigt osmart system. Tänker till exempel om solen står på, man har gäster eller liknade som gör att hela eller delar av huset blir väldigt varmt. Då känns det väldigt korkat att värmepumpen ska gå på för fullt.

Att bara ha en inne givare (gissar jag) kommer göra huset ganska trögt vid förändringar av temperaturen, då pannan ökar när huset börjar bli kallt och inte direkt när temperaturen ute sjunker. Detta bör väl ändå vara bättre än att låta pumpen bara gå på ytter temperaturen?
Mitt första alternativ, om nu detta är en bra lösning, är att låta pannan styras av en givare (i tex vardagsrum) och att ha radiatorerna där fullt öppna. I resten av huset använder man termostater som vanligt, dvs om det skulle bli varmt på kontoret kommer termostaten strypa flödet. Värmen går då vidare och når tillslut vardagsrummet där givaren tillslut sänker värmepumpen då det blir för varmt.

Är detta en bra lösning? Eller hur bör man göra?

Mvh
Hans

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Styra Värmepump
« Svar #1 skrivet: 16 november 2022, 14:09:31 »
Även om man har en innegivare använder man utegivare. Innegivaren är bara en "medhjälpare" som hjälper till att justera värmekurvan vid för hög eller låg inomhustemperatur. Sedan försöker man reglera så lite som möjligt på elementen och låter datorn i VP sköta det. Man kan naturligtvis ha nått enstaka rum som man styr med en rumstermostat, tex ett sovrum om man vill ha det lite svalare just där. I övrigt försöker man justera temperaturen i dom olika rummen med den fasta justering/instrypning som varje element brukar ha.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra Värmepump
« Svar #2 skrivet: 16 november 2022, 14:29:32 »
Kan tillägga att man kan ha termostater, men själva injusteringen av regleringen bör göras med alla termostater fullt öppna.
För att få till så bra balans som möjligt i systemet så justerar man manuellt på radiatorernas grundflödesventiler tills man har lagom temp i alla rum, dett görs helst under November- februari när solen inte påverkar så mycket.
När man hittat en kurvlutning och en grundjustering av radiatorerna som ger bra temp i alla rum kan man dels aktivera rumsgivare, men också justera in termostaterna så att de inte stryper flödet "normalt", men kan begränsa om det blir för varmt av någon anledning.
Rumsgivaren skall helst inte placeras i samma rum som aktiva termostater, för då förlorar den i stort sin möjlighet att påverka driften på värmepumpen.

Anledningen till att man arbetar på detta sätt har att göra med att värmepumpens COP blir högre ju längre temperatur man kan köra ut till radiatorerna.
Ponera att det är 10 grader kallt ute, och värmepumpen kör ut 50 grader varmt vatten till radiatorerna (För hög kurva) så kommer termostaterna strypa bort flöde/effekt.
Om du istället har öppna termostater och rätt kurva + en rumsgivare som kan "ställa ned" börvärdet om det blir för varmt inne, så kan du kanske få upp till 10 grader lägre framledningstemp.
Varje grad kallare vatten värmepumpen kan arbeta med ger ca 3% högre COP, sÃ¥ du kan spara upp till kanske 30% energi genom att justera in radiatorsystem, grundflöden, kurvlutning och rumsgivarens pÃ¥verkan - och möjlighet att pÃ¥verka genom att ha sÃ¥ fÃ¥ termostater som möjligt aktiva. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra Värmepump
« Svar #3 skrivet: 16 november 2022, 16:05:12 »
I praktiken funkar det oftast bra att styra med utegivare + centralt placerad rumsgivare som kompenserar för variationer inne och de flesta termostater fullt öppna.
Jag har 2 hus och fritidshuset har utegivaren på norrsidan + rumsgivaren i hallen.
Detta hus har väldigt jämn och fin innetemp, varierar max 0,5 C beroende på väder och vind.
Mitt vanliga hus däremot hade problem med solinstrålning, där fyttade jag utegivaren till södervägg och sen fick jag jämn innetemp här med, detta hus har dock 8 av 11 fönster mot söder.
NÃ¥gra av sovrummen har aktiva termostater i detta hus.

Så prova dig fram till det som funkar, utgå ifrån att ha termostaterna öppna.
« Senast ändrad: 16 november 2022, 16:07:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HansJon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Värmepump
« Svar #4 skrivet: 16 november 2022, 18:25:09 »
Tack för alla svar!

Om jag tolkar det hela rätt så går det fint att köra med termostater så länge man ser till att justera in systemet först så att det är rätt injusterat för varje rum och inte alla termostater ligger och stryper flödet i sitt normalläge.
NÃ¥got att ta tag i i nov-feb  tummenupp och sen försöka fÃ¥ till värmekurvan.

Annars lät det som att principen inte va helt tokig. Dvs Rumsgivare i vardagsrum där jag ställer termostaterna på max och sedan låta de andra rummens termostater fungera som vanligt. (+ en utgivare)
Eller missförstod jag det?

Jag förstår att det såklart går att köra utan termostater med, men tycker det känns väldigt osmart att värmesystemet inte ska anpassa sig till den faktiska värmen i varje rum.
Tänker att termostater är en smart uppfinning som bör användas :) Bör spara energi om pumpen bara behöver generera den totala värmen som huset behöver just då.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Styra Värmepump
« Svar #5 skrivet: 16 november 2022, 19:25:51 »
Termostater och en tank  tummenupp

Blir mindre vattenvolym ju fler termostater som stänger. Inte så bra.

Men egentligen kan ju termostaterna inte stänga om grundinjusteringen är rätt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad HansJon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Värmepump
« Svar #6 skrivet: 17 november 2022, 08:47:36 »
Ja, injusteringen verkar vara väldigt viktig.

Angående risken att termostaterna stryper för mycket, kan det vara så att det handla om att man i så fall inte fördelar/sprider ut värmen och får tillbaka onödigt varmt vatten i tanken? (vilket egentligen inte bör göra så mycket eftersom det fortfarande är kvar i samma system, dock tänker jag att värmeväxlingen mellan köldmediet och tanken får sämre effektivitet ifall värmen från tanken inte fördelas ut)
Samt att det förstås inte är så effektivt ifall pumpen bara pumpar runt värme som sen bara kommer tillbaka.

Tänker även att man inte i alla lägen bör/behöver sträva efter det mest effektiva systemet utan att det ibland kan vara viktigare med behovsstyrt system.
Om man har hela huset fullt av folk så kan det ju vara bättre att pumpen levererar mindre värme även om det inte är effektiv värme. (element stryper och pumpen varvar ner tillslut) Jag menar 1kw som resulterar i 5kw värme är ju inte bättre än 0,5kw som resulterar i 1,5kw, om det nu är 1,5kw som behövs :)

Om man har helt öppna termostater och alla injusteringar rätt så förstår jag att det kan vara väldigt effektivt för pumpen men det gäller ju ändå att den värmen behövs just då annars är det ju inte så effektivt. (tex om solen stått på eller om hela huset är fullt av folk osv)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra Värmepump
« Svar #7 skrivet: 18 november 2022, 09:09:53 »
I värsta fall kan alla termostater stänga och värmepumpen löser då ut på högtryckvakten eftersom den inte får nåt flöde, och då reagerar inte tempgivarna på att kompressorn går.
Nu är ju det rätt extremt, men ändå inte ovanligt i ett dåligt injusterat system med termostater på alla golvärmeslingor/radiatorer.
Därför brukar vi säga att i rum som sällan påverkas av sol, och som kanske inte används så mycket - där är det bra om man inte har några termostater aktiva så att det i vart fall garanteras flöde i systemet.
I övrigt så skall termostaterna som sagt bara användas som "maxbegränsning" OM/NÄR det blir varmare än man vill ha, de skall inte löpande reglera värmen i huset.
Det skall den centralt placerade rumsgivaren göra, om det blir KALLARE än man vill ha.
Eller varmare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Styra Värmepump
« Svar #8 skrivet: 18 november 2022, 11:34:25 »
Och har man ingen cirkulation i slingorna får styrdatorn svårt att beräkna den verkliga framledningstemperaturen, då den visade temperaturen är den som givaren inne i pumpen får och inte den temperatur som cirkulerar i slingorna. Och är den temperaturen fel blir även datorns beräkning av värmebehov felaktigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HansJon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Värmepump
« Svar #9 skrivet: 18 november 2022, 14:29:28 »
Men tänker att det, precis som du också skriver, verkligen är ett extrem fall. Även om alla termostater är strypa så ska det väl ändå vara flöde i slingan?
Har 1-rörsystem om det har nÃ¥gon betydelse. 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Styra Värmepump
« Svar #10 skrivet: 18 november 2022, 14:41:23 »
I ettrörssystem har man samma flöde oavsett om termostaterna är öppna eller stängda. För stänger en termostat då så flyttas flödet över till bypasen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Styra Värmepump
« Svar #11 skrivet: 18 november 2022, 17:39:24 »

Mitt vanliga hus däremot hade problem med solinstrålning, där fyttade jag utegivaren till södervägg och sen fick jag jämn innetemp här med,

Så prova dig fram till det som funkar, utgå ifrån att ha termostaterna öppna.
Håller med, samma erfarenhet med tillägget att min utgivare sitter under tak foten.

Denna placering tycker jag blivit mycket lyckad, tidigare satt den på norrsidan och det var en väldig variation inomhus även med Inne givare.

Eventuell morgonsol lyser på den, dvs sänker värmen tidigt om det blir en solig dag.
Solen mitt på dagen lyser inte direkt på den.
Givaren sitter också i ett vind utsatt hörn.

Blir det ändÃ¥ för varmt inne ibland,  trots att vpn varit helt avstängd, dÃ¥ är man i Eldorado 🥳
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!